بازگشایی مرزهای ایران و عراق

به گزارش جهان صنعت نیوز:  روز دوشنبه هفتم شهریورماه تصاویر و فیلم‌هایی در رسانه‌های عراقی منتشر شد؛ صحنه‌هایی که نشان می‌داد گروهی از هواداران منسوب به مقتدی صدر به خیابان‌های العماره آمده و با آتش زدن لاستیک خودروها اقدام به ایجاد اختلال در برخی مناطق کرده‌اند. به دنبال این اتفاق طی روز گذشته وقفه‌ای در تردد جاده‌ای، ریلی و هوایی میان ایران و عراق صورت گرفت.

مرزهای عراق برای تردد کامیون‌ها باز است

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری درباره وضعیت مرزهای ایران و عراق برای ناوگان باری گفت: مرزهای عراق برای تردد کامیون‌ها باز است و ترانشیپمنت انجام می‌شود.

جواد هدایتی درباره آخرین وضعیت تردد ناوگان باری در مرزهای ایران و عراق اظهار داشت: از آنجایی کامیون‌های باری دو طرف وارد عمق خاک کشور مقابل نمی‌شوند در حال حاضر ناوگان باری برای تردد بین ایران و عراق هیچ مشکلی ندارند و مرزها باز است.

او ادامه داد: بار در مرزهای ایران و عراق به صورت ترانشیپمنت انتقال داده می‌شود یعنی تخلیه و بارگیری در مرز دو کشور انجام می‌شود و وارد عمق نمی‌شود. از این رو روند انتقال بار در حال حاضر و در شرایط امروز عراق هم با روال گذشته در حال انجام است.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری با بیان اینکه جریان عادی تردد کامیون‌ها بین ایران و عراق در حال انجام است، تاکید کرد: صف کامیونی غیرمعمول پشت مرز‌های عراق ایجاد نشده و از آنجایی که انتقال بار به صورت ترانشیپمنت انجام می‌شود صف کوتاه کامیونی فعلی عادی است.

از سرگیری عبور زائران از مرزهای زمینی

مدیرکل حمل‌ونقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار داشت: هر چند برآوردی از بازگشت زمینی ایرانیان حاضر در عراق از طریق مرزهای زمینی وجود ندارد اما به میزان تقاضا، اتوبوس در پایانه‌های مرزی برای انتقال آنها به مقاصد اعلام‌شده تامین و انتقال داده می‌شود.
ابتدا داریوش باقرجوان با بیان اینکه هیچ یک از مرزهای ایران با عراق برای تردد مسافران باز نیست، اظهار داشت: تا اطلاع ثانوی تمام مرزهای ایران به سمت عراق بسته است و روز گذشته به محض اطلاع‌رسانی وزارت کشور به تمام کاروان‌ها و ترمینال‌ها و پایانه‌های مسافری اعلام کردیم که حرکتی به سمت عراق نداشته باشند. او ادامه داد: بخشی از کاروان‌هایی که در مسیر بودند به مبدا بازگشتند.

باقرجوان گفته بود: هر چند برآوردی از بازگشت زمینی ایرانیان حاضر در عراق از طریق مرزهای زمینی وجود ندارد اما به هر میزان تقاضا و بازگشت ایرانیان، اتوبوس در پایانه‌های مرزی برای انتقال آنها به مقاصد اعلام‌شده تامین و انتقال داده می‌شود. استان‌های معین تعیین شده تا در صورت نیاز شهرهای مجاور پایانه‌های مرزی از تردد مسافران به/ از عراق پشتیبانی کنند.

او درباره تعیین تکلیف زائرانی که زمان حرکت اتوبوس‌های آنها مشخص نیست یا لغو شده‌ است، گفته بود: قانون استرداد بلیت به طور کامل اجرا می‌‌شود و در صورت بازگشایی مرزها این افراد می‌توانند مجددا نسبت به خرید بلیت اقدام کنند.

او درباره آمادگی ناوگان جاده‌ای برای جابه‌جایی زائران در بازه زمانی محدود گفته بود: درصورت بازگشایی مرزها از تعداد ناوگان موجود برای انتقال زائران حداکثر بهره‌وری را خواهیم داشت اما از مردم تقاضا داریم در این ایام سفرهای خود به سایر شهرها را یا با خودروی شخصی انجام دهند یا به زمان دیگری موکول کنند که امکان ارائه خدمات حداکثری به زائران وجود داشته باشد.
پس از انتشار این خبر رییس سازمان گذرگاه‌های مرزی عراق از بازگشایی مرزهای این کشور برای عبور زائران خبر داد.
عمر الوائلی، رییس سازمان گذرگاه‌های مرزی عراق اعلام کرد که تردد زائران از مرزها از سرگرفته شده است.
پیش از این نیز پایگاه خبری بغداد الیوم اعلام کرد که فعالیت گذرگاه‌های مرزی عراق برای تردد زائران اربعین از سرگرفته شده است.

امکان افزایش پرواز اربعین وجود ندارد

سخنگوی شرکت هواپیمایی ایران‌ایر نیز از لغو پروازهای این شرکت به مقصد نجف خبر داده و تاکید کرده بود: تا اطلاع ثانوی پرواز به نجف و بغداد ممنوع است و بهای بلیت این پروازها به‌طور کامل به مسافران و زائران عودت داده خواهد شد.
حسام قربانعلی از لغو پروازها به نجف خبر داده و گفته بود: پیش از این پرواز‌ها به مقصد بغداد لغو شده بود و پروازهای نجف نیز لغو شده‌اند.
سخنگوی شرکت هواپیمایی ایران‌ایر در پاسخ به این سوال که با از سرگیری پروازها در ایام اربعین، زائرانی که پروازهایشان لغو شده امکان دریافت مجدد بلیت عراق را خواهند داشت، تصریح کرد: پروازهای عراق محدود است و اگر پروازهای بعدی ظرفیتی وجود داشته باشد، متناسب با تقاضا بلیت عرضه خواهد شد اما براساس ظرفیت‌های تعیین‌شده از قبل، بلیت‌های اربعین به فروش می‌رسد و امکان افزایش پرواز وجود ندارد و این تصمیم و اقدام در اختیار شرکت‌های هواپیمایی نیست.

لغو حرکت قطار ترکیبی کربلا

طبق اعلام شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، حرکت قطار ترکیبی کربلا لغو شد.
بنا بر اطلاعیه منتشرشده توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران قطار ترکیبی تهران-کربلا که مقرر بود روز سه‌شنبه ۸ شهریور ساعت ۱۱ صبح از تهران به مقصد کربلا حرکت کند به دلیل بسته شدن مرز شلمچه و بر اساس اطلاعیه وزارت کشور لغو شد.

بازگشایی مرزهای هوایی و زمینی

معاون امنیتی و نظامی وزارت کشور از بازگشایی مرزهای هوایی و زمینی توسط دولت عراق خبر داد.
سیدمجید میراحمدی اعلام کرد: همان طوری که پیش‌بینی می‌شد امنیت و آرامش در عراق حاکم شده و خبرهای واصله از عراق این است که به سرعت اوضاع به سمت عادی شدن سیر می‌کند.

او افزود: دولت عراق مرزهای هوایی و زمینی را بازگشایی کرده و انشاءالله شرایط آماده است که ما به حالت عادی بازگردیم. با این شرایط در حال حاضر فرودگاه‌های کشور ما بایستی برای پروازها به سمت بغداد و نجف مجددا آماده ‌شوند و پروازها باید برای اقدام مطابق برنامه قبلی خودشان انجام شود و دیگر منعی برای پروازها وجود ندارد. انشاءالله سازمان هواپیمایی نیز اطلاعات لازم را برای پرواز از مبداء ایران به مقصد عراق اعلام می‌کند.
میراحمدی بیان کرد: موکب‌ها نیز می‌توانند از مرزها عبور کنند و مشکلی از این‌جهت نیست. در مورد عبور زائرین از مرزهای زمینی انشاءالله ما پس از اطمینان صد درصد و کامل، اعلام خواهیم کرد که ساعت عبور از مرزهای ما چه موقع خواهد بود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن
شناسه : 285769
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا