سرنوشت تاریک اقتصاد با صادرات ۳۰۰ هزار بشکه ای

جهان صنعت نیوز:  در حال حاضر چین و روسیه تنها مشتریان علنی نفت ایران هستند و با وجود آنکه ایران در تلاش است تا از راه های مختلف نفت خود را به مشتریان دیگر برساند و مسئولین نیز عنوان کرده اند هر چقدر “اراده کنیم نفت می‌فروشیم”.اما آمار ها بیانگر حقیقتی است  که از سوی مسولین کتمان می شود.

طبق گزارش رویترز در ماه اوت، ماه جاری میلادی، تولید روزانه نفت ایران به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه کاهش یافت که کمترین میزان طی ۳۳ سال اخیر است.

این رقم نسبت به ژوئیه، ماه قبل از اوت، ۵۰ هزار بشکه کمتر است و نسبت به دوران پیش از بازگشت تحریم‌های نفتی آمریکا علیه جمهوری اسلامی نیز حدود ۱.۷ میلیون بشکه افت کرده است.تولید دومیلیون و یکصدهزار بشکه نفت در ماه اوت کمترین میزان از سال ۱۹۸۶ به شمار می‌رود.

این در حالی است که مصرف داخلی نفت خام ایران حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز است و تولید ۲.۱ میلیون بشکه در ماه اوت نشان می‌دهد که ایران حداکثر ۳۰۰ هزار بشکه نفت مازاد برای صادرات دارد.

البته این ۳۰۰ هزار بشه هم در حالی صادر می شود که مشخص نیست که پولی بابت آن پرداخت می شو.د یا خیر؟

بر اساس این گزارش آمارهای گمرک چین نشان می‌دهد که این کشور از ابتدای ماه مه تا آخر ژوئیه، به طور متوسط روزانه ۲۳۳ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است.

با این وجود مشخص نیست که چین در قبال واردات نفت پولی به ایران پرداخت می‌کند یا خیر، اما ایران بر اساس قراردادهایی که با دو شرکت چینی «سی‌ان‌پی‌سی» و «ساینوپک» دارد، در ازای توسعه میادین نفتی خود در سال‌های گذشته توسط این شرکت‌ها، به جای پول نقد، نفت به آنها تحویل می‌دهد. بنابر گزارش‌ها، نفت ایران نیز به این شرکت‌ها تحویل می‌شود.

در چنین شرایطی چه بر سر اقتصاد کشور خواهد آمد ؟ نفت بیش از صد سال است که نه تنها اقتصاد ایران بلکه تحولات سیاسی و اجتماعی را در کشور رقم می‌زند و از هر زاویه ای که بخواهیم به این قضیه نگاه کنیم  وابستگی ایران به درآمد نفت غیرقابل انکار است و ادراه کشور با صادرات ۳۰۰ هزار بشکه نفت  در روز غیر منطقی.

اقتصاد کلان
شناسه : 45980
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا