تهدید و فرصت های تخفیف

جهان صنعت نیوز|  صنایع پایین دستی به دلیل نقدشوندگی سریعتر در بازارهای جهانی به فروش می رسد .جذابیت قیمت های جهانی موجب شده است که با وجود قرارگرفتن کلیه محصولات صنایع پایین دستی  در سبد حمایتی، شرکت محصولات خود را به قیمت جهانی عرضه کنند. لذا صنایع پایین دست   بخش قابل توجهی از مواد اولیه خود را از بازار آزاد یا مجتمع های خصوصی دریافت می کنند.

این درحالی است که محصولات پایین دستی ، تولید داخلی است و مصرف داخلی نیز دارد، اما به جهت اینکه بیشترین سهم آن صادراتی است، این صادرات در بازارهای بین‌المللی به دلیل قیمت بالایی که دارد، زمینه را برای رانت فراهم می‌کند. در واقع صادرات این محصول به بازارهای بین‌المللی به دلیل افزایش قیمت محصول، باعث شد تا متاسفانه در کنار بالا رفتن نرخ دلار، رانت‌هایی ایجاد شود.

شرکت‌هایی که از این رانت‌ها استفاده می‌کردند گروه‌های خاصی بودند و نیاز است تا سیاست‌گذاری مناسبی در این زمینه صورت گیرد تا تاثیر آن حتی در بازار مصرف‌کننده نیز مشاهده شود و از طرفی نیز قیمت‌ها را کاهش دهد. یکی از نکات نگران کننده در این زمینه، این است که بسیاری از مصرف کننده ها دسترسی به این محصولات را  نداشتند؛چراکه بازارهای داخلی تحت کنترل بود و ضوابط خاصی برای قیمت‌گذاری وجود داشت.  عدم محدودیت‌های صادراتی برای محصولات پایه در مدت اخیر مشکلات زیادی را با خود به همراه داشته است.

کمبود منابع ارزی و ضرورت تزریق ارز به بازار ثانویه توسط مجتمع‌های پتروشیمی باعث شده تا بسیاری از محصولات در همه حوزه‌ها به منظور دریافت ارز به خارج از کشور صادر شود و همین مسأله در بازار کمبودهایی را در زمینه تامین مواد اولیه ایجاد کرده است. حمایت ها از بخش بالادستی باید آغاز شده و به بخش های میان دستی و پایین دستی منتقل شود .

به عنوان مثال تعدیل قیمت خوراک، رفع موانع تولید، تامین نقدینگی موردنیاز برای تولید، بهبود اوضاع بازارهای فروش اعم از بازار داخلی و خارجی، تسهیل واردات مواد اولیه تولید مثل کاتالیست و…، بهبود حمل و نقل و ده ها موضوع دیگر همگی باید در خدمت این صنعت قرار بگیرند تا اولا ارزش افزوده در صنعت پایین دستی  جایگزین نفت صادراتی شود و ثانیا زمینه های تعادل بخشی به بازارهای داخلی و بین المللی فراهم شود.

افرادی در بازار حضور دارند که با اجاره پروانه، سود غیر‌متعارفی را از مسیر خلاف آن به‌دست آورده‌اند و در مقابل تولید‌کنندگانی وجود دارند که نتوانسته‌اند از بورس، مواد اولیه مورد‌نیاز صنعت خود را تهیه کنند و به این اشخاص مراجعه کرده و مواد مورد‌نیاز خود را می‌خرند؛ یعنی سودجویان با دسترسی سریع‌تر به مواد اولیه و امکان و فرصت قیمت‌گذاری، از این قضیه منتفع می‌شوند و در مقابل تولیدکنندگان با پرداخت هزینه‌های به مراتب بیشتر و در شرایطی که نمی‌توانند قیمت محصولات خود را افزایش دهند دچار ضرر و زیان‌های گسترده می‌شوند. نتیجه اینکه تفاوت قیمت حاصل از ورود این افراد به این صنعت به تولیدکننده واقعی منتقل می‌شود  .

 حمید رضا صالحی  دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی

بانک و بیمهیادداشت
شناسه : 37610
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا