انقلاب معدنی چادرملو

به گزارش جهان صنعت نیوز:  تقی‌زاده با تاکید بر اینکه ذخایر شرکت درحال افزایش است و حداقل برای ۲۰ تا ۲۵ سال آینده هیچ‌گونه مشکلی برای تامین سنگ‌آهن وجود ندارد افزود: چادرملو برنامه‌های اکتشافی بزرگی در کویر مرکزی ایران در دست اقدام دارد و برای همین منظور اقدام به خرید هشت دستگاه حفاری عمیق کرده است تا انقلابی در اکتشاف معدنی ایجاد کند.

مدیرعامل چادرملو در نشست خبری با خبرنگاران بازار سرمایه با بیان نقش و جایگاه معادن کشور در ارزش‌آفرینی در اقتصاد کشور گفت‌: همان‌طور که مقام معظم رهبری به درستی بر اهمیت بهره‌گیری از معادن کشور در جهت رونق اقتصادی تاکید کرده‌اند، این تکلیف بر عهده ما است که با سرمایه‌گذاری در امر اکتشاف و دستیابی به ذخایر جدید ثروت‌آفرینی کنیم. وی با تاکید بر اینکه منطقه به هیچ عنوان با کمبود منابع معدنی مواجه نیست عنوان کرد: چادرملو خبرهای بسیار خوبی درباره ایجاد یک انقلاب معدنی در ذخایر شرکت دارد که به زودی اعلام خواهد شد. وی افزود: تاکنون ۱۲۰ میلیون تن اکتشاف شده و در شرف اکتشاف است. تقی‌زاده بیان کرد: همچنین در حین اکتشاف باطله‌برداری نیز انجام می‌دهیم به نحوی که ماهیانه ۷ تا ۱۰ میلیون باطله‌برداری می‌شود. تقی‌زاده تاکید کرد: نباید در این واقعیت تردید کرد که چادرملو مشکل ذخیره نخواهد داشت.

۲۷ هزار میلیارد تومان سودسازی چادرملو در ۱۴۰۰

مدیرعامل چادرملو در پاسخ به «جهان‌صنعت» گفت: در سال ۱۴۰۰ شرکت چادرملو توانسته است منهای سود تلفیقی حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان سود بسازد. تقی‌زاده عنوان کرد: در میان محصولات شرکت نمی‌توان از منظر سودسازی یکی را بر دیگری برتری داد و هر کدام به نوع خود سودساز بوده‌اند اما نکته حائز اهمیت این است که سودسازی شرکت در سال گذشته بسیار مثبت بوده و در مقایسه با سایر شرکت‌های مشابه، حاشیه سود چادرملو بسیار بالا بوده است. او این موفقیت را مدیون همکاری تمامی مجموعه چادرملو دانست و عنوان کرد: حداکثر صرفه‌جویی در شرکت انجام شده و از سمت دیگر قیمت محصولات در تناسب با تورم افزایش نداشته و بر همین اساس حاشیه سود شرکت بالا رفته است. تقی‌زاده با اشاره به برگزاری مجمع این شرکت در هفته آینده گفت: با توجه به اجرای طرح‌های توسعه به میزان ۴ میلیارد یورو پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی سرمایه شرکت را داده‌ایم، چرا که در صورت تحقق برنامه‌های توسعه، سالانه ۵ میلیارد دلار سود کسب خواهد شد .

سودسازی برای سهامداران از مسیر افزایش تولید

تقی‌زاده تاکید کرد: وظیفه ما تولید، کاهش هزینه و افزایش سود است و ما هدف خود را اکتشاف و افزایش ذخایر، ایجاد پروژه‌های جدید قرار داده‌ایم تا در بلندمدت و میان‌مدت شرکت افزایش سود را تجربه کند که همین روند خود به افزایش جذابیت شرکت برای سرمایه‌گذاران بازار سرمایه منجر خواهد شد.

مدیرعامل چادرملو در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی مدیران از میزان سودسازی شرکت در سال جاری چیست، بیان کرد: هیچ‌کس نمی‌تواند امسال را پیش‌بینی کند. تاکنون هم پیش‌بینی‌ها به سختی صورت گرفته و با توجه به شرایط بازار نمی‌توان دورنمای روشنی از کاهش یا افزایش درآمد و سود شرکت به دست آورد. روند کنونی بازار تحت تاثیر وضعیت صادرات متغیر است و نرخ دلار نیز در محاسبات سودآوری شرکت بسیار اثرگذار است.

پیشگامی چادرملو در خودکفایی تولید برق

تقی‌زاده گفت: چادرملو با در نظر گرفتن مشکلات ناشی از قطع برق برنامه‌ای واقع‌بینانه تنظیم کرده است و همین برنامه باعث می‌شود به سهامداران امید واهی داده نشود. وی تاکید کرد: ما سال گذشته نیز طبق همین روال عمل کردیم اگرچه قطعی برق سبب شد در سال گذشته ۱۵۰ هزار تن تولید شمش را از دست بدهیم اما همین میزان تولید محقق شده نیز بالاتر از ظرفیت اسمی بوده است. سال گذشته هم غیر از تولید آهن اسفنجی که حدود ۴ تا ۵ درصد از تولید عقب بودیم در باقی حوزه‌ها طبق برنامه عمل کرده‌ایم. البته قطعی برق و گاز مشکل جدی عقب ماندن از افزایش تولید را برای ما ایجاد کرده است. مدیرعامل چادرملو تاکید کرد: گزارش‌هایی که شرکت به بورس ارائه می‌کند نیز با در نظر گرفتن قطعی‌های احتمالی برق است. تقی‌زاده تاکید کرد که صنعت باید به تدریج به سمت تقویت زیرساخت‌ها حرکت کند و در این مسیر اقدام دولت برای حذف یارانه‌های انرژی مثبت بوده است، چرا که سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های صنعتی سودآور و جذاب می‌شود.

مدیرعامل چادرملو با اشاره به عقب ماندن از تولید ۱۵۰ هزار تن شمش فولادی در سال گذشته عنوان کرد: اگر فروش این میزان را ۵۰۰ یا ۵۵۰ دلار در نظر بگیریم نتیجه آن از دست دادن ۸۰ میلیون دلار بوده است. اگر بپذیریم حداقل ۵۰ درصد آن سود بوده به معنای آن است که ما حدود ۴۰ میلیون دلار سود را از دست داده‌ایم. اگر برق را خودمان تولید می‌کردیم و می‌خواستیم سوبسید برق بدهیم نباید بیش از این میزان هزینه می‌کردیم. راه مقابله با گرانی قیمت برق در همه جای دنیا افزایش تولید است و اگر اقتصادی فکر کنیم و سوبسید را از روی آن برداریم برای ما تولید برق به‌صرفه است. مدیر عامل چادرملو در مورد برنامه‌های این شرکت برای مقابله با قطعی برق اظهار کرد: چادرملو ساخت دو نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی و یک نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی و ۲ نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی را آغاز کرده است تا باری از روی دوش دولت بردارد، چرا که معتقدیم ساخت همه زیرساخت‌ها لزوما وظیفه دولت نیست‌.
او تاکید کرد: همان‌طور که آب را برای صنعت خود تامین کرده‌ایم حالا گام‌های تولید برق را نیز برداشته‌ایم و حتی پیشنهاد می‌کنیم که میادین گازی را نیز به ما بفروشند تا ما با استفاده از متخصصان حوزه‌های دیگر برای خطوط تولید خود گاز تولید و فرآوری کنیم.

کمک بورس کالا به افزایش شفافیت

تقی‌زاده در ادامه درمورد عرضه محصولات در بورس کالا گفت: عرضه محصولات در بورس کالا به شفافیت کمک می‌کند اما به شرط آنکه اجازه دهند بورس کالا بر اساس ساز و کار واقعی خود عمل کند و دخالتی روی ندهد. وی افزود: البته همه محصولات را نمی‌توان در بورس کالا عرضه کرد به ویژه وقتی قراردادهای بلندمدت بسته می‌شود نمی‌توان این معاملات را در بستر بورس کالا انجام داد. مدیرعامل چادرملو گفت: با این حال اما شرکت از عرضه و فروش محصولات در بورس کالا همواره استقبال کرده است.

طرح‌های توسعه‌ای چادرملو

گفتنی است شرکت معدنی و صنعتی بورس کالا اکنون در حال اجرا و بهره‌برداری از دست‌کم ۳۰ طرح توسعه‌ای با درصد پیشرفت متفاوت است که این میان می‌توان به فرآوری باطله‌های سنگ‌آهن اشاره کرد که به بهره‌برداری سه درصدی رسیده است. همچنین هفت طرح احداث کارخانه‌های فولادسازی (ذوب) و کلاف (سرمدابرکوه)، مگامدول آهن اسفنجی (اردبیل)، کنسانتره سنگ‌آهن (بهاباد)،‌گندله شماره ۲ (اردکان) و بهره‌برداری از معدن D19 و نیز نصب و راه‌اندازی دستگاه بریکت سرد آهن اسفنجی ۲۳ درصد از مسیر اجرایی را پیموده‌اند. این شرکت طی دو سال گذشته کارخانه‌های فروسیلیکومنگز با ظرفیت تولید سالانه ۲۰ هزار تن، فرومنگنز پرکربن با ظرفیت تولید سالانه ۱۵ هزار تن، فروسیلیسیم به ظرفیت تولید سالانه ۱۵ هزار تن، گندله‌سازی شماره ۲ به ظرفیت تولید ۵ میلیون تن در سال، دو نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی و کارخانه مگامدول احیای مستقیم به ظرفیت تولید دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن آهن اسفنجی را احداث کرده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 273364
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا