انتقاد تند انجمن خودروسازان و قطعه سازان از عملکرد بانک مرکزی 

جهان صنعت نیوز:  رییس کل بانک مرکزی در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران که به تازگی برگزار شد، با انتقاداتی تند از خودروسازان اعلام کرد: ” این فرآیند خودروسازی فشل را تا کجا باید ادامه دهیم؟” عبدالناصر همتی همچنین مدعی شد که خودروسازان با عدم استقبال از تسهیلات ارزی، نشان دادند که حاضر به پذیرش ریسک تغییر نرخ ارز نیستند. به گفته آقای رییس کل ، خودروسازانی که هر روز قیمت‌هایشان را بالا می‌برند،  حاضر نبودند ریسک تغییر نرخ ارز را قبول کنند. در حالی که در شرایط فعلی این سوال پیش می آید که شرایط حساس خودروسازان چه زمانی قرار است اصلاح شود؟

این اظهارنظرها در حالی از سوی همتی بیان شد که وی توضیخاتی در مورد سیاست های نسنجیده بانک مرکزی در موراد گوناگون ارائه نکرد و حتی به مسائلی همچون افزایش نرخ تورم، نقدینگی سرگردان و کاهش ارزش پولی ملی نپرداخت . این در حالی است که به گفته فعالان صنعت خودرو و قطعه سازی، آنچه باعث فشلی این صنعت شده، خود بانک مرکزی است. بنابراین باید به جای اظهارنظرهای غیرکارشناسی ، در ابتدا باید فشلی بانک مرکزی از بین برود و نگارش دستورالعمل های بانک مرکزی اصلاح شود. در واقع هر زمان که رییس کل بانک مرکزی آمارهای اقتصادی را به درستی اعلام کرد و توانست ارزش پول ملی را به عنوان یکی از وظایف اصلی خود حفظ کند، باید از تولیدکنندگان توقع داشته باشد که کالاهای با کیفیت و ارزان قیمت تولید کنند. بر همین اساس در نشست مشترک انجمن خودروسازان و انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، از عملکرد بانک مرکزی طی سال های گذشته انتقادکردند

  فعالان صنعت خودرو با طرح این موضوع که در هیچ کشوری تولیدکننده مجبور به فروش محصولات زیر قیمت تمام شده، نیست اعلام کردند که اعطای وام با سود ۲۴ درصد آن هم با اخد وثیقه ملکی و سفته  هنر نیست.  آن هم در زمانی که سود تسهیلات کشوری همچون کره جنوبی ۰٫۵ درصد است. به باور فعالان این صنعت، در حال حاضر قیمت خودرو گران نیست بلکه قیمت آن را گران کردند. در واقع ۴۵ درصد قیمت خودرو وجوهات دولتی است .  این در حالی است که دولت هیچ تلاشی برای حمایت از این صنعت که اشتغالزایی بالایی را به همراه داشته است نمی کند. خودروسازان و قطعه سازان کشور معتقدند در حال حاضر دولت اگر منافع خودش را هم می خواهد، باید از تولید داخلی حمایت کند. در غیر این صورت در نهایت زیان همه این معضلات نصیب مردمی می شود که نقشی در دعواهای سیاسی ندارند.  این در حالی است که سیاست های دولت در شرایط فعلی نشان می دهد که اعتقادی به ساخت داخل وجود ندارد به طوری که اجازه نمی دهند پلتفرم جدیدی بیاید و یا اینکه برای برداشتن موانع از پیش پای تولید تلاشی نمی کنند و حتی مانع تراشی نیز می کنند.

ارزبری ۱۵ میلیارد دلاری

بر همین اساس دبیر انجمن خودروسازان در واکنش به صحبت های رئیس کل بانک مرکزی در اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر صنعت خودرو از بین برود،  باید سالیانه بین ۱۲ تا ۱۵ میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو هزینه شود. احمد نعمت بخش با انتقاد از صحبت های عبدالناصر همتی افزود: رئیس بانک مرکزی نمی‌داند که خودروسازان سرکوب مالی شده‌اند و با زیان خودرو می‌فروشند.

وی با بیان اینکه در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کل تولید خودرو ۳۵ درصد کاهش و تولید خودروی سواری ۳۶ درصد افت داشته، اظهار کرد: دلیل اصلی این موضوع قیمت خودروهاست.

به گفته دبیر انجمن خودروسازان، در سالهای گذشته نحوه قیمت گذاری از سوی شورای رقابت به گونه‌ای بوده که همواره زیان خودروسازان را به دنبال داشته و این مهم در حساب و کتاب های بورس به صورت کاملا شفاف مشخص است. وی بیان کرد: سال گذشته در ستاد اقتصادی سران قوا، قیمت‌گذاری خودروها را به سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده و کمیته خودرو محول کردند که در نهایت مشخص شد همه خودروها با زیان به فروش رفته است. اما محمد شریعتمداری وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت نسبت به اعلام قیمت‌های جدید اقدام نکرد و با آمدن وزیر جدید صنعت اعلام قیمت‌ها چند ماه به تعویق افتاد.

دبیر انجمن خودروسازان ادامه داد: سرکوب مالی و قیمت‌گذاری دستوری خودروها سبب شد سال گذشته ایران خودرو و سایپا هر یک بین ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان زیان ببینند و این زیان برای شرکت‌های یاد شده در ۶ ماه امسال به چهار تا پنج هزار میلیارد تومان رسیده است. وی همچنین از عمل نکردن دولت به قانون پنجم توسعه در نپرداختن کمک زیان به خودروسازان انتقاد کرد و گفت: مطابق قانون اگر به هر دلیلی قیمت کالایی از سوی دولت کمتر از مقدار واقعی تعیین شود، دولت باید به پرداخت کمک زیان اقدام کند که در این زمینه تاکنون اقدامی برای خودروسازان انجام نشده است.

نعمت بخش در ادامه اظهار کرد : افزایش قیمت مواد اولیه عامل اصلی زیان در صنعت خودروسازی است به طوری که قیمت ورق فولادی از هزار و ۸۰۰ تومان در هر کیلو در سال ۹۵ اکنون به ۶ هزار و ۷۵۰ تومان، قیمت هر کیلو مس از ۱۸ هزار تومان به ۶۵ هزار و ۸۰۰ تومان و همچنین  فولاد آلیاژی از کیلویی ۲۸۰۰ تومان به ۹ هزار و ۵۰ تومان رسیده است.

دبیر انجمن خودروسازان ادامه داد: همچنین قیمت ارز رشد سه برابری  و هزینه‌های حمل کالا از ابتدای پارسال تا امروز رشد بیش از سه برابری داشته است و قطعه ای همچون کاتالیست از ۳۰۰ هزار تومان به بیش از ۲ میلیون تومان افزایش داشته است.  به همین دلیل خودروسازان قادر به پرداخت پول قطعه‌سازان نیستند و در نتیجه تولید به وضعیت امروز مبتلا شده است. این مقام صنفی خطاب به دولت پیشنهاد کرد که تعرفه واردات خودرو کاهش یابد اما در عوض خودروسازان از قیمت گذاری معاف شوند.

چالش واردات قطعات الکترونیکی

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو نیز در این نشست با بیان اینکه اگرچه کیفیت خودرو دچار مشکلاتی است اما صنعت قطعه تلاش دارد که قطعات کیفی تولید کند، گفت: ما ملزم به رعایت کیفیت هستیم و آمار کیفی دو خودروساز نیز گواه این ادعا است که ما از کیفیت کالاهای خود علیرغم تحریم ها و عدم پرداخت مطالبات قطعه سازان از سوی خودروسازان، کم نکرده ایم.

مازیار بیگلو افزود: کاهش تولید خودرو انتهای زنجیره است و اگرچه ما تحریم ها را داشتیم اما تلاش شد که از کیفیت قطعات کم نکنیم. این در حالی است که حتی در شرایط تحریم اگر پول هم داشته باشیم برخی قطعات های تک و الکترونیکی را نمی توانیم وارد کنیم . این در حالی است که خودروهای ناقص در کارخانه ها هم به همین دلیل کمبود برخی قطعات های تک است.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: دستورالعمل بانک مرکزی برای پرداخت ۸۴۴ میلیون یورو ارز به قطعه‌سازان به گونه‌ای نوشته شده که بانک‌های عامل قادر به پرداخت آن نیستند.

بیگلو در واکنش به اظهار نظر همتی مبنی بر عدم استقبال خودروسازان از تسهیلات ارزی افزود: این انجمن بارها و بارها برای دریافت این ارز اقدام کرد اما بانک‌های عامل به دلیل مشکلاتی که در دستورالعمل بانک مرکزی وجود دارد قادر به پرداخت آن نبودند. وی بیان کرد: این مشکلات به مجلس و همچنین به وزیر صنعت، معدن و تجارت اطلاع رسانی شده و هر دو انجمن قطعه‌سازان و خودروسازان از مناظره با مسئولان بانک مرکزی در این زمینه استقبال می‌کنند.
این مقام صنفی گفت: انتظار می‌رود در شرایط سخت تحریم‌های بین‌المللی و همچنین مشکلات داخلی، دعواها بین نهادها، دولت و صنعت سبب نشود دود این آتش به چشم مردم برود.

نگارش نادرست دستورالعمل بانک مرکزی

همچنین در ادامه سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودروبا بیان اینکه ۲۵۰ هزار میلیارد تومان در صنعت خودرو و قطعه سازی سرمایه گذاری شده است، گفت: نوع نگارش دستورالعمل بانک مرکزی دلیل عدم استقبال این صنعت از وام بانک مرکزی است.

فرهاد بهنیا با اشاره به اظهارنظر رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه خودروسازان و قطعه سازان از دریافت وام ارزی خودداری کرده اند، گفت: سال گذشته بانک مرکزی مبلغی را به منظور ارائه به خودروسازان و قطعه سازان در نظر گرفته بود که به دلیل نوع دستورالعمل نگارش شده از سوی بانک مرکزی برای بانکها اجرای آن میسر نشد. وی افزود: اگر دولت و بانک مرکزی این صنعت را نمی خواهد به صراحت بگوید تا ما تکلیف سرمایه های خود را بدانیم اما اینگونه اظهارنظرها به هیچ عنوان به نفع صنعت دوم کشور نیست.

وی گفت: وظیفه بانک مرکزی نظارت بر کار بانکها و جلوگیری از تورم، افزایش نرخ ارز، تخلفات بانکها و نظارت بر عملکرد آنها در برخورد با سرمایه گذاران است و در مقابل، وظیفه وزارت صنعت رتق و فتق امور صنعتی کشور است.

به گفته بهنیا صنعت خودرو ۷۰ هزار نیروی مستقیم و غیرمستقیم را مشغول بکار کرده و در ازای ایجاد هر یک شغل، ۴۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری کرده است. این در شرایطی است که ۲۵۰ هزار میلیارد تومان در عرصه صنعت خودرو و قطعه سرمایه گذاری شده و اگر قرار است این صنعت ادامه داشته باشد برخوردهای این چنینی از سوی دولت و بانک مرکزی اشتباه است.

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودروخاطرنشان کرد: در پایان سال ۹۲ کل گردش نقدینگی کشور ۶۷۰ هزار میلیارد تومان بوده که هم اکنون به ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده که تقریبا ۲.۵ برابر شده است.

وی با بیان اینکه صنعت خودرو ۲ جزء دارد ، افزود: یکی از آنها کارخانجات خودروسازی و کاملا دولتی هستند و بدون اجازه دولت، اقدامی را صورت نمی دهند. به این معنا که مدیران خودروسازی پشت فرمان وزارت صنعت و وزارت صنعت گوش به فرمان رئیس جمهور است. البته بخش دوم نیز قطعه سازی است که به هیچ عنوان مسئول افزایش حقوق و دستمزد، نرخ ارز، حامل های سوخت و حتی بالا رفتن نرخ مواد اولیه هم نیست در حالی که از بخش خصوصی می خواهیم قیمت تولید خود را سرکوب کنند.

به نیا با اشاره به عملکرد رئیس قوه قضاییه در راستای بهبود فضای کسب و کار، گفت: چند وقتی می شود که فضای کسب و کار شفاف شده؛ اما یک عدم امنیت در برخی از مدیران مشاهده شده؛ به این معنا که برخی مدیران قبلی و جدید در صنعت خودروسازی، ابتکار عمل را کنار گذاشته اند که باید در این خصوص رسیدگی لازم از سوی قوه قضاییه صورت گیرد و رییسی حمایت خود از مدیران سالم در صنعت خودرو را اعلام کند.

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو گفت: یکی از اعتراضات به حق مردم این است که چرا هنوز پراید تولید می‌شود و هیچ گونه نوآوری در خودروسازی صورت نمی‌گیرد؛ در حالیکه زمانی که مقرر شد پژو ۳۰۱ ساخته شود قطعه‌سازان قابلیت‌های خود را نشان دادند و بخش اعظمی از ساخت قطعات را به عهده گرفتند. وی افزود: بر این اساس قرار بر این بود که خودروسازان هزینه قالب‌ها را متحمل شوند؛ اما هنوز مطالبات روزانه آنها از سوی خودروسازان پرداخت نشده است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 55966
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا