مبارزه سخت در فروش نفت 

جهان صنعت نیوز:  در حال حاضر پالایشگاه های خارجی هیچ تمایلی برای خرید نفت خام سبک از ایران را ندارند آن هم به دلیل بگیرو ببندهایی که تحریم  د رمقابل آنها قرارداده است .

از این رو انتظار می رود با شرایط حاکم در بازارخریدارای به سراغ  اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام نیاید و اگر هم خریداری باشد خیلی با دوام نخواهد بود .

امروز مسئله فروش نفت به سختی صورت می گیرد و پالایشگاه های کشور در صف فروش محصول خود هستند اما باید به این نکته توجه داشت که فراورده های نفتی می توانند به دلیل عدم محدودیت در فروش و عدم رصد توسط آمریکا به بهترین شکل ممکن در بورس عرضه شود .

اگر دولت تمام اهتمام خود را برروی تولیدات فراورده های نفتی  قراردهد و با عرضه مناسب در بورس ،مسیر توسعه این محصولات را تغییردهد با اطمینان می توانیم از فروش بالا و عرضه مناسب سخن گفت .

باید توجه داشت که عرضه نفت در بورس برای بخش خصوصی جذابیت های فراوانی دارد چرا که علاوه بر کوچک شدن محموله ها  بحث اهلیت خریدار مطرح نیست و نوع نفت نیز، باز است و سبک و سنگین ندارد اما با توجه به شرایط فعلی امکان موفقیت ان بسیار پایین است .

البته در صورتیکه تنوع ارز وجود داشته باشد و امکان تحویل محصول در مقصد نیز فراهم شود به واسطه تنوع محصولات از قابلیت ردیابی نیز برخوردار نخواهد بود که مجموع این می تواند به موفقیت تجارت نفت از سوی بخش خصوصی کمک کند .

در این رابطه پیشنهادی به  شرکت ملی نفت ایران داده شد، که به صورت موقت نفت ایران را با تخفیف به فروش برساند.

با تخفیف موقت در نهایت صادرکنندگان نفت از محل کاهش قیمت نفت متضرر خواهند شد و مجبور می‌شوند راهی را برای ایران باز کنند.

در هر حال عرضه نفت در بورس را باید به فال نیک گرفت و این یک حرکتی است برای مقابله با تحریم ها و نشان می دهد که ما دست بسته نیستیم و به کشورهای صادرکننده در منطقه نشان می دهد که اگر قرار باشد ما نتوانیم نفت صادر کنیم این قدرت را داریم که در قیمت ها انعطاف داشته باشیم و می‌توانیم نفت را با تخفیف مناسب به بازار عرضه کنیم.سیدحمید حسینی

 سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز، پتروشیمی

اقتصاد کلان
شناسه : 45972
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا