برنامه‌ریزی برای سفرهای نوروزی

به گزارش جهان صنعت نیوز: علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری در نشستی خبری در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌ریزی صورت گرفته برای سفرهای نوروزی و کاهش هزینه‌های سفر مردم در شرایطی که وضعیت اقتصادی مناسبی وجود ندارد گفت:  ستاد هماهنگی خدمات  سفر استان‌ها به جز در چهار یا پنج استان تشکیل شده است و حتی در بعضی موارد (جلسات مربوطه) توسط برخی استانداران محترم برای بار دوم نیز تشکیل شده است. برنامه‌ریزی برای سفرهای نوروزی از طریق ستادهای سفر استانی صورت گرفته و هماهنگی خوبی نیز در سطح ملی با وزارت کشور در این خصوص صورت گرفته که با ریاست استانداران محترم این موضوع مدیریت شود تا بخشی از دغدغه‌های سفر رفع شود.

شالبافیان در خصوص عملکرد معاونت گردشگری در زمینه جذب منابع مالی برای بازسازی تاسیسات گردشگری ابراز کرد: «با هماهنگی معاونت توسعه مدیریت وزارتخانه تاکنون در جذب منابع مالی تبصره ۱۸ موفق عمل کرده‌ایم. در صورتی که اعتبارات موجود تماما جذب شود، می‌توان از دولت برای اختصاص منابع مالی در بازسازی تاسیسات گردشگری نیز درخواست‌هایی را مطرح کرد.»

شالبافیان همچنین به ۲۸۳ پروژه قابل افتتاح در ۳۱ استان در دهه فجر اشاره کرد و افزود: «بیمه راهنمایان گردشگری محمل قانونی پیدا کرده و امیدواریم این حداقل خواسته آنها استمرار پیدا کند.»

در حاشیه این نشست نیز  پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور به «جهان‌صنعت» گفت: کمیته فنی معاونت صنایع‌دستی لیست موجود حوزه صنایع‌دستی را به‌روزرسانی می‌کند تا امکان تایید رشته‌های نوآور وجود داشته باشد.

این مقام مسوول همچنین در پاسخ به این پرسش «جهان‌صنعت» که وضعیت فرش دستباف چگونه است و این که آیا مسوولیت فرش دستباف به وزارت میراث منتقل شده و یا همچنان زیر نظر وزارت صمت باقی مانده است اعلام کرد که وزرای صمت و میراث در این خصوص گفت‌وگوهای اولیه را انجام داده‌اند و به زودی در این زمینه اطلاع‌رسانی (نهایی) صورت خواهد گرفت.

اعلام رسمی معاف شدن تولیدکنندگان صنایع‌دستی از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده، ارائه تسهیلات خرید مسکن به فعالان صنایع‌دستی و تشریح برنامه‌های معاونت گردشگری برای سفر و گردشگری در ایام نوروز از دیگر نکات مهم مطرح‌شده در این نشست خبری بود.

پاسخ معاون صنایع‌دستی به «جهان‌صنعت»

در حاشیه این نشست خبری پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور در پاسخ به پرسش اختصاصی «جهان‌صنعت» در خصوص ناراحتی برخی فعالان صنایع‌دستی نوآور فعال در حوزه‌های دکوپاژ و پتینه از اینکه مورد تایید و حمایت معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث قرار نمی‌گیرند گفت: ما یک کمیته فنی داریم که تمامی رشته‌هایی که می‌خواهند به عنوان رشته صنایع‌دستی شناخته شوند باید در این کمیته فنی بررسی شوند تا از منظر مواد اولیه، تکنیک ساخت، روش ساخت تمامی آن استانداردهایی که باید بر اساس صنایع‌دستی است را داشته باشند و در خصوص آنها تعیین تکلیف شود. لذا رشته‌های جدید هم باید در کمیته فنی بررسی شوند.

محمودیان در پاسخ به این پرسش که فکر نمی‌کند لیست فعلی و موجود برای صنایع‌دستی نیاز به به‌روزرسانی دارد گفت: کمیته فنی در حال حاضر این کار را انجام می‌دهد تا بتواند (لیست موجود را) به‌روزرسانی کند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور در پاسخ به پرسش دیگر «جهان‌صنعت» در خصوص وضعیت فرش دستباف و اینکه آیا قرار است فرش دستباف از وزارت صمت به وزارت گردشگری دست به دست شود گفت: ببینید بین دو وزیر محترم میراث فرهنگی و صمت صحبت‌های اولیه انجام شده است ولی نتایج این صحبت‌ها باید توسط این دو وزیر بزرگوار تبیین شود؛ یعنی می‌بایست خود این دو بزرگوار نتایج را اعلام کنند و من ترجیح می‌دهم از زبان خود جناب آقای وزیر پاسخ را بشنویم.

محمودیان در پاسخ به پرسش دیگر «جهان‌صنعت» در خصوص اینکه هزینه‌های بالایی از فعالان صنایع‌دستی بابت اجاره هر متر از غرفه‌ها گرفته می‌شود و این اجاره‌ها چندان جنبه حمایتی ندارد ابراز داشت: باتوجه به بودجه بسیار اندک و محدود وزارتخانه به جهت نگاه و نقش حمایتی که وزارتخانه داشت تصمیم گرفته شد در دو بخش مشخص «استان‌های کم‌برخوردار» و «استان‌های محروم» که صنعتگران و هنرمندان بسیار قابلی دارند این کمک هدفمند شود.

وی ادامه داد:  همچنین در راستای شعار نخبه‌گرایی و ارتباط  نخبگان، پیشکسوتان و برجستگان حوزه صنایع‌دستی کشور، حمایت از این عزیزان انشاءالله قطعا با رویکردی که مهندس ضرغامی خواهند داشت در نمایشگاه‌های آتی نوع و جنس دیگر و بیشتری خواهد داشت. اما حمایت‌های مشخص نمایشگاه پیش رو باتوجه به بودجه بسیار اندکی که در اختیار وزارتخانه خواهد بود (محدود به) همان بخش‌هایی خواهد بود که عرض کردم.

برنامه وزارتخانه برای سفرهای نوروزی

در این نشست خبری نمایندگان برخی از رسانه‌های گروهی نقدهایی را در خصوص وضعیت گردشگری و خدمات حوزه سفر مطرح کردند و خواستار مشخص شدن برنامه‌های وزارت میراث برای نوروز ۱۴۰۱ شدند چرا که احتمالا در این زمان با سونامی سفر و گردشگری مواجه خواهیم شد.

یکی از نمایندگان رسانه‌های گروهی با ذکر این نکته که در شرایط فعلی وضعیت معیشت مردم مناسب نیست خواستار ارائه بسته‌های حمایتی و تخفیفی برای سفر‌های نوروزی شد تا مردم بتوانند با توجه به شرایط نامساعد اقتصادی امکان سفر داشته باشند.

معاون گردشگری وزارت میراث اما ارائه بسته‌های حمایتی سفر در نمایشگاه پیش‌رو را منوط به تصمیم بخش خصوصی حاضر در نمایشگاه دانست.

اقدامات صورت گرفته برای صنایع‌دستی

در این نشست خبری پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی و هنرهای وزارت میراث در پاسخ به انبوه انتقادات مطرح‌شده توسط خبرنگاران در زمینه وضعیت نامساعد فعالان صنایع‌دستی به واسطه کرونا و وضعیت اقتصادی به تشریح اقدامات صورت‌گرفته توسط معاونت تحت امرش پرداخت.

اشتغال برخی از فعالان و هنرمندان صنایع‌دستی به عنوان تاکسی اینترنتی، تعطیلی و وضعیت نامناسب اقتصادی کارگاه‌های صنایع‌دستی کشور و لزوم توجه بیش از پیش معاونت صنایع‌دستی به فعالان آسیب‌دیده حوزه صنایع‌دستی از مهم‌ترین نکاتی بود که توسط اصحاب رسانه با مسوولان وزارت میراث و معاونت صنایع‌دستی کشور در میان گذاشته شد.

محمودیان معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور در این نشست در پاسخ به انتقادات مطرح‌شده در زمینه وضعیت نامساعد فعالان حوزه صنایع‌دستی و این که چرا برای حل مشکلات تفاهمنامه‌ای با بانک‌ها شکل نمی‌گیرد ضمن اشاره به اقدامات صورت‌گرفته به منعقد شدن تفاهمنامه با سایر دستگاه‌ها از جمله بانک‌ها اشاره کرد و گفت: «تفاهمنامه‌های مختلفی را با بانک‌های مختلف منعقد کردیم که به‌ عنوان مثال می‌توان به تفاهمنامه با بانک مسکن برای اعطای تسهیلات ساخت و تعمیر مسکن هنرمندان اشاره کرد، ضمن اینکه با بنیاد برکت و آستان ‌قدس رضوی تفاهمنامه امضا کردیم که اقدامات حمایتی این وزارتخانه به حساب می‌آید.

محمودیان همچنین با اشاره به کارهایی که در دوران معضل به وجود آمده در اثر کرونا توسط معاونت صنایع‌دستی انجام گرفته، گفت: بارها و بارها کارهایی که در حد بضاعت وزارتخانه بوده و حتی اقداماتی که با استفاده از ظرفیت‌های سایر نهاد‌ها بوده انجام گرفته است.

وی همچنین ضمن تشریح اقدامات انجام‌شده برای بهبود وضعیت اقتصادی فعالان صنایع‌دستی گفت: امهال تسهیلات هنرمندان صنایع‌دستی، بخشودگی اجاره‌بهای غرفه‌های صنایع‌دستی تحت مالکیت این وزارتخانه، پیگیری بیمه دو هزار هنرمند صنایع‌دستی و ارائه کمک بلاعوض به هنرمندان از  اقدامات حمایتی این وزارتخانه به شمار می‌رود.

محمودیان افزود: در ماه‌های آینده نیز در صورتی که شرایط کرونایی مساعد باشد، نمایشگاه‌های استانی، منطقه‌ای و ملی (صنایع‌دستی) برگزار خواهد شد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور همچنین در این نشست به معافیت تولیدکنندگان صنایع‌دستی از مالیات بر ارزش‌افزوده اشاره کرده و گفت: خوشبختانه اعلام شد که بخش صنایع‌دستی از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده معاف است.

وی در زمینه تبصره ۱۸ و هزار و صد میلیاردی که به عنوان تسهیلات خرید مسکن پرداخت می‌شود، گفت: کمکی برای کسانی که در تامین بخشی از هزینه خرید مسکن با مشکل مواجه می‌شوند پرداخت می‌شود که این تسهیلات با شرایط ویژه ارائه خواهد شد.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنی
شناسه : 243713
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا