بازگشت صف‌های طویل خرید دلار به بازار/ هرج و مرج ارزی

به گزارش جهان صنعت نیوز:   به نظر می‌رسد برخلاف خوش‌باوری‌های مقامات داخلی مبنی بر برقراری تعادل قیمتی در بازار ارز، سایه نااطمینانی بر این بازار سنگینی می‌کند و میل دلار کماکان به صعود را بیشتر کرده است. هرچند بررسی‌ها نشان از افزایش تعداد فروشندگان دلار در بازار آزاد و افزایش فشارها برای نزول قیمت دارد، با این حال در صورتی که دلار بتواند به سطح مقاومت جدیدی در کانال ۳۲ هزار تومان نفوذ کند بازگشت آن به کانال قیمتی ۳۳ هزار تومانی چندان دور از انتظار نخواهد بود.


بازار ارز در روزهای گذشته شاهد تحولات جدیدی بوده است. دلار در کانال قیمتی ۳۲ هزار تومانی در نوسان است و خیابان فردوسی نیز نظاره‌گر صف‌های طویل خرید دلار از سوی مردم. بررسی‌ها نشان می‌دهد که خبرهای رسیده از مذاکرات وین دلیل اصلی افزایشی بودن قیمت دلار در این چند روز بوده است. به اعتقاد برخی از فعالان بازار در شرایط کنونی و با شکست مذاکرات هسته‌ای در دوحه، دلیلی برای افت قیمت دلار وجود ندارد و این ارز به تدریج حرکت در مسیر افزایشی را ادامه خواهد داد و حتی احتمال رسیدن آن به سمت مرزهای تاریخی وجود دارد. در همین راستا نیز دلار بعد از چند روز توقف در کانال ۳۰ هزار تومان در هفته گذشته، بار دیگر مسیر صعودی خود را طی کرده و در کانال ۳۲ هزار تومانی مستقر شده است. در همین راستا نیز وزارت خارجه آمریکا به تازگی اعلام کرده «هیچ پیشرفتی در مذاکرات قطر حاصل نشد». با این حال ایران کماکان اعلام می‌کند که این مساله به معنای خاتمه مذاکرات رفع تحریم نیست و رایزنی‌های غیرمستقیم با واشنگتن ادامه دارد. دیپلمات‌های اروپایی و مقام‌های سابق آمریکایی نیز در این بین گفته‌‌اند که واشنگتن احتمالا تحریم‌‌های جدیدی علیه ایران اعمال خواهد کرد.

اما هستند کسانی که عنوان می‌کنند با توجه به ادعای احتمال شروع مجدد مذاکرات باید با احتیاط در بازار قدم برداشت. خبرگزاری بلومبرگ به نقل از دو دیپلمات اروپایی نیز خبر داده که پس از سفر جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا به خاورمیانه در ماه جاری، اروپا به تلاش‌های خود برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام و برگزاری دور جدیدی از مذاکرات ادامه خواهد داد. مجید تخت‌روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل هم روز جمعه در توئیتی اعلام کرده بود: «به دنبال انجام مذاکرات دوحه، مرحله بعدی مذاکرات را با اتحادیه اروپا هماهنگ خواهیم کرد. تیم ما آماده تعامل سازنده برای دستیابی به یک توافق است. چنانچه آمریکا واقع‌بینانه عمل کند و عزم جدی برای اجرای تعهدات خود داشته باشد، توافق دور از دسترس نیست». با همه اینها رویترز روز پنجشنبه به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گفت: «پس از مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در دوحه که بدون پیشرفت به پایان رسید، شانس احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران کمتر شده است». بنابراین به نظر می‌رسد که در مجموع نااطمینانی نسبت به آینده مذاکرات کماکان در بازار موج می‌زند و خریداران و فروشندگان خود را برای هر تغییری در بازار آماده کرده‌اند. تداوم روند صعودی دلار نیز نشان می‌دهد که انتظارات افزایشی بار دیگر در بازار تقویت شده است.

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که روز گذشته هرج و مرج‌های ارزی بازار شدت گرفت به طوری که مردم زیادی برای خرید ارز با نرخ پایین‌تر در مقابل صرافی‌ها صف کشیدند. دلیل این مساله نیز نوسانی شدن قیمت توافقی ارز در صرافی‌ها اعلام شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که پیش از ظهر دیروز به ازای هر نفر تعداد ۲۰۰۰ اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۲۸ هزار و ۷۰۰ تومان و حتی در برخی ساعات به قیمت ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان به عنوان قیمت ارز مسافرتی که علاوه بر پاسپورت، ویزای لیبل‌دار و برگه عوارض خروج از کشور را دارا باشند، فروخته شد. در غیر این صورت به ازای هر پاسپورت تنها ۳۰۰ عدد اسکناس با نرخ مسافرتی به افراد فروخته می‌شود. این در حالی است که دیروز نرخ هر اسکناس دلار در بازار متشکل ارزی برای صرافی‌ها نیز به ۳۱ هزار تومان رسید و در بازار آزاد اما نرخ هر اسکناس دلار در محدوده ۳۲ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد. تشکیل صف‌های طویل برای خرید ارز یکی از راه‌های آسان برای کسب سود حاصل از مابه‌التفاوت قیمت‌ها عنوان می‌شود. این مساله همچنین نشان می‌دهد که سیاست‌های ارزی بانک مرکزی به شکست خورده و اظهار خوش‌بینی رییس بانک مرکزی برای برقراری تعادل ارزی به جایی نرسیده است.

علی صالح‌آبادی در روزهای گذشته و در خصوص بازار ارز گفته بود «بازار ارز را همواره با جدیت و با مکانیسم‌ها مختلف در دستور کار قرار داده‌ایم. اینکه بانک مرکزی باید حضور موثری در بازار ارز داشته باشد موافق هستم و این بانک با روش‌های مختلف می‌تواند تعادل و ثبات در بازار ایجاد کند که این موضوع هم‌اکنون محقق شده است. در مدیریت بازار ارز بخشی در زمینه هماهنگی بانک مرکزی با وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص ثبت سفارش‌ها در حال انجام است و در بخش دیگر، بحث مدیریت عرضه ارز مورد تاکید قرار گرفته تا صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانند و به چرخه تجاری وارد کنند. در این زمینه نیز کمیته اقدام ارزی تصمیماتی به فراخور شرایط اتخاذ می‌کند. نتیجه این تصمیمات به ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا در بازار ختم می‌شود». اما به نظر می‌رسد که برخلاف ادعای رییس کل، نه تنها بازار ارز در وضعیت تعادلی قرار ندارد بلکه برخی تلاش می‌کنند که از اختلافات قیمتی شکل گرفته در بازار به نحو احسن استفاده و از این طریق سودسازی کنند.

اما همانطور که گفته شد پیش‌بینی‌ها در خصوص وضعیت بازار ارز در روزهای پیش‌رو متفاوت است. از یک سو دلار از ابتدای هفته وارد کانال ۳۲ هزار تومانی شده و حتی در معاملات روز یکشنبه تا سطح ۳۲ هزار و ۷۰۰ تومان نیز پیش رفت. با این حال دیروز شاهد عقب‌نشینی دلار تا سطح ۳۲ هزار و ۱۰۰ تومان بودیم. آن‌طور که گفته می‌شود تعداد فروشندگان ارزی بازار زیاد شده و همین مساله نیز فشار افزایش قیمت را از روی بازار برداشته است. بدیهی است این مساله می‌تواند مانعی اصلی برای سقف‌شکنی دوباره اسکناس آمریکایی باشد. با این حال بازیگران بلندمدت بازار باور دارند تا زمانی که دلار بالای مرز ۳۲ هزار تومانی است، شانس افزایشی‌های بازار بیشتر خواهد بود.

در مجموع به نظر می‌رسد که با پایان بی‌نتیجه مذاکرات هسته‌ای، دلیلی برای افت قیمت دلار وجود نداشته باشد و این ارز به تدریج حرکت در مسیر افزایشی را ادامه دهد. با این حال، برخی بر این باورند که بازار همچنان نسبت به احیای توافق هسته‌ای امید دارد و با توجه به احتمال شروع دوباره مذاکرات، بازیگران ارزی سعی خواهند کرد که با احتیاط رفتار کنند. به نظر می‌رسد حداقل در روزهای گذشته،‌ قدرت گروه اول در بازار بیشتر بوده است و کاهش احیای امید برای ایجاد یک توافق هسته‌ای، زمینه‌ساز ورود قدرتمند خریداران شده است. در صورتی که روزنه‌های امید در حل مذاکرات هسته‌ای باز نشود بدون شک شاهد تداوم رشد قیمت دلار خواهیم بود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 272894
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا