بازار محصولات فولادی به هیچ‌وجه شرایط خوبی ندارد/کاهش خریداران جهانی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  از آخرین موضوعاتی که تقابل جدی میان دولت و تولیدکنندگان ایجاد کرد می‌توان به بحث عوارض صادراتی اشاره کرد؛ تصمیمی که بازار را شوکه کرد. البته حالا در تازه‌ترین خبرها آمده که عوارض صادراتی محصولات تخت و طویل (انواع ورق فولادی و میلگرد و تیرآهن) به‌طور کامل حذف شده است.

درحالی وزارتخانه و دولت نسبت به بخش معدن سختگیری می‌کنند که امروز تعداد خریداران بین‌المللی از تولیدکننده‌های ایرانی کاهش یافته است. با اینکه در گذشته کشورهای سی‌ای‌اس متقاضی محصولات فولادی ایران بودند اما حالا میلگرد روسیه را که ۵۰ دلار ارزان‌تر از ایران است، ‌جایگزین کرده‌اند. بنابراین کارشناسان باور دارند در شرایطی که اوضاع بین‌المللی چندان به نفع ایران نیست، نباید مانع فعالان بخش معدن شد.

از طرفی با اینکه همه کالاها افزایش قیمت داشته اما میلگرد تغییری نکرده است. همین مساله باعث شده که شرکت‌های تولید‌کننده میلگرد به ویژه کوچک‌ترها با مشکل ادامه فعالیت روبه‌رو شوند و دیگر نتوانند محصولات خود را به بازار بفروشند. «جهان‌صنعت» در این گزارش به این سوالات پاسخ می‌دهد که بازار آهن و فولاد چه شرایطی دارد؟ به طور خاص بازار میلگرد به چه صورت است؟ و اینکه برای افزایش تولید و رونق اقتصادی چه باید کرد؟

در همین رابطه یک کارشناس حوزه آهن و فولاد با اشاره به اینکه شرایط فروش محصولات فولادی چندان در داخل مساعد نیست به «جهان‌صنعت» گفت: بسیاری از مواقع شرکت‌های فولادی محصولات خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند اما شاهد هستیم که تنها ۵۰ هزار تن عرضه می‌کنند و در این بین نمی‌توانند حتی پنج هزار تن هم به فروش برسانند! به طور مثال چند وقت گذشته در حوزه تیرآهن شاهد بودیم که هر چه عرضه شد با مقدار بسیار ناچیزی به فروش رفت یا اصلا فروخته نشد! این مساله به این دلیل است که مصرف نهایی در کشور وجود ندارد و خریداران تنها از یک سری شرکت‌های بازرگانی هستند.

تولید بیشتر از مصرف

سعید رئوفی با بیان اینکه تولید و عرضه محصولات نهایی فولاد در کشور بیشتر از مصرف داخلی است، تصریح کرد: با توجه به این مهم شرکت‌های تولید‌کننده باید بتوانند بدون مشکل دست به صادرات بزنند و در مقابل اگر نتوانند صادرات داشته باشند عملا با مشکل روبه‌رو می‌شوند. این در حالی است که می‌بینیم عوارض ۱۷ درصدی از سوی وزارت صمت وضع می‌شود!

او در رابطه با وضعیت صادرات آهن و میلگرد گفت: با تعرفه‌ای که وزارت صمت معین کرده است، عملا صادرات دشوار خواهد شد مگر اینکه شاهد باشیم قیمت‌های جهانی افزایشی شوند.

مشتری‌هایی که از دست رفته‌اند

کارشناس حوزه آهن و فولاد همچنین با اشاره به اینکه مشتری‌های زیادی داشته‌ایم،‌ ادامه داد: نیمه دوم سال گذشته به بیش از ۱۰ کشور صادرات داشتیم اما در سال جدید منتظر بودیم که قیمت جدید دهیم که یکباره عوارض صادراتی مطرح شد. حالا بعد از اعمال تعرفه جدید دیگر برای مشتری‌های خارجی صرفی ندارد که با این قیمت‌های زیاد از ما خرید کنند.

رئوفی با اشاره به اینکه امروز تعداد خریداران کاهش یافته، تصریح کرد: در گذشته کشورهای سی‌ای‌اس از ما خرید می‌کردند اما حالا گفته‌اند که با این قیمت‌ها تمایلی به خرید ندارند. در واقع وقتی قیمت میلگرد ایران ۵۰ دلار بیشتر از قیمت میلگرد روسیه می‌شود، در نتیجه کشورهای دیگر به سمت روسیه رفته و دیگر برایشان خرید از ایران توجیهی ندارد.

او تاکید کرد: به این ترتیب دولت باید برای کاهش تعرفه فکری کند؛ چراکه در غیراین صورت لطمه شدیدی به صادرات محصولات فولادی وارد می‌شود.

قیمت میلگرد عادلانه نیست

در این میان کارشناسان باور دارند که قیمت میلگرد افزایشی نبوده و این شرایط ناعادلانه‌ای را ایجاد کرده است. رئوفی درباره این سوال که چرا گفته می‌شود قیمت‌ها در حوزه میلگرد عادلانه نیست و این حوزه باید شامل افزایش قیمت شود، گفت: میلگرد باید افزایش قیمت داشته باشد به دلیل اینکه قیمت این محصول برخلاف بسیاری از کالاها که در سال جدید حتی تا ۵۰ درصد افزایش داشته‌اند، هیچ تغییری نکرده است. همین مساله باعث شده که شرکت‌های تولید‌کننده میلگرد به خصوص کوچکترها دیگر نتوانند محصولات خود را به بازار فروخته یا خود را روی پا نگه دارند.

او با اشاره به وضعیت شرکت‌های کوچک در گذشته و مقایسه آن با شرایط فعلی ادامه داد: در گذشته شرکت‌های کوچک خیلی خوب می‌توانستند تولید کنند. به طور مثال در تولید ۲۰ هزار تن میلگرد مشکلی نداشتند اما در حال حاضر عملا بخش عمده این شرکت‌ها تعطیل شده‌اند. دلیل آن هم این است که از یک طرف مصرف میلگرد «آ دو» از بین رفته و از طرف دیگر آنها امروز توان رقابت با شرکت‌های متوسط و بزرگتر را ندارند.

این کارشناس حوزه آهن و فولاد تاکید کرد: به این ترتیب در حال حاضر شرکت‌های متوسط و بزرگ می‌توانند خود را روی پا نگه دارند. در این بین شرکت‌هایی که حداقل بالای ۲۰۰ هزار تن در سال تولید دارند، بهتر می‌توانند وضعیت خود را حفظ کنند.

رئوفی همچنین درباره خبری در این رابطه که گفته شده در تابستان قیمت میلگرد افزایشی می‌شود،‌ گفت: افزایش قیمت‌ها در بازار میلگرد بستگی به تقاضایی دارد که در داخل ایجاد می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که در نیمه اول سال قیمت میلگرد جهش چندانی ندارد. مگر اینکه سایر شاخص‌های اقتصادی که با قیمت میلگرد ارتباط دارند، رشد زیادی داشته باشند. با این حال اگر روند همانی باشد که در ۴۰ روز ابتدایی سال ملاحظه شد، بعید است که قیمت میلگرد خیلی جهش داشته باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 261707
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا