بازار‌های جهانی چشم به راه نفت ایران

به گزارش جهان صنعت نیوز:  پس از آنکه جو بایدن در زمستان سال گذشته و اوایل سال‌جاری میلادی از کشورهایی مثل چین، ژاپن و هند خواست تا برای جلوگیری از روند افزایشی نفت، از ذخایر استراتژیک خود استفاده کنند، تنها به صورت محدود چند کشور به این درخواست پاسخ مثبت دادند، اما با حمله روسیه به اوکراین ورق برگشت. آمریکا و اروپا در حمایت از اوکراین اقدام به تحریم نفت روسیه کردند؛ موضوعی که باعث افزایش بیشتر قیمت نفت در بازارهای جهانی شد.

حالا آمریکا و اروپا با دو مشکل بزرگ روبه‌رو هستند؛ نخست روند افزایشی قیمت نفت است که زمینه‌ساز افزایش نرخ تورم در آمریکا و کشورهای اروپایی شده و دوم استراتژی آمریکا برای بازار نفت است که با شروع فصل سرد سال و ادامه‌دار شدن بحران بین روسیه و اوکراین می‌تواند برای اقتصاد جهانی و اقتصاد آمریکا مشکل‌ساز شود. از سویی استراتژی چین و هند در خرید نفت ارزان روسیه باعث شده که آمریکا و اروپا در تصمیم به برداشت از ذخایر استراتژیک تنها بمانند.

تحلیلگران بازارهای مالی بر این باورند که این سیاست برداشت از ذخایر استراتژیک نفت در آمریکا دوامی نخواهد داشت. زیرا اولا انتخابات کنگره در آمریکا نزدیک است و فشارهای داخلی جمهوریخواهان بر دولت بایدن او را به عقب‌نشینی از ادامه این سیاست وادار خواهد کرد و از آن سو طی دو ماه آینده فصل‌های سرد سال برای بخشی از قاره اروپا و آمریکا آغاز می‌شود و بحران انرژی مساله‌ساز خواهد شد.

شاید به همین دلیل هم جوزف بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را سراسیمه به تهران کشاند تا هر چه سریع‌تر راهی برای احیای برجام و بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی بیابد. اگرچه نمای بیرونی گفت‌وگوهای جوزف بورل مثبت است و بارقه‌هایی از امید برای احیای برجام دیده می‌شود، با این حال نباید از بازی روسیه در احیای برجام غافل بود. چه آنکه احیای برجام به منزله بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی است. اروپا می‌تواند بخشی از نفت خود را از ایران تامین کند و این یعنی نتایج روسیه از جنگ اوکراین و فشار بر غرب کم خواهد شد.

تهدید اکوادور به نفع ما؟

در شرایطی که وضعیت نیجریه و لیبی برای صادرات نفت به بازار چندان ثبات ندارد، یک بحران دیگر هم از امروز بر بازار نفت تاثیرگذار خواهد بود. روز گذشته وزارت انرژی اکوادور هشدار داد اگر جاده‌ها باز نشوند و خرابکاری در چاه‌های نفت ادامه پیدا کند، تولید نفت این کشور ظرف ۴۸ ساعت آینده به طور کامل متوقف خواهد شد.

این خبری است که می‌تواند تمام پیش‌بینی‌های نفتی را مختل کند. اعتراضات ضد دولتی که از ۱۳ ژوئن آغاز شد، با اقدامات خرابکاری، تصرف چاه‌ها و مسدود کردن جاده‌ها، صنعت نفت این عضو سابق اوپک را در معرض تهدید تعطیلی قرار داده و مجموعا، فعالیت ۱۱۷۶ چاه نفتی متوقف شده است.بر اساس گزارش بلومبرگ، اکوادور پیش از این برای قراردادهای نفتی وضعیت فورس‌ماژور اعلام کرده بود تا از جریمه شدن به دلیل عدم عمل به تعهدات و ارسال به موقع محموله‌های نفتی اجتناب کند. این دومین وضعیت فورس‌ماژور از ۱۲ دسامبر است. تولید نفت اکوادور در طول اعتراضات، به ۱۰۱ هزار و ۷۰۰ بشکه در روز رسید که پایین‌ترین میزان از ژانویه سال ۲۰۱۰ بود. مختل شدن تولید نفت به درآمدهای دولت اکوادور لطمه زده است.

کاهش ۵۰ درصدی تولید نفت این کشور پیام دیگری برای بازار نفت است. البته می‌تواند برای ایران شرایط را خوش‌بینانه‌تر کند زیرا آمریکا و اروپا زیر فشار بازار نفت قرار دارند و ممکن است شروط لاینحل در مذاکرات احیای برجام پذیرفته شود. اگر برجام احیا شود، نفت ایران با سرعت و میزان بیشتری به بازار عرضه می‌شود و اوپک به دلیل شرایط تحریمی حاکم بر ایران ممکن است، سهمیه‌ای برای ایران را مثل دوره برجام در نظر نگیرد و این موضوع برای آمریکا و اروپا که با بحران تورم روبه‌رو هستند، یک برد به شمار می‌رود.

در شرایطی که گفت‌وگوهای بین‌المللی برای احیای برجام دوباره به جریان افتاده، سوال این است که اگر تحریم‌های نفتی ایران برداشته شود، آیا این آمادگی در صنعت نفت ایران وجود دارد که تولید خود را افزایش دهد؟ سوالی که شاید پاسخ آن چندان آسان نباشد. هرچند مقامات نفتی دولت سیزدهم عنوان می‌کنند که چاه‌هایی که در جریان تحریم‌ها خاموش شده‌اند، قابل احیا هستند و روند احیای آنها شروع شده اما به گفته کارشناسان صنعت نفت برای بازگشت پرقدرت به بازار نفت، نیاز به مدت زمان ۶ تا ۸ ماه است.

بازار در تب سخت نفت

نفت در اولین روز معاملات این هفته بازارهای جهانی تحت تاثیر نگرانی‌های اقتصادی و انتظار سرمایه‌گذاران برای اقدامات احتمالی گروه هفت درباره صادرات نفت روسیه و احیای توافق هسته‌ای ایران، بیش از یک دلار سقوط کرد.

براساس گزارش رویترز، بهای معاملات نفت برنت یک دلار و ۴۲ سنت معادل ۳/۱ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۱۱ دلار و ۷۰ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز جمعه ۸/۲ درصد بهبود پیدا کرده بود. بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا با یک دلار و ۵۴ سنت معادل ۴/۱ درصد کاهش، به ۱۰۶ دلار و هشت سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز جمعه با ۲/۳ درصد افزایش بسته شده بود. با این حال، هر دو شاخص تحت تاثیر افزایش نرخ‌های بهره در اقتصادهای بزرگ و قوی شدن ارزش دلار که به نگرانی‌های تورمی دامن زده است، هفته گذشته برای دومین هفته متوالی کاهش پیدا کردند. اما در شرایطی که عرضه فرآورده‌های نفتی محدود مانده است، قیمت‌های نفت همچنان در بالای سطح ۱۰۰ دلار پشتیبانی شده‌اند.

سران گروه هفت قرار است در اجلاس هفته جاری در آلمان، به بررسی گزینه‌های موجود در خصوص صادرات نفت روسیه و قطع وابستگی به واردات نفت و گاز روسیه و همچنین تحریم‌هایی که رشد تورم را تشدید نکنند، بپردازند. این اقدامات شامل تعیین سقف قیمت برای نفت و فرآورده‌های نفتی به منظور محدود کردن درآمدهای مسکو و کاهش آسیب‌های احتمالی اقتصادهای دیگر است.ویویک دیهار تحلیلگر بانک کامن ولث استرالیا در یادداشتی نوشت: هنوز معلوم نیست تعیین سقف قیمت، چنین نتیجه‌ای به همراه داشته باشد. هنوز چیزی برای اینکه مانع شود روسیه صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی به اقتصادهای گروه هفت را در واکنش به وجود سقف قیمت، متوقف کرده و کمبود فعلی در بازارهای جهانی نفت و فرآورده‌های نفتی را تشدید کند، وجود ندارد.گروه هفت همچنین پس از سفر مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران برای خارج کردن مذاکرات از بن‌بست، درباره احیای مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو خواهند کرد.

تینا تِنگ تحلیلگر شرکت «سی‌ام‌سی مارکتس» در این باره گفت: توجه معامله‌گران ممکن است روی ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران باشد که به احیای صادرات نفت ایران منتهی خواهد شد.

به گفته منابع آگاه، بعضی از سران گروه هفت تلاش می‌کنند ضرورت فاینانس جدید برای سرمایه‌گذاری انرژی‌های فسیلی را به تایید برسانند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 271653
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا