بحران اقتصادی در سریلانکا؛ دنده معکوس از رشد اقتصادی به ورشکستگی

به گزارش جهان صنعت نیوز: نخست وزیر سریلانکا اواخر ماه گذشته گفت که اقتصاد پر از بدهی در این کشور جزیره‌ای “فروپاشی کرده” و پول برای پرداخت غذا و سوخت تمام شده است.

این کشور با کمبود نقدینگی برای پرداخت واردات کالاهای ضروری، و عدم پرداخت بدهی‌های خود، به دنبال کمک از کشورهای همسایه هند و چین و صندوق بین المللی پول است.

رانیل ویکر مسینگ، نخست وزیر، که در ماه مه به قدرت رسید به دلیل عدم تأمین منابع مالی برای پرداخت بدهی و خرید کالاهای ضروری از سمت خود استعفا داده است.

سریلانکایی‌ها هم اکنون با مشکلات تأمین مواد غذایی و سوخت مواجه هستند به طوریکه ساعت‌ها برای تأمین سوخت در صف‌های طولانی به انتظار می‌نشینند و این یک واقعیت تلخ برای کشوری است که اقتصاد آن به سرعت در حال رشد بود که با بحران مالی مواجه شده است. دولت سریلانکا ۵۱ میلیارد دلار بدهکار است و قادر به پرداخت سود وام‌های خود نیست.

گردشگری که یک محرک مهم رشد اقتصادی است، پس از حملات تروریستی در سال ۲۰۱۹ به دلیل همه‌گیری و نگرانی‌های ایمنی دچار مشکل شده است. ارز آن نیز ۸۰ درصد سقوط کرده است و این موضوع واردات را گران‌تر کرده و تورمی را تشدید کرد که در حال حاضر از کنترل خارج شده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 274251
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا