ایران از نگاه گردشگران خارجی

به گزارش جهان صنعت نیوز: در این مطلب سعی کرده‌ایم با ترجمه نوشته‌های گردشگران خارجی که از ایران بازدید کرده‌اند، ارزیابی کنیم که نظر آنها در خصوص مردم و فرهنگ ایران چیست. چه اماکن تاریخی و طبیعی در ایران را دوست داشته‌اند و احیانا نقاط ضعف و قوت گردشگری در کشورمان را چه می‌دانند.

آنچه که برآیند صحبت‌های گردشگران خارجی در خصوص ایران نشان می‌دهد آن است که مهمان‌نواز بودن و فرهنگ غنی و تاریخ پرشکوه ایران، در کنار ارزان بودن کشورمان ویژگی‌های مثبت آن هستند.

 البته در طرف مقابل عدم امکان استفاده از کارت‌های بانکی بین‌المللی، نبود غذاخوری‌ها، برندهای پوشاک و فست‌فودهای شناخته بین‌المللی و ضعف مفرط کشور در ارائه خدمات گردشگری مهم‌ترین نقاط ضعف هستند. صدالبته با توجه به دید منفی رسانه‌های خارجی در خصوص امن بودن ایران و معرفی نشدن میراث فرهنگی کشور لازم است که فعالیت رسانه‌ای داخلی به زبان انگلیسی افزایش یابد که در این مسیر طرح‌های تشویقی وزارت میراث می‌تواند اثرگذار باشد.

تجربه جوان سنگاپوری از گردشگری در ایران

دیزار جوان ۲۲ساله سنگاپوری در خصوص آنکه چه شد به ایران سفر کرد و چه چیزی او را به سمت این کشور جذب کرد می‌گوید: ایران همیشه برای من کشوری جذاب بوده است. می‌دانستم که باید این کشور را با چشمان خودم ببینم. داستان‌ها و تصاویر مغرضانه بی‌شماری از کشور طی سال‌ها در رسانه‌های اصلی گزارش شده است. انتظار داشتم ورود به کشور بسیار سختگیرانه باشد، اما پس از تحقیق آنلاین، دیدم که ایران در واقع با آغوش باز پذیرای گردشگران است. افراد زیادی بودند که سفرهای خود به ایران را مستند می‌کردند و از زیبایی و شگفتی این کشور تعریف می‌کردند. من صفحه فیس‌بوکی به نام «See You In Iran» را پیدا کردم که به نوعی مانند یک انجمن برای گردشگرانی است که قصد بازدید از ایران را دارند. هر چیزی را در صفحه بپرسید در عرض چند دقیقه به سوالات شما پاسخ خواهد داد! از آن به بعد شروع به تحقیق بیشتر کردم و مسیرم را به سمت جنوب برنامه‌ریزی کردم.

دیزار آنطور که خودش می‌گوید پس از آنکه هواپیمایش در تهران به زمین نشسته سفر زمینی خود را به سمت خلیج فارس آغاز می‌کند و در طول مسیر در اصفهان، شیراز، کرمان و در نهایت جزیره قشم، جزیره کوچکی در حوالی بندرعباس توقف می‌کند.

وی در خصوص تصورش پیش از سفر از مردم و فرهنگ ایران می‌گوید: این کشور نمی‌توانست متفاوت‌تر از آن چیزی باشد که در رسانه‌های جریان اصلی به تصویر کشیده می‌شود. قبل از سفر به ایران، به خودم گفتم تا حد امکان ذهنی باز داشته باشم و این تجربه بی‌نظیر را در آغوش بگیرم. البته، هیچ کشوری کامل نیست و چند تجربه ناخوشایند وجود داشت، اما حدس می‌زنم که تقریبا در همه جا اتفاق می‌افتد و ترجیح می‌دهم فقط به نکات مثبتی که کشور ارائه می‌دهد نگاه کنم. از بین همه کشورهایی که من بازدید کرده‌ام، ایران مهمان‌نوازترین و دوستانه‌ترین مردم را دارد.

بزرگ‌ترین چالش، مانع زبانی بود، زیرا ایرانی‌ها خیلی کم انگلیسی صحبت می‌کنند، اما آنها با گرمی، مهمان‌نوازی و تمایل به کمک، آن را جبران کردند، به‌خصوص اگر گردشگر باشید. من بارها گم شدم و هر بار یکی از افراد محلی برای کمک به من مراجعه می‌کرد، حتی بدون اینکه من بخواهم. از هر توریستی که به ایران رفته است بپرسید مطمئن هستم که آنها موافق هستند که ایرانی‌ها احتمالا خون‌گرم‌ترین و مهربان‌ترین مردم هستند.

این گردشگر سنگاپوری در خصوص اینکه به عنوان یک مسافر تجربه‌اش در ایران را چگونه ارزیابی می‌کند می‌گوید: «توصیف ایران با کلمات به نوعی سخت است. چیزی واقعا مسحورکننده و جذاب در مورد کشور وجود دارد. از معماری زیبای اصفهان و خرابه‌های تخت جمشید در شیراز گرفته تا چشم‌انداز شگفت‌انگیز جزیره قشم. ایران احتمالا یکی از معدود کشورهایی است که همه چیز را در طیف سفر ارائه می‌دهد و من خوش‌شانس بودم که ذره‌ای از آن را شاهد بودم. زمانی که در جزیره قشم بودم این شانس را داشتم که در خانه یکی از افراد محلی بمانم، زندگی روزمره آنها را با خانواده‌هایشان تجربه کنم و از غذاهای محلی استفاده کنم و فکر می‌کنم این چیزی است که هرگز فراموش نمی‌کنم.»

دیزار در خصوص آنچه در این سفر او را شگفت‌زده کرده و منحصر به فرد بوده نیز می‌گوید: «من فکر می‌کنم هر سفر با دیگری متفاوت است، فرهنگ، مردم. چیزی که بیش از همه مرا شگفت زده کرد، مردم بودند. با توجه به اینکه آنها اغلب گردشگران را نمی‌بینند، ایرانی‌ها واقعا من را با صمیمیت و مهمان‌نوازی خود نسبت به گردشگرانی که از کشورهای دیگر می‌آیند شگفت‌زده کردند. این تصور غلط که ایران کشور خطرناکی است کاملاً نادرست است. اکثر گردشگران موافق هستند که در کشورهای خارجی احساس امنیت بیشتری نسبت به ایران نکرده‌اند. البته آداب و رسوم خاصی وجود دارد که باید آنها را رعایت کنید، اما فکر می‌کنم طبیعی است که شما باید به مکانی که بازدید می‌کنید احترام بگذارید.

نظر سفرنامه‌نویس لهستانی درباره ایران

کامیلا ناپورا یک سفرنامه‌نویس و گردشگر لهستانی است که ماجراجویی او را به سفر به بیش از ۷۰ کشور در سراسر جهان کشانده است. او مشتاق آشنایی با فرهنگ‌های دیگر، ملاقات با افراد با پیشینه‌های مختلف و یادگیری در مورد مکان‌های جدید است. ناپورا در سال ۲۰۱۵ به تنهایی به ایران سفر کرد. او تجربیات خود از سفر در این کشور را به تفصیل در وبلاگ خود ثبت کرده و توصیه‌هایی را برای کسانی که در فکر بازدید از ایران هستند ارائه داده است.

ناپورا در خصوص علت انتخاب ایران برای سفر می‌گوید: یادم می‌آید که در کودکی درباره ایران مطالعه می‌کردم و عکس‌هایی را از آنجا می‌دیدم و آن تصاویر آنقدر زیبا بودند که در تمام این مدت با من ماندند و در نهایت باعث شد که به ایران سفر کنم.»

وی در خصوص تجربه گردشگری در ایران می‌گوید: «اکثر مردمی که در ایران ملاقات کردم، خونگرم، مهمان‌نواز و کنجکاو بودند و حتی یک لحظه هم احساس نکردم از اینکه گردشگران از کشورشان دیدن می‌کنند ناراحت باشند بلکه در واقع آنها از حضور گردشگران خارجی خشنود می‌شوند. از صحبت با مردم محلی بسیار خوشحال شدم، زیرا این همان چیزی است که سفر را بسیار خاص می‌کند. از آنجایی که هنوز مسافران مستقل زیادی از ایران بازدید نمی‌کنند، کسانی که به آنجا سفر می‌کنند به نوعی جذابیت دارند.

من در کشورهای دیگر نیز تجربه مشابهی داشتم، مانند نیوزلند یا گرجستان، اما ایران جزو برترین جاهایی است که مهمان‌نوازترین مردم را ملاقات کرده‌ام. من برای شام به خانه‌های مردم دعوت شدم، از من دعوت شد تا به آنها ملحق شوم. رستوران‌ها و مردم محلی برای من غذاهای ایرانی خریدند تا بتوانم آنها را امتحان کنم. این یکی از تجربیاتی بود که هرگز فراموش نمی‌کنم.

این سفرنامه‌نویس بهترین نکته را در خصوص گردشگری در ایران این‌گونه توصیف می‌کند: حتی اگر در جاهای دیگر نیز میزبانی مشابهی را تجربه کرده باشم، به نظرم مهمان‌نوازی باورنکردنی مردم ایران یکی از بهترین چیزهایی است که می‌تواند احساس خاص بودن را در هر مسافری ایجاد کند. احساس کردم همه این برخوردهای دوستانه واقعی بود. همچنین فرهنگ ایرانی و تاریخ آنها بسیار جالب است و باید بیشتر تبلیغ شود.

وی در ادامه با اشاره به ضعف صنعت گردشگری در ایران می‌گوید: «در ایران ترویج مناسب گردشگری وجود ندارد و همه چیزهایی که یاد می‌گیریم از مسافران دیگری است که به این کشور سفر کرده‌اند. باز کردن مسیر برای مسافران و آسان‌تر کردن سفر به ایران باید در اولویت باشد. خیلی چیزها به سمت بهتر شدن در ایران تغییر کرده است. سال‌ها از سفر من گذشته‌، اما هنوز کارهای زیادی وجود دارد که می‌توان برای جذب گردشگر انجام داد.»

ایران از نگاه گردشگر آمریکایی

یک گردشگر آمریکایی که تقریبا به تمام نقاط جهان سفر کرده‌، می‌گوید ایران در بین ۱۷۵ کشوری که تاکنون دیده، بهترین است و پس از این سفر، طرز فکرش نسبت به این کشور کاملا تغییر کرده است.

«جی پی سالوا» پس از دو سال انتظار بالاخره ویزای ایران را دریافت کرد. این جهانگرد ۳۹ ساله تاکنون از ۱۷۵ کشور دیدن کرده، اما هیچ یک از آنها را به اندازه ایران دوست ندارد. ایران کشور مورد علاقه‌، شیراز شهر مورد علاقه و قرمه‌سبزی غذای مورد علاقه اوست.

جی‌پی می‌گوید: مهمان‌نوازی ایرانیان در جهان بی‌نظیر است. یک بار با کوله‌پشتی‌اش در خیابان‌های تهران راه می‌رفت که چند نفر جلو آمدند و پرسیدند اهل کجاست؟ جی‌پی داستان خود را به آنها گفت، اما برخی از مردم آن را باور نکردند.

اولین بار که قدم می‌زدم، چند نفر با من صحبت کردند و پرسیدند کجا زندگی می‌کنم. به آنها گفتم دنبال خوابگاه می‌گردم. سپس از من دعوت کردند که بیایم و پیش آنها و خانواده‌هایشان بمانم.

بر این اساس جی‌پی در مدت اقامت خود در ایران حتی یک شب را در هتل یا خوابگاه سپری نکرده است.

«همه چیز اینگونه شروع شد. من در خانه یک نفر می‌ماندم. سپس آنها می‌پرسیدند که بعدا به کدام شهر سفر خواهم کرد. می‌گفتم نمی‌دانم شاید اصفهان. گفتند عالی! پسرخاله‌ام در اصفهان زندگی می‌کند. می‌توانید بروید و در خانه‌اش با او بمانید و برای شهرهای دیگر هم همین‌طور ادامه پیدا کرد.»

جی‌پی نمی‌تواند تعداد دقیق شهرها و مناطقی را که طی سه سفر خود به ایران بازدید کرده است به خاطر بیاورد، اما می‌گوید شاید ۲۰ تا ۳۰ شهر باشد.

او می‌گوید: همه ایرانی‌ها مهربان و مهمان‌نواز هستند، اما  چیزی متفاوت در مردم شیراز وجود دارد که آنها را حتی از سایر ایرانی‌ها خاص‌تر می‌کند و نمی‌تواند آن را توصیف کند. او همچنین می‌گوید که عاشق فالوده شیرازی است.

رفتار دوستانه ایرانیان جی‌پی را تحت‌تاثیر قرار داده است. او می‌گوید ایرانی‌ها با وجود همه تنش‌های سیاسی بین دو کشور به گرمی از او استقبال کرده‌اند و او را دوست داشتند و بسیار تحت‌تاثیر قرار گرفته است.

نظر معمار آمریکایی در خصوص ایران

معمار آمریکایی که با وجود تبلیغات منفی رسانه‌های غربی به ایران سفر کرده از معماری، تاریخ و فرهنگ ایران شگفت‌زده شده است.

وی در وبلاگش می‌نویسد: ایران دهه‌ها است که به دلایل سیاسی و اقتصادی روابط تیره‌ای با جهان غرب داشته، اما این نباید شما را از تجربه سفر به جایی که معتقدم یکی از جذاب‌ترین کشورهای روی زمین است منصرف کند. سفر به ایران بی‌خطر است. البته حضور در یک تور لایه ایمنی دیگری را اضافه می‌کند.

این گردشگر در وبلاگ خود در توصیف ایرانیان می‌نویسد: اگر چیزی در مورد ایران خوانده‌اید، مطمئنم از قبل باید بدانید که آنها از دوستانه‌ترین افرادی هستند که تا به حال ملاقات کرده‌اید. مهمان‌نوازی ایرانیان بی‌نظیر است. آنها صمیمی و خوش‌برخورد هستند، اما این فقط یک نما برای زیبا به نظر رسیدن نیست، این یک ویژگی اساسی فرهنگ آنها است. البته مطمئنا این کشور در میانه یک بحران اقتصادی قرار دارد که بسیاری از مردم محلی به امید کسب درآمد از طریق راهنمایی یا فروش چیزی به گردشگران به سراغ آنها می‌روند، اما اگر مودبانه بگویید «نه، من قبلا یک راهنما دارم.»‌، یا «من علاقه‌ای ندارم»، آنها بلافاصله موضوع را رها می‌کنند و گفت‌وگو را با موضوع دیگری ادامه می‌دهند.

این گردشگر در خصوص تاریخ ایران نیز می‌گوید: تاریخ ایران اصلا خسته‌کننده نبوده و جذاب است. در خصوص معماری آنها نیز باید گفت از مساجد با تزیینات مجلل گرفته تا کاخ‌ها و بازارها و حتی بناهای تاریخی مدرن، ایران زبان معماری خاص خود را توسعه داده که به دلیل ظرافت تزئینی خود به خوبی شناخته شده است. کنده‌کاری‌های ظریف و نقاشی‌های استادانه دیوارهای بسیاری از کاخ‌ها را زیبا کرده‌اند، در حالی که عناصر ساختاری دقیق سقف آنها را شکل داده‌اند.

وی می‌افزاید: ایران می‌داند که چگونه تاریخ خود را از طریق معماری خود به اشتراک بگذارد، زیرا سبک‌ها و ویژگی‌های فراوان آن سلسله‌ای را که به آن تعلق دارند تداعی می‌کند.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنی
شناسه : 239067
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا