اقتصاد ۹۴ تریلیون دلاری جهان

به گزارش جهان صنعت نیوز:   Visual Capitalist در گزارشی به چگونگی مقایسه اقتصادهای مختلف جهان با هم پرداخته است. این مرکز، در این تجسم، با استفاده از داده‌ها و برآوردهای صندوق بین‌المللی پول، به بررسی تولید ناخالص داخلی کشورها در سال ۲۰۲۱ پرداخته است.


تولید ناخالص داخلی به عنوان یک شاخص کلی برای تولید اقتصادی یک کشور عمل می‌کند. ارزش کل بازار کالاها و خدمات نهایی تولیدشده در یک کشور را در یک بازه زمانی خاص، مانند یک فصل یا یک سال اندازه‌گیری می‌کند. علاوه بر این، تولید ناخالص داخلی نیز خروجی خدمات ارائه‌شده توسط دولت را در نظر می‌گیرد، مانند پولی که برای دفاع، مراقبت‌های بهداشتی یا آموزش هزینه می‌شود. به طور کلی، زمانی که تولید ناخالص داخلی در یک کشور در حال افزایش است، این نشانه فعالیت اقتصادی بیشتر بوده که به نفع کارگران و مشاغل است (در حالی که برعکس این امر نشان از کاهش اقتصادی یک کشور دارد).

۵۰ کشور برتر در اقتصاد جهانی

چه کسانی بیشترین مشارکت را در اقتصاد جهانی دارند؟ در ادامه رتبه‌بندی ۵۰ کشور بزرگ بر اساس تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱ آمده است:

تولید ناخالص داخلی ایالات متحده با ۹/۲۲ تریلیون دلار، تقریبا ۲۵ درصد از اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهد، سهمی که در ۶۰ سال گذشته عملا به طور قابل‌توجهی تغییر کرده است. صنایع مالی، بیمه و املاک و مستغلات (۷/۴ تریلیون دلار) بیشترین افزایش را به اقتصاد کشور می‌دهند و پس از آن خدمات حرفه‌ای و تجاری (۷/۲ تریلیون دلار) و هزینه دولت (۶/۲ تریلیون دلار) قرار دارند. اقتصاد چین از نظر اسمی با تولید ناخالص داخلی نزدیک به ۱۷ تریلیون دلاری خود در رتبه دوم قرار دارد. چین بر اساس خروجی با تولید گسترده فولاد، لوازم الکترونیکی و روباتیک، همچنان بزرگ‌ترین تولید‌کننده در سراسر جهان باقی می‌ماند.

تولید ناخالص داخلی ژاپن با پنج تریلیون دلار تقریبا سهم پنج درصدی از اقتصاد جهان را تشکیل می‌دهد. بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا نیز آلمان است که تقریبا ۲۰ درصد وسایل نقلیه موتوری جهان را صادر می‌کند. در سال ۲۰۱۹، تجارت کلی برابر با ۹۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور بود.

بریتانیا با سه تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی در رتبه چهارم اقتصاد جهان ایستاده که سهم سه درصدی از اقتصاد جهانی را تشکیل داده است. هند نیز با نزدیک به سه تریلیون دلار سه درصد از سهم تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهد. فرانسه نیز با نزدیک به سه تریلیون دلار سه درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهد. ایتالیا با دو تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی نیز دو درصد از اقتصاد جهانی را تشکیل داده است. کانادا و کره‌جنوبی نیز با نزدیک به دو تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی سهم دو درصدی از اقتصاد جهان دارند و در رتبه نهم و دهم قرار دارند. (نمودار یک)

۵۰ کشور کوچک در اقتصاد جهانی

در سوی دیگر این طیف، کوچک‌ترین اقتصادهای جهان از نظر تولید ناخالص داخلی، عمدتا کشورهای در حال توسعه و جزیره‌ای قرار دارند. تووالو با تولید ناخالص داخلی ۷۰ میلیون دلاری کوچک‌ترین اقتصاد جهان است. این کشور بین ‌هاوایی و استرالیا واقع شده است، بزرگ‌ترین صنعت این مجمع‌الجزایر آتشفشانی به حقوق ماهیگیری سرزمینی متکی است.

علاوه بر این، این کشور از دامنه وب «.tv» خود درآمد قابل‌توجهی کسب می‌کند. بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹، سالانه پنج میلیون دلار از شرکت‌ها -از جمله توییچ متعلق به آمازون برای مجوز نام دامنه Twitch.tv- معادل تقریبا هفت درصد از تولید ناخالص داخلی کشور درآمد کسب کرد. مانند تووالو، بسیاری از کوچک‌ترین اقتصادهای جهان از جمله نائورو، پالائو و کریباتی در اقیانوسیه قرار دارند. علاوه بر این، چندین کشور فوق برای بیش از یک‌سوم اشتغال خود به صنعت گردشگری متکی هستند. (نمودار ۲)

سریع‌ترین رشد اقتصادی در جهان در ۲۰۲۱

تخمین زده می‌شود که با ۱۲۳ درصد رشد تولید ناخالص داخلی پیش‌بینی شده، اقتصاد لیبی شدیدترین رشد را داشته باشد. نفت رشد اقتصادی این کشور را افزایش می‌دهد و روزانه ۲/۱ میلیون بشکه در کشور استخراج می‌شود. در کنار این، صادرات و کاهش نرخ ارز از جمله عوامل اولیه بهبود آن هستند. در رتبه بعدی کشور گویان واقع در جنوب آمریکا با ۲۴ درصد در رتبه دوم قرار دارد، همچنین کشور آسیایی ماکائو نیز با ۲۴ درصد در جایگاه سوم سریع‌ترین رشد اقتصادی در ۲۰۲۱ قرار گرفته است.

اقتصاد ایرلند با پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی ۱۳ درصدی، توسط بزرگ‌ترین شرکت‌های چنملیتی در جهان حمایت می‌شود. فیس‌بوک، تیک‌تاک، گوگل، اپل و فایزر همگی مقرهای اروپایی خود را در این کشور دارند که نرخ مالیات شرکتی ۵/۱۲ درصدی یا تقریبا نصف میانگین جهانی را دارد. اما این نرخ‌ها قرار است به زودی تغییر کنند، زیرا ایرلند به توافقنامه حداقل نرخ مالیات شرکتی ۱۵ درصدی «سازمان همکاری و توسعه اقتصادی» ملحق شده است که در اکتبر ۲۰۲۱ نهایی شد.

اقتصاد ماکائو پس از برداشته شدن محدودیت‌های کووید۱۹ دوباره به حالت اول برگشت، اما ابرهای طوفانی بیشتری برای منطقه چین در حال ظاهر شدن هستند. کمپین مبارزه با فساد حزب کمونیست و دستگیری‌های اخیر می‌تواند نشانه‌ای از روابط تیره‌تر بین سرزمین اصلی چین و بزرگ‌ترین مرکز قمار جهان باشد. (نمودار ۳)

نگاه به آینده تولید ناخالص داخلی جهان

رقم تولید ناخالص داخلی جهانی ۹۴ تریلیون دلاری ممکن است امروز برای ما بزرگ به نظر برسد، اما چنین رقمی در مجموع ممکن است در آینده بسیار کمتر به نظر برسد. در سال ۱۹۷۰، اقتصاد جهان تنها حدود سه تریلیون دلار در تولید ناخالص داخلی بود یا ۳۰ برابر کمتر از امروز. انتظار می‌رود طی سی سال آینده، اقتصاد جهانی دوباره کم و بیش دو برابر شود. تا سال ۲۰۵۰، تولید ناخالص داخلی جهانی می‌تواند نزدیک به رقم ۱۸۰ تریلیون دلار برسد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 237634
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا