بازار کار در انحصار مردان

به گزارش جهان صنعت نیوز: نرخ بیکاری کشور نیز در زمستان ۱۴۰۰، به ۴/۹ درصد رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۳/۰ واحد درصد کمتر است. گزارش حاضر که از سوی معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران منتشر شده به بررسی آخرین تغییرات بازار کار کشور در زمستان سال ۱۴۰۰ می‌پردازد.

نرخ مشارکت اقتصادی

جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر کشور در پایان سال ۱۴۰۰ با افزایش ۷۲۱ هراز نفری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به حدود ۳/۶۳ میلیون نفر رسیده است. با وجود افزایش ۲/۱ درصدی جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در زمستان ۱۴۰۰ نسبت به زمستان ۱۳۹۹، جمعیت فعال کشور با کاهش حدود ۱/۰ درصدی مواجه شده است. کاهش جمعیت فعال کشور در پایان سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹، به دلیل کاهش حدود ۱۱۲ هزار نفری جمعیت فعال زنان بوده است. جمعیت فعال مردان نیز حدود ۸۲ هزار نفر افزایش یافته است. از کل جمعیت فعال کشور در زمستان ۱۴۰۰، سهم جمعیت فعال زنان حدود ۱۶ درصد بوده (کاهش ۴/۰ درصدی در مقایسه با زمستان ۱۳۹۹) و سهم جمعیت فعال مردان با افزایش ۴/۰ درصدی در مقایسه با زمستان ۱۳۹۹ به حدود ۸۴ درصد رسیده است. نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر کشور در زمستان ۱۴۰۰ حدود ۴۱ درصد است که نسبت به زمستان ۱۳۹۹ حدود ۵/۰واحد درصد کاهش یافته است. نرخ مشارکت اقتصادی زنان و مردان در زمستان ۱۴۰۰ نیز به ترتیب ۸/۱۲ درصد و ۶۸ درصد بوده که برای هر دو آنها نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۵/۰واحد درصدی همراه بوده است.

نرخ بیکاری

نرخ بیکاری در پایان سال ۱۴۰۰ با کاهش ۳/۰ واحددرصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ۴/۹ درصد رسیده است. نرخ بیکاری زنان در زمستان ۱۴۰۰ در مقایسه با زمستان ۱۳۹۹ با کاهش ۶/۱ واحددرصدی به ۹/۱۴ درصد رسیده؛ این درحالی است که نرخ بیکاری مردان طی بازه مورد بررسی بدون تغییر بوده است. در واقع کاهش نرخ بیکاری زنان منجر به کاهش نرخ بیکاری کل کشور شده است. شایان ذکر است همزمان با کاهش ۸۲ هزار نفری تعداد زنان بیکار در کشور، تعداد شاغلان زن نیز تقریبا ۲۹ هزار نفر کاهش داشته است. نرخ بیکاری زنان به مراتب بالاتر از مردان و دارای اختلاف حدود ۵/۶ واحددرصدی است.

تعداد بیکاران

جمعیت بیکار کشور تا پایان سال ۱۴۰۰ با کاهش حدود ۶۹ هزار نفری در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته به ۴۱/۲ میلیون نفر رسیده است. از این تعداد ۶۰۴ هزار نفر معادل ۲۵ درصد را زنان و ۸۱/۱ میلیون نفر معادل حدود ۷۵ درصد را مردان تشکیل می‌دهند. جمعیت زنان بیکار در زمستان ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ حدود ۸۲ هزار نفر (۱۲ درصد) کاهش یافته و در مقابل جمعیت مردان بیکار نیز در زمستان ۱۴۰۰ با افزایش حدود ۱۴ هزار نفری (۸/۰ درصد) نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. شایان ذکر است، سهم زنان از کل جمعیت بیکار کشور تا پایان سال ۱۴۰۰، کاهش ۶/۳ واحد درصدی را تجربه کرده که باعث افزایش سهم مردان به همین میزان طی بازه مورد بررسی شده است.

تعداد و نرخ بیکاری جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله

جمعیت جوانان بیکار ۱۸ تا ۳۵ سال تا پایان سال ۱۴۰۰، حدود ۶/۱ میلیون نفر بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ حدود ۹۳ هزار نفر (معادل ۲/۱ درصد) کاهش یافته است. از این میزان به ترتیب حدود ۷۱ درصد و ۲۹ درصد را مردان و زنان تشکیل داده‌اند. جمعیت زنان و مردان بیکار گروه سنی ۳۵-۱۸ ساله در زمستان ۱۴۰۰ در مقایسه با زمستان ۱۳۹۹ به ترتیب حدود ۲/۷۴ هزار نفر و ۱۹ هزارنفر کاهش یافته است. نرخ بیکاری جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال در پایان سال ۱۴۰۰، ۶/۱۶ درصد بوده که در مقایسه با زمستان ۱۳۹۹، ۲/۰ واحد درصد کاهش یافته است. شایان ذکر است نرخ بیکاری زنان و مردان در گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله، در مقایسه با نرخ بیکاری کل جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر کشور به ترتیب حدود ۶/۱۱ واحد درصد و ۹/۵ واحد درصد بالاتر بوده است. نرخ بیکاری زنان و مردان در گروه جوانان ۳۵-۱۸ ساله در زمستان ۱۴۰۰ به ترتیب ۵/۲۶ درصد و ۱/۱۴ درصد است که نسبت به زمستان ۱۳۹۹ به ترتیب ۵/۲ واحد درصد کاهش و ۳/۰ واحد درصد افزایش یافته است. در زمستان ۱۴۰۰ حدود ۶۸ درصد بیکاران کشور متعلق به گروه سنی ۳۵-۱۸ ساله بوده است و از این میزان ۶۴ درصد را مردان تشکیل می‌دهند.

تعداد و نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی

حدود ۳۸ درصد معادل حدود ۹۱۸ هزار نفر از کل جمعیت بیکار را در پایان سال ۱۴۰۰، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با کاهش حدود ۴۳ هزار نفری (۴/۴ درصد) همراه بوده است. از رقم مذکور حدود ۴۷ درصد را زنان و ۵۳ درصد را نیز مردان تشکیل می‌دهند. نرخ بیکاری زنان در میان فارغ‌التحصیلان آموزش عالی ۱۵ ساله و بیشتر در زمستان ۱۴۰۰ به ۸/۲۰ درصد رسیده که نسبت به نرخ مدت مشابه سال قبل ۷/۲ واحد درصد کاهش داشته است. نرخ بیکاری مردان نیز با کاهش ۱/۱ واحد درصدی مواجه شده و به ۱۳ درصد رسیده است. در زمستان ۱۴۰۰، تعداد زنان و مردان بیکار فارغ‌التحصیل آموزش عالی ۱۵ ساله و بیشتر نسبت به زمستان ۱۳۹۹ به ترتیب کاهش حدود ۵۳ هزار و افزایش حدود ۱۱ هزار نفری را تجربه کرده است.

ترکیب اشتغال بر حسب بخش‌های اقتصادی

در پایان سال ۱۴۰۰ بخش خدمات با سهم حدود ۵۲ درصدی بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده و بخش صنعت و بخش کشاورزی به ترتیب ۶/۳۳ درصد و ۵/۱۴ درصد از شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر را از آن خود کرده‌اند. همچنین در زمستان ۱۴۰۰ از سهم شاغلان بخش کشاورزی (کاهش ۳/۱ واحد درصدی) و صنعت (کاهش ۲/۰ واحد درصدی) در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاسته شده و در مقابل به سهم شاغلان بخش خدمات (۵/۱ واحد درصد) افزوده شده است. خالص اشتغال ایجادشده در زمستان ۱۴۰۰ در مقایسه با زمستان ۱۳۹۹ حدود ۳۸ هزار نفر بوده که برای بخش خدمات مثبت و معادل ۳۶۴ هزار نفر و برای بخش کشاورزی و صنعت به ترتیب منفی ۲۸۸ هزار نفر و منفی ۳۸ هزار نفر بوده است.

تصویر اشتغال در تهران

جدول ۱ نرخ مشارکت، بیکاری و نسبت اشتغال (شاغلان به جمعیت فعال) استان تهران را در زمستان ۱۴۰۰ در مقایسه با زمستان ۱۳۹۹ نشان می‌دهد. نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر استان تهران در زمستان ۱۴۰۰، ۸/۴۰ درصد بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش ۷/۰ واحد درصدی داشته است. مقایسه نرخ مشارکت استان تهران و نرخ مشارکت کل کشور در زمستان ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که این رقم از نرخ مشارکت کل کشور حدود ۴/۰ واحد درصد بیشتر است. نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر استان تهران در پایان سال ۱۴۰۰، شش درصد بوده که این نرخ در مقایسه با پایان سال ۱۳۹۹ کاهش یک واحد درصدی را تجربه کرده است. مقایسه این نرخ با نرخ بیکاری کل کشور نشان می‌دهد نرخ بیکاری استان تهران نسبت به کل کشور حدود ۴/۳ واحد درصد کمتر است. در زمستان ۱۴۰۰ به ترتیب ۴/۳۸ درصد و ۶/۳۶ درصد از جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر استان تهران و کل کشور مشغول به کار بوده‌اند (نسبت اشتغال). این نسبت در مقایسه با زمستان ۱۳۹۹ با افزایش ۱/۱ واحد درصدی برای استان تهران و کاهش ۳/۰ واحد درصدی برای کشور همراه بوده است.

 

جدول ۱. مقایسه مشارکت اقتصادی، بیکاری و اشتغال جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر کل کشور و استان تهران در زمستان ۱۴۰۰ (درصد)

 

شرح

نرخ مشارکت اقتصادی

نرخ بیکاری

نسبت اشتغال

تهران

کل کشور

تهران

کل کشور

تهران

کل کشور

زمستان ۱۴۰۰

۸/۴۰

۴/۴۰

۶

۴/۹

۴/۳۸

۶/۳۶

زمستان ۱۳۹۹

۱/۴۰

۹/۴۰

۷

۷/۹

۳/۳۷

۹/۳۶

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 256815
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا