انبارهای خالی آتش‌نشانی پایتخت

به گزارش جهان صنعت نیوز: این در حالی است که تهران را به نوعی می‌توان شهر گسل‌ها نامگذاری کرد چراکه تعداد زیادی از گسل‌ها از جمله گسل‌های مُشا، فشم، ملاصدرا، نیاوران، تِلو پایین، محمودیه، شیان، گسل معکوس امامزاده داوود، کوث، شمال ری، جنوب ری، کهریزک، گرمسار، پیشوا و پارچین در تهران وجود دارد. البته گسل‌های فرعی زیادی نیز در سطح شهر تهران وجود دارد مانند نارمک، شادآباد، داوودیه، عباس‌آباد، باغ فیض و …، که فعال شدن سه گسل مشا، جنوب ری و شمال تهران هر کدام خسارات و شدت گوناگونی را در هر منطقه از تهران در پی دارد. جدای از زلزله اگر حادثه‌ای مانند ریزش ساختمانی همچون پلاسکو بار دیگر در تهران رخ دهد، کنترل آن سخت‌تر از گذشته است. زیرا به گفته برخی کارشناس‌های شهری تجهیزات و آموزش آتش‌نشانان ایران به نسبت جهان برای ۱۰۰ سال پیش است. موضوعی که فرسودگی عملکرد و تجهیزات آتش‌نشانی را نشان می‌دهد. از طرفی کارشناسان بر این عقیده‌اند که بافت فرسوده و ساخت و سازهای غیراستاندارد با مصالح بی‌کیفیت اشتعال‌زا نیز به یکی از بحران‌های جدید تهران تبدیل شده است. بنابراین اگر زلزله‌ای رخ دهد، امکان آتش‌سوزی گسترده نیز در تهران وجود دارد. این در حالی است که به گفته یکی از اعضای شورای تهران انبارهای آتش‌نشانی خالی از تجهیزات لازم است، بنابراین به عقیده برخی کارشناسان شهری، شهرداری تهران بودجه کافی برای تهیه تجهیزات آتش‌نشانان را ندارد، به همین دلیل مردم خودشان باید مراقب خودشان باشند! البته گویا لوازم و تجهیزات آتش‌نشانی هست اما به نسبت جمعیت تهران کارایی لازم را ندارد.


انبارهای آتش‌نشانی خالی از تجهیزات است

سوده نجفی دیروز در جلسه صحن علنی شورای شهر تهران در خصوص‌ بازدیدی که از سازمان آتش‌نشانی داشت در تذکری خطاب به شهردار گفت: انبارهای سازمان آتش‌نشانی خالی از تجهیزات است و اگر به قید فوریت به آن رسیدگی نشود تا پایان سال دچار بحران خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه خودروهای آتش‌نشانی فاقد بیمه بدنه هستند ادامه داد: از آنجایی که این خودروها امدادی و عملیاتی هستند و به دلیل سرعت بالا امکان وقوع حادثه وجود دارد، لذا ضرورت دارد فورا به موضوع بیمه بدنه این خودروها رسیدگی شود.

رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه سازمان آتش‌نشانی و ایستگاه‌های آن فاقد نیروی خدماتی هستند و کارهای خدماتی و حتی نظافت سرویس‌های بهداشتی توسط پرسنل صورت می‌گیرد از فروزنده خواست در اسرع وقت به این موضوع ورود کرده و این معضل را برطرف کند.

وی در خصوص ورود عوارض تجهیزات سازمان آتش‌نشانی عنوان کرد: همه خودروهای وارداتی مشمول عوارض می‌شوند اما از آنجایی که خودروهای این سازمان عملیاتی و امدادی هستند باید این موضوع مورد توجه قرار بگیرد تا از پرداخت عوارض منع شوند. لذا ضرورت دارد شهردار تهران در هیات دولت این مورد را پیگیری و مصوبه‌ای توسط هیات وزیران در این مورد اخذ شود.

این عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه سازمان آتش‌نشانی در طول روز حدود ۴۰۰ عملیات انجام می‌دهد، ادامه داد: این سازمان با کمبود ۳۹۰۰ نیرو مواجه است و باید به آن رسیدگی شود.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با بیان اینکه آتش‌نشانان به صورت مداوم در معرض حریق و سوختگی هستند، افزود: بیمه پرسنل سازمان آتش‌نشانی با هیچ بیمارستان سوانح و سوختگی قرارداد ندارد و این خود یک چالش بسیار بزرگ است. در همین راستا از مدیرعامل سازمان شهر سالم درخواست می‌کنم به این موضوع ورود کرده و مشکلات را برطرف کنند.

نجفی با بیان اینکه این سازمان ۵۲۰۰ نیرو دارد که ۲۰۰ نفر آنها قرارداد کارگری دارند و از سوی دیگر به زودی ۸۰ نفر بازنشسته داریم که باید به آنها حدود یک میلیارد تومان پرداخت شود از این رو پیشنهاد دارم باتوجه به اینکه سازمان تامین اجتماعی در بحث پایان کار و صدور پروانه و عوارض نیازمند همکاری با شهرداری تهران است جلسه مشترکی داشته باشند تا این مبلغ تهاتر شود.

رییس کمیته سلامت شورای شهر در خصوص مسکن پرسنل سازمان آتش‌نشانی خاطرنشان کرد: حدود ۸۰ درصد از نیروهای این سازمان در خارج از شهر و حومه زندگی می‌کنند و اگر بحرانی در تهران رخ دهد و ورودی‌های شهر مسدود شوند امکان ورود این افراد برای ارائه خدمات و امداد وجود نخواهد شد لذا از شهردار تهران می‌خواهم‌ به طور جد پیگیر تعاونی مسکن کارکنان این سازمان باشند.

شهردای در خواب غفلت

فریبرز ناطقی‌الهی استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران، بنیانگذار مقاوم‌سازی و مدیریت بحران در ایران با اشاره به کمبود تجهیزات لازم در برخی سازمان‌های آتش‌نشانی به «جهان‌صنعت» گفت: ابتدای امر باید بدانید که نسلی که این روزها در سازمان آتش‌نشانی فعالیت می‌کنند، نسل گذشته است. به این معنی که در حال حاضر روش‌ها و تجهیزات آتش‌نشانان در دیگر کشورها با ایران کاملا متفاوت است. متاسفانه سازمان آتش‌نشانی ایران هنوز به روش‌های سنتی با حوادث مقابله می‌کند. چراکه به دلیل بی‌توجهی برخی مسوولان سازمان آتش‌نشانی هنوز نردبان‌های بلند و پهپاد برای اطفای آتش نداریم، همچنین شیرآلات، آب‌های آتش‌نشانی هلیکوپترهای اطفای حریق نیز بسیار محدود است. این در حالی است که ساختمان‌های تهران یا فرسوده‌اند و یا به گونه‌ای ساخته شده‌اند که به راحتی دچار حریق می‌شوند. بنابراین به عقیده من تذکر یکی از اعضای شورای شهر تهران درست است، زیرا تجهیزات فعلی سازمان آتش‌نشانی تهران به نسبت جمعیت تهران اصلا کارایی ندارد. اگر در تهران حادثه‌ای مانند ریزش ساختمان فرسوده‌ای یا زلزله‌ای رخ دهد، عمق فاجعه نمایان می‌شود. با این حال توسعه خرید و تخصیص بودجه در حد لازم نبوده است. براساس برآورده‌ها اگر اتفاقی مانند زلزله در تهران رخ دهد اصلا روی تجهیزات آتش‌نشانی نمی‌شود حساب کرد. حتی در آن لحظه ماشین‌های آتش‌نشانی از در پایگاه‌ها خارج نمی‌شوند، چه برسد به اینکه در مدیریت بحران کمکی کنند. البته این بحث موضوع جدیدی نیست، من ۲۵ سال پیش مکتوب با نقشه اجرایی تقدیم شهرداری تهران کردم. اما متاسفانه در این مدت شهرداری در خواب غفلت بوده است.

وی افزود: وضعیت آموزش آتش‌نشان‌های ایران نیز دست‌کمی از تجهیزات آنها ندارد. به نظرم عملکرد آموزش آتش‌نشان‌ها مانند ۱۰۰ سال پیش دنیاست. چراکه طی این سال‌ها کشورهای دیگر ایرادات آموزشی و تجهیزات مورد نیاز را تقویت کردند اما در ایران چنین اتفاقی رخ نداده است. بنابراین ایران در هر دو موضوع آموزش و تجهیزات بسیار ضعیف عمل کرده است. البته این موضوع جدیدی نیست و طی دو دهه اخیر بارها این موضوع را به گوش مسوولان رساندیم اما گوش شنوایی وجود نداشته است. چه‌بسا در حادثه متروپل نیز بارها عملکرد آتش‌نشانان را نقد کردیم، حتی خواهان اخراج رییس آتش‌نشانی حادثه متروپل شدیم. زیرا ایشان اصلا روابط خاص و بندهای ایمنی را رعایت نکرده است.

ناطقی‌الهی با تاکید بر اینکه شهرداری باید لوازم و تجهیزات آتش‌نشانی‌ها را تامین کند، بیان کرد: مسلما پیگیری و تهیه لوازم و تجهیزات آتش‌نشانی‌ها برعهده شهرداری تهران است. از طرفی حمایت‌های مالی آن از سوی وزارت کشور تامین می‌شود. تا حدودی این موضوع رفع و رجوع شده است اما در حد لازم انجام نشده است. زیرا گستردگی تهران طی دو دهه اخیر غیرقابل پیش‌بینی بود. از سویی ساخت و سازهای بی‌رویه و غیراستاندارد نیز مزید بر علت شده است. به همین دلیل با عدم برنامه‌ریزی و سوءمدیریت در شهرداری، آتش‌نشانی‌ها و ارگان‌های مربوطه موضوع حاد شده است. امروزه به دلیل گرانی، سازنده‌ها از مصالح بی‌کیفیت و آتش‌زا استفاده می‌کنند که همین امر منجر به بروز بحران می‌شود. در هر صورت مجموعه رفتارهایی مثل بی‌تدبیری، بی‌دقتی، سوءمدیریت و دوران مدیریت‌های کوتاه‌مدت منجر به بروز چنین اتفاق‌هایی شده است.

این بنیانگذار مدیریت بحران در ایران با اشاره به راهکار موجود برای رفع این معضلات اظهار کرد: به نظرم برای حل این معضل باید یک درصد از بودجه تمام ساخت و سازها، یک درصد از بودجه شهرداری و یک درصد از بودجه تمام ارگان‌ها به امر آموزش و تهیه تجهیزات مدرن آتش‌نشانی‌ها تخصیص داده شود. همچنین در حال حاضر آموزش همگانی به دلیل بی‌تدبیری آتش‌نشانی‌ها فراموش شده است. این در حالی است که اگر بحرانی رخ دهد، مردم نسبت به مهار یا نجات جان خود هیچ آموزشی ندیده‌اند. با توجه به گزارش‌های رسیده وضعیت بدتر از چیزی است که بیان کردم.

بودجه نداریم، مردم مراقب باشند!

رضا کرمی‌محمدی رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران سابق تهران با تاکید بر اینکه با توجه به وضعیت خاص شهر تهران، سازمان آتش‌نشانی سازمان بسیار مهمی است، بیان کرد: در شهر تهران به دلیل پتانسیل‌های آتش‌سوزی عجیبی که وجود دارد، سازمان آتش‌نشانی نیازمند تجهیزات ویژه‌ای مانند کوادکوپتر و… است. بنابراین باید به این نکات به صورت تخصصی بپردازند که سازمان آتش‌نشانی از همه سازمان‌ها اولی‌تر است. به این منظور که این سازمان در ابتدا مخاطرات را شناسایی و بر اساس آن تجهیزات لازم را مشخص و درخواست کند تا سپس با توجه به میزان بودجه تصمیم‌گیری‌های لازم اخذ شده و آماده‌سازی‌ها صورت گیرند.

وی افزود: قاعدتا اصلی‌ترین سازمانی که باید به این امور رسیدگی کند، شهرداری است منتهی اگر بودجه شهرداری کافی نباشد و از آنجایی که تهران پایتخت کشور است، دولت باید برای تامین این تجهیزات کمک کند. جدا از موضوع کمبود بودجه، وقتی مخاطرات و ریسک‌های فعلی به درستی شناسایی و بیان نشوند و یا میزان تحت تاثیر قرار دادن مردم، احتمال وقوع آتش‌سوزی و خرابی و همچنین میزان گستردگی آن مشخص نشود، در تامین تجهیزات مشکلاتی پدید می‌آید.

وی ضمن بیان اینکه در تهران ساختمان‌های فرسوده بسیاری وجود دارد، درباره اقدامات و راهکارها برای جلوگیری از وقوع اتفاقاتی مانند پلاسکو و یا متروپل گفت: اولین قدم، تحت فشار قرار دادن مالکین از طریق قوانین و مسائل حقوقی است که اگر قوانینی در این زمینه وجود دارد، ضابطین قضایی باید از آن استفاده کنند و درصورت عدم وجود چنین قوانینی، باید قانونگذاری‌های لازم صورت گیرد. چراکه سازمان آتش‌نشانی هشدار داده و به این ترتیب مالکین مسوول اصلی هستند.

کرمی‌محمدی ادامه داد: تحت فشار قرار ندادن مالکین ساختمان‌های پرخطر از اشتباهاتی است که حتی قبلا که در سازمان مدیریت بحران بودم نیز دیده می‌شد. در واقع اکنون کار زیادی از شهرداری برنمی‌آید و انجام اقدامات لازم در این راستا باید به قوه قضاییه و ایجاد و اعمال قوانین جدید واگذار شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهمسکن
شناسه : 283460
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا