فروش بلند مدت نفت به نفع کشور است

جهان صنعت نیوز|  رضا پدیدار رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران در خصوص پیش فروش  نفت ایران برای مدت دو تا سه سال گفت: ما با ۵ کشور سنتی خریدار نفت ایران یعنی کشورهای هند، چین، ژاپن، کره جنوبی و ترکیه که سابقه تجارت ۶۰ ساله با آنها داریم، به نوعی در برخی قراردادهای نفتی توافق داریم که نفت خام را بدهیم و قیمت را بر مبنای بازار پلاپز (plapz)  یا بازار میانگین قیمت اروپا ویا بر اساس بورس شانگهای،  لندن و نیویورک یا قیمت میانگین بورس خلیج فارس تعیین کرده و بفروشیم .

وی ادامه داد: عقد قرارداد دو تا سه ساله برای پیش فروش نفت به نفع کشور است. این پیش فروش بر اساس پیش‌بینی‌هایی که متخصصان در تولید وعرضه نفت خام دارند ، تا جایی که آنها  قابلیتها و کشش بازار را می‌دانند، انجام می شود.

وی افزود : به عنوان مثال بر اساس رایزنی موسسه بین‌المللی انرژی و حتی پیش بینی اوپک ، دامنه قیمتها برای سال ۲۰۲۰ بین ۶۰تا ۶۵ دلار بر آورد شده است . حتی از حالا قیمت نفت برای سال ۲۰۳۰ را به میزان عرضه وتقاضا ورشد ومصرف فرآورده های هیدروکربنی ، حدود ۷۰ دلار پیش بینی کرده اند .

وی خاطرنشان کرد: بنابراین ما اگر بیاییم قیمت پیش فروش نفت را  بر اساس مطالعات جهانی و علمی تعیین کرده وقرارداد ببندیم ، و قراردادمان هوشمندانه و کارشناسی شده باشد به نفعمان  بوده و  خیالمان راحت است که نفت خام را باقیمت ۷۰تا۸۰ دلار فروختیم .

وی گفت : خیلی از کشورهای تولید کننده نفت مثل امارات یک سری مخازن نفت در ژاپن و کره جنوبی ایجاد کردند و به این کشورها اعلام نمودند که هر وقت نفت کم آوردید، می توانید از این مخازن استفاده کنید و پولش را بدهید.به عبارت دیگر آنها این چنین درصدد فروش نفت خود در آینده هستند.

وی تصریح کرد : مانیز می توانیم با عقد قراردادهای نفتی چندساله ، نفتمان را هوشمندانه بفروشیم و این قضیه به نفعمان خواهد بود.

اقتصاد کلان
شناسه : 33338
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا