بازار فولاد بهشت سرمایه‌گذاری است/لزوم رفتن به سمت اکتشافات عمقی

به گزارش جهان صنعت نیوز:   حجت الاسلام و المسلمین “سید جواد حسینی کیا” امروز (شنبه) در مراسم عقد قرارداد احداث واحد احیا مستقیم فولاد اقلید به ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال اظهارداشت: امروز نقدینگی سرگردان در جامعه به بیش از پنج هزار هزار میلیارد تومان رسیده و یکی از جاهایی که می‌تواند به تولید و اشتغال منجر شود نقش فولاد است و در حقیقت آینده از آن این صنعت است.
وی گفت: سالیانه حدود ۳۰ میلیون تن فولاد در کشور تولید می شود که بین ۱۴ تا ۱۹ میلیون تن آن در کشور مصرف و بقیه صادر می شود.


 حسینی کیا با اشاره به برنامه‌ریزی برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ ادامه داد: سهم فولاد ایران از گردش مالی بالای ۶۰۰ میلیارد دلاری فولاد در جهان اندک و ناچیز است، امروز متوسط استخراج معادن کشور در عمق ۵۰۰ متری است و باید برای انجام اکتشافات عمقی و رفتن به عنوان حداقل یک‌هزار متری برنامه ریزی کنیم؛ زیرا معادن ما در حال تحلیل است و در غیر این صورت ناگزیر از واردات می‌شویم.

وی با اشاره به ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری مورد نیاز این پروژه و اشتغال زایی مستقیم ۵۰۰ نفری، خاطرنشان کرد: این مهم نشان می دهد کار بسیار بزرگی در منطقه اقلید در حال اجرا است.

۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مورد نیاز این پروژه

در ادامه این مراسم، «مسلم صالحی» نماینده اقلید در مجلس اظهار داشت: واحد احیا مستقیم فولاد اقلید پارس یکی از ۴۸ ابرپروژه کشور است که مجوز فعالیت گرفته و به‌زودی کلنگ‌زنی می‌شود.

وی بیان‌داشت: با اینکه مجوز این پروژه در سال ۸۹ صادر شده بود، اما در سال ۹۵ به دلایلی ابطال شد و در دولت سیزدهم با تلاش «فاطمی‌امین» وزیر صمت مجدد مجوز فعالیت گرفت.

صالحی خاطرنشان‌کرد: در این پروژه در فاز نخست سالیانه یک میلیون تن آهن اسفنجی تولید خواهد شد و در آینده پروژه‌های گندله‌سازی و فولادسازی آن نیز راه‌اندازی می‌شود.

وی گفت:‌ این پروژه نیازمند حدود ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است که در این راستا نیاز است تا سهامداران همراهی داشته باشند.

این نماینده مجلس تصریح‌کرد: مقرر شده این پروژه طی ۲۴ ماه به بهره‌برداری برسد که با راه‌اندازی آن اقتصاد منطقه اقلید که ۹۰ درصد آن وابسته به کشاورزی است، متحول خواهد شد.

اجرای پروژه با استفاده از توان داخلی

همچنین مدیرعامل شرکت فولاد اقلید پارس در این مراسم اظهار داشت: سرمایه‌گذاری مورد نیاز پروژه ۱.۲ میلیون تنی آهن اسفنجی به روش احیا مستقیم حدود ۱۲۷ میلیون یورو است که با احتساب امکانات زیربنایی، ساخت نیروگاه و غیره نزدیک به ۱۵۰ میلیون یورو تمام می‌شود.

«رضا شریفی» خاطرنشان‌کرد: شرکت فولاد اقلید پارس سه سهامدار اصلی شامل توسعه فلزات با ۵۱ درصد سهم، چادرملو با ۳۰ درصد و ایریتک با ۲۰ درصد سهم دارد که با توان مالی شرکت توسعه فلزات و فاینانس‌هایی که در کشورهای اروپایی انجام داده، هیچ مشکلی برای تامین مالی آن وجود ندارد.

وی بیان‌داشت: همه تلاش ما این است که در این پروژه از توان شرکت‌های دانش بنیان داخلی استفاده کنیم و در این زمینه یکی از کمپروسورهای مورد نیاز پروژه از محصولات بومی خواهد بود که به یک‌سوم قیمت مشابه خارجی تمام شده است.

شریفی گفت: در آینده و در فاز توسعه‌ای، احداث یک مدول ۱.۷ میلیون تنی آهن اسفنجی در همین مجموعه پیش‌بینی شده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 269153
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا