بازار برق و گاز عراق از دست می‌رود

به گزارش جهان صنعت نیوز:  محمود خاقانی کارشناس انرژی درباره موانعی که تاکنون سبب شده تا ایران به صادرکننده گاز تبدیل نشود، می‌گوید: اولین و اصلی‌ترین مانع نداشتن تکنولوژی است، مثلا در بعضی از میادین گازی مانند فاز ۱۱ نیاز به تکنولوژی روز و فناوری نوین داریم، اما به دلایل مختلف از جمله تحریم‌ها از این فناوری‌ها محروم هستیم.

او با اشاره به تشکیل کنسرسیومی از توتال، یک شرکت چینی و پتروپارس در چند سال گذشته برای تکمیل این میدان گازی اظهار کرد: این کنسرسیوم در چارچوب قراردادهای جدید نفتی که در دولت یازدهم و دوازدهم طراحی و معرفی شد، امضا شد. بلافاصله توتال برای توسعه فاز ۱۱ با قطر قرارداد امضا کرد، تا این میدان گازی را که با قطر مشترک است، توسعه بدهند. بعد از اینکه ترامپ در اردیبهشت ۹۷ به تقاضای مخالفان برجام در ایران پاسخ مثبت داد و از برجام خارج شد و تحریم‌ها برگشت، توتال هم از این قرارداد انصراف داد. بعد از توتال چینی‌ها هم انصراف دادند و ادامه کار بر دوش طرف ایرانی ماند.

پرداخت هزینه برای انرژی که نیست

این کارشناس ارشد انرژی براین باور است که: طرف ایرانی هم اگر تاکنون موفق نشده که کاری کند، به دو دلیل مهم است، اول آنکه تکمیل و توسعه این میدان گازی سرمایه‌گذاری بسیار عظیم چندین میلیارد دلاری لازم دارد. دوم نیاز به فناوری‌های نوین دارد. چون توسعه بدون فناوری عملا غیرممکن است.

او درخصوص موانع پیش‌روی صادرات گاز عنوان کرد: عدم توسعه به موقع میدان گازی و تولید گاز در داخل کشور، ما را با کسری گاز مواجه کرده است. وزارت نفت به طور رسمی اعلام می‌کند که کمبود تولید داریم. مساله دیگر، نداشتن برنامه کلان انرژی است. درحالی که در سبد انرژی ما باید متشکل از گاز، نفت و انرژی هسته‌ای باشد، اما این ترکیب ناموزون است و جالب اینکه سیاست‌های اقتصاد انرژی ما، بر روی انرژی هسته‌ای و پیامد‌های آن متمرکز است، اما از خود انرژی در مصارف کشور چندان خبری نیست.

این کارشناس بین‌الملل انرژی با اشاره به اینکه رقبا مانع سوم در عدم توفیق ایران در صادرات گاز هستند، یادآور شد: وزیر نفت عراق اخیرا اعلام کرده که به زودی با واردات برق از ترکیه و واردات گاز از قطر، دیگر نیازی به برق و گاز ایران ندارد. یعنی برق را از ترکیه و عربستان وارد می‌کند و گاز را هم می‌خواهد از قطر وارد کند. این موضوع نشان می‌دهد که دیپلماسی ما در حوزه صادرات گاز مشکل دارد. سیاستی که در دولت‌های نهم و دهم برای صادرات گاز اجرا شد، سیاست درستی نبود. ما به عراق گاز صادر کردیم و بعد شرکت‌هایی مثل مپنا در عراق نیروگاه ساختند و زیمنس آلمان هم بر اساس گاز ایران نیروگاه ساخت. در حالی که ما این نیروگاه‌ها را در ایران می‌ساختیم و برق را به عراق صادر می‌کردیم مقرون به صرفه‌تر بود. اما این سیاست‌هایی بود که در آن زمان اجرا شد و حالا به زیان ما تمام شده است.

نقش رستم در گاز

خاقانی با اشاره به نقش رستم قاسمی وزیر پیشین نفت در انعقاد این قراردادها گفت: از ایشان به عنوان مسوول ویژه این پروژه‌ها باید امروز سوال شود که این چه نوع سیاستی بود؟ نتیجه این سیاست این شد که حالا کشورهای دیگر می‌خواهند جایگزین ایران در عراق شوند و برای این موضوع تلاش هم می‌کنند.

او افزود: ۴۳ سال بعد از پیروزی انقلاب تا امروز نمایندگان مجلس درباره توسعه تولید و صادرات گاز درست عمل نکرده‌اند. این تنها مشکل دولت نیست. به نظر من نمایندگان مجلس باید امروز پاسخگو باشند. ما نیاز به یک برنامه کلان انرژی برای کشور داریم که تهیه و به قانون تبدیل شود، برنامه‌ای که متاسفانه نه دولت‌ها و نه مجلس‌های قبل و امروز آن را اجرایی نکرده‌اند.

این کارشناس انرژی دلیل تدوین نشدن نقشه راه انرژی در کشور را کم‌اطلاعی نمایندگان مجلس از صنعت انرژی به ویژه صنعت بین‌المللی انرژی دانست و یادآور شد: ما بارها دیده‌ایم که متاسفانه نمایندگان مجلس نظرهای غیرکارشناسی در حوزه تخصصی مثل گاز ارائه کرده‌اند که اصلا در جهت منافع ملی کشور هم نیست. حتی در برخی موارد این نظرات را تبدیل به قانون کرده‌اند.

او اضافه کرد: همین موضوع تهاتر نفت و گاز، یکی از این موارد است که نشان می‌دهد عمق دانش تصمیم‌گیران از اجرای چنین طرحی بسیار پایین است. در حالی که نفت و گاز کالا‌های بسیار ارزشمندی است و درست نیست تهاتر کنیم. چرا ما سیاست‌هایی را تدوین نکنیم که آزادانه تولید ملی خود را که فقط متعلق به نسل ما نیست، در بازارهای بین‌المللی آزادانه بفروشیم و پولش را بگیریم؟ اگر چنین امکانی باشد نتیجه این می‌شود که خدمات و کالایی که نیاز داریم را در بازاری که فروشندگان با هم رقابت می‌کنند با قیمت بهتر و کالای بهتر و خدمات بهتر و مرغوب‌تری به دست می‌آوریم.

به گفته خاقانی تا زمانی که در کشور یک برنامه کلان اقتصاد انرژی تعریف نشود، ما همچنان سردرگم هستیم و رقبای ما برای حذف ما از بازار بهترین بهره‌برداری را می‌کنند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 247373
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا