اوج گیری بورس

جهان صنعت نیوز|  -مسعود کریمی-ارسال سیگنال مثبت ترامپ از توکیو به تهران در معاملات روز سه شنبه  تالار شیشه ای حافظ باعث شد، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افزایش بیش از ۵  هزار و ۶۰۰ واحدی (معادل ۲٫۶ درصد رشد) همراه شود و این نماگر در پایان داد و ستد های این روز توانست رقم ۲۲۳ هزارو ۲۵۳ واحدی را به خود اختصاص دهد.

در همین حال بررسی بازار های مالی نشان می دهد که شاخص های بازار سرمایه کشور همزمان با اشباع بازارهای موازی مورد اقبال قشر سرمایه گذار قرار گرفته است به طوری که اغلب صاحب نظران اقتصادی کاهش تنش های میان ایران و ایالات متحده آمریکا را در کنار انتشار گزارش های مطلوب صنایع و شرکت ها، عامل مهم رشد نماگر های بورسی مطرح می کنند.

به هر روی، انتظار بازگشت نقدینگی به سمت بورس تهران با توجه به اوج گیری مجدد شاخص های سهامی طی روز های آتی دور از انتظار نیست اما در همین حال معامله گران نیز می بایست استراتژی معاملاتی خود را برای فعالیت در بازار سرمایه تغییر دهند چرا که این بازار بر خلاف سایر بازار های مالی نیاز به مطالعه و بررسی همه جانبه صورت های مالی توام با خرید و فروش هایی مبتنی بر آگاهی این قشر دارد.

از طرفی، با  توجه به این که کارشناسان بورسی کاهش ریسک سیستماتیک بازار را عامل مهمی برای دستیابی به بازدهی بیشتر بورس معرفی می کنند، در چنین شرایطی کانالیزه کردن نقدینگی به سمت بخش مولد اقتصاد در جهت توسعه و افزایش رونق تولید امری ضروری و اجتناب ناپذیر خواهد بود.

به هر حال، پیش بینی از برگزاری مجامع در تیر ماه همراه با تقسیم سود های مناسب علی رغم افزایش فشار تحریم ها طی ماه های ابتدایی سال جاری می تواند نوید بخش روز های مثبت بیشتری در بازار سهام کشور باشد.

گفتنی است، در معاملات روز گذشته ۳۰ صنعت موفق به کسب به کسب بازدهی مثبت شدند و در نقطه مقابل ۷ صنعت با بازدهی منفی به کار خود پایان دادند.

 

بورس در حال جبران تورم

درهمین حال، علیرضا تاجبر عضو هیات‌مدیره کانون کارگزاران معتقد است، سیگنال های مثبت کاهش تنش های سیاسی در کنار گزارش های منتشر شده شرکت های شاخص ساز بورسی  و سایر گزارش هایی که در راه بازار هستند، همگی از عوامل اثرگذار درروند مثبت  بازار سهام در نظر گرفته می شوند.

مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین در گفت و گو با «جهان صنعت نیوز» عنوان کرد: به هر حال بخشی از گزارش عملکرد شرکت ها و گزارش ماهانه شرکت های تولید کننده در فروردین و اردیبهشت ماه تا کنون منتشر نشده اند.

بنابراین با توجه به گزارش های مطلوب فولاد مبارکه، فملی وسا یر صادرکنندگان، بازار درانتظار گزارش های خوب مابقی صنایع و شرکت ها است.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تداوم افزایش شاخص های بورسی نیز بیان  کرد: به طور کلی به نفع بازار سرمایه است که رشد شاخص ها با یک شیب ملایم و بدون ورود احساسات به جریان معاملاتی سهام، صورت بگیرد.

در صورتی که چنین  اتفاقی در بازار رخ دهد به طور قطع تا پس از فصل مجامع هم شیب ملایم صعودی تداوم پیدا خواهد کرد اما اگر رفتار احساسی بر رفتار عقلایی به نوعی غلبه پیدا کند به طوری که شاهد رشد ۳ درصدی شاخص در روزهای معاملاتی باشیم، یقینا در طرف مقابل کاهش های اینچنینی هم تجربه خواهیم کرد.

 

نگاهی به بازار های مالی

این تحلیلگر بازار سرمایه اذعان داشت: روند بورس ۹۸ صعودی ارزیابی می شود چرا که بازار در حال جبران تورم و عقب افتادگی از سایر بازار های موازی طی یک سال اخیر است.

از سویی، جامعه نیز به این نتیجه رسیده  است که در حال حاضر گزینه ای برای سرمایه گذاری بهتر از بازار سرمایه وجود ندارد.

به گفته علیرضا تاجبر، جذابیت بازار ارز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. همچنین، بررسی ها حکایت از ایجاد حباب در بازار طلا دارد.

افزون بر این، بازار مسکن و خودرو نیز دچار رکود هستند، در کنار این موضوع  کاهش سپرده های بانکی مورد توجه فعالان اقتصادی قرار گرفته است.

بر این اساس کلیت جامعه کم کم متوجه بازار سرمایه می شوند، در همین حال امیدواریم که برای شرکت های صادرکننده اتفاق منفی خاصی در جریان صادراتی آن ها روی ندهد چرا که این مهم  در گزارش های ماهانه به طور شفاف نمایان خواهد شد.

مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین تاکید کرد: روند آتی بورس توام با شیبی مثبت و ملایم پیش بینی می شود.

 

پیش بینی شاخص ۳۵۰ هزار واحدی

عضو هیات‌مدیره کانون کارگزاران درخصوص چشم انداز شاخص بازار تا پایان سال نیز تصریح کرد: پیش بینی می شود که شاخص کل بورس کشور تا پایان سال جاری به رقم ۳۵۰ هزار واحدی دست پیدا کند.

این کارشناس بازار سرمایه بر این باور است، رفتار احساسی توام با هیجان بسیار زیاد برخی از سهامداران تازه وارد و خرد  یکی از مشکلات بازار سرمایه در نظر گرفته می شود.

چرا که این دست از سهامداران متاسفانه در خرید و فروش ها عجله زیادی دارند و با معاملات احساسی  باعث کاهش کارایی در بازار می شود.

علیرضا تاجبر به سرمایه گذاران تازه وارد توصیه کرد که حتما از مشاوران خبره ، صندوق ها و سبد های سرمایه گذاری برای ورود به بازار سهام استفاده کنند.

 

۵۰ درصد بازدهی در انتظار بورس

از سویی دیگر، مهدی طحانی مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مدیریت سرمایه کیان معتقد است کاهش تنش های سیاسی در کنار گزارش های مطلوب منتشر شده شرکت ها در سامانه کدال از جمله عوامل تاثیر گذار در صعود شاخص بورس تهران محسوب می شوند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اتفاقات سیاسی در گفت و گو با «جهان صنعت نیوز» عنوان کرد:  موضوعات سیاسی در بازه ای از زمان مثبت و در بازه دیگر منفی هستند، بنابراین در این زمینه نمی توان تحلیل خاصی را ارایه کرد اما در حال حاضر نشانه های کاهش تنش بین ایران و ایالات متحده آمریکا مشاهده می شود.

به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه، همزمان با کاهش تنش بین کشور ها احتمالا وضعیت فروش بهبود پیدا کند و از لحاظ بازرگانی نیز برای شرکت های بورسی شرایط تا حدودی متعادل تر شود.

وی با بیان این که  کاهش تنش بین ایران و آمریکا می تواند به کاهش تنش در سایر بازارهای موازی بازار سرمایه منجر شود نیز گفت: در چنین شرایطی توجه سرمایه گذاران به بازار سرمایه بیش تر خواهد شد، از طرفی نرخ گذاری دلار در بازار نیز با توجه به این که در رقم ۱۱ هزار تومانی قرار دارد می تواند به عنوان فرصتی مغتنم برای بازار سرمایه محسوب شود.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مدیریت سرمایه کیان تصریح کرد: گزارش های فولادی و فلزی درسامانه کدال از لحاظ عملکرد ماهانه مطلوب سرمایه گذاران بود. از طرفی گزارش های سالانه این صنایع نیز مناسب ارزیابی می شود.

مهدی طحانی تاکید کرد: فروش شرکت های پتروشیمی با نرخ هایی مناسب در کنار عوامل مذکور باعث شده است که سرمایه گذاران به سمت این دست از شرکت ها حرکت کنند.

 

پیش بینی شاخص ۲۸۰ هزار واحدی

وی در خصوص تداوم رشد شاخص های سهامی نیز گفت: با برآوردی سالانه پیش بینی می شود که بازدهی  ۵۰ درصدی درانتظار بازار سهام  باشد. بنابراین، شاخص ۲۸۰ هزار واحدی تا ۵ الی ۶ ماه آینده دور از انتظار نیست.

این تحلیلگر بازار سرمایه درباره چشم انداز بورس عنوان کرد: متاسفانه طی چند وقت اخیر بازار بیش از اندازه نوسانی شد. به این معنی که صف های خرید و فروش دایما در حال تغییر بودند و خطای معامله سهامی ممکن بود حدود ۷ الی ۸  درصد در یک روز معاملاتی برسد.

بر این اساس، بهترین استراتژی سرمایه گذاران در چنین شرایطی می تواند خرید سهام با پتانسیل بالا و نگهداری آن در سبد سرمایه گذاری در نظر گرفته شود. در غیر این صورت تغییرات شاخه به شاخه در بازار سهام  نتیجه ای جز ضرر برای قشر سرمایه گذار در پی نخواهد داشت.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مدیریت سرمایه کیان توصیه کرد: سرمایه گذاران از ظرفیت صندوق های سرمایه گذاری استفاده کنند چرا که این صندوق ها داری ظرفیتی مطلوب برای جامعه سهامداری هستند.

از سویی، ورود مستقیم سرمایه گذاران به جریان معاملاتی بازار سهام نیز توصیه نمی شود.

مهدی طحانی در پایان اذعان داشت: صندوق های سرمایه گذاری با بازدهی بالا نیز در سایت fipiran.com  نیز مشخص است. در همین حال سرمایه گذاران می توانند با بهترین انتخاب اقدام به سرمایه گذاری کنند.

 

 

اقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژهیادداشت
شناسه : 22310
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا