امضای توافقنامه ساخت راه‌آهن شلمچه ــ بصره پس از ۲۰ سال

به گزارش جهان صنعت نیوز:رستم قاسمی در ارتباط زنده تصویری از بغداد پایتخت عراق با خبر ۲۱ شبکه اول سیما، در خصوص دستاورد‌های سفر به این کشور افزود: مذاکرات با وزیر حمل و نقل عراق امروز آغاز شد و مذاکرات راه‌آهن شلمچه ــ بصره با عراق قدمتی ۲۰ ساله دارد در این مدت توافقات زیادی امضاء شد، اما هیچگاه اتفاقی نیفتاد و نتیجه مطلوبی به دست نیامد.

او ادامه داد: در توافقنامه‌ای که حدود ۲ ساعت قبل در خصوص احداث راه آهن شلمچه ــ بصره به امضا رسید، زمانبندی مشخص و معینی ترتیب داده شد طی این زمان بندی ظرف یک ماه آینده عملیات اجرایی این پروژه آغاز خواهد شد. متولیان این پروژه، شرکت‌های راه آهن دو کشور ایران و عراق خواهند بود.

وی گفت: با این همکاری دو جانبه ظرف دو ماه شرکتی مشترک جهت اجرای پروژه راه آهن شلمچه ــ بصره تشکیل خواهد شد، اما ما به این زمانبندی اکتفا نکردیم و قرار شد با مستقر شدن در کنار پل میانی دو کشور، پیش درآمد‌های این پروژه را ظرف مدت یک ماه آینده آغاز کنیم.

 قاسمی گفت: این پروژه به منظور مصرف مسافری و تجاری در دستور کار قرار دارد.

وزیر راه کشورمان تصریح کرد: در ملاقات با نخست وزیر عراق، امروز جلسه مهمی برگزار و حمایت ایشان منجر به امضاء توافقنامه راه آهن شلمچه ــ بصره شد. همچنین در خصوص روابط اجتماعی اقتصادی دو کشور هم با ایشان بحث‌های گوناگونی صورت گرفت.

قاسمی گفت: با توجه به اینکه عراق امروز در شرایط بازسازی قرار گرفته است، شرکت‌های ایرانی به منظور بازسازی این کشور می‌توانند حضور پررنگ و مؤثری در عراق داشته باشند.

او همچنین به ملاقات با رئیس جمهور عراق اشاره کرد و افزود: با ایشان در خصوص مسائل کلی میان دو کشور و افزایش سطح تجاری میان دو کشور و حمایت از طرح شلمچه ــ​ بصره و همین طور موضوع حمل و نقل هوایی با عراق بحث و گفتگو‌هایی صورت گرفت.

 قاسمی تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۱۰۰ پرواز میان دو کشور در جریان است که قصد داریم به دو برابر افزایش دهیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 237645
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا