خبرگزاری چین: فشار آمریکا به پتروشیمی ایران شکست می‌خورد

جهان صنعت نیوز| خبرگزاری رسمی چین به نقل از تحلیلگران و کارشناسان گزارش کرد که فشارهای آمریکا به بخش پتروشیمی ایران شکست خواهد خورد.


خزانه‌داری آمریکا روز جمعه هفدهم خردادماه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران را به بهانه حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تحریم‌ قرار داد و اعلام کرد، این اقدام را به منظور خشکاندن درآمدهای بخش نظامی ایران انجام می‌دهد.

در بیانیه خزانه‌داری آمریکا آمده بود که «شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس» و ۳۹ شرکت پتروشیمی زیرمجموعه آن و همچنین عاملان فروش این شرکت را به دلیل حمایت مالی از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

شینهوا امروز دوشنبه در گزارش خود به فشارهای آمریکا به بخش نفت ایران اشاره کرد و نوشت که واشنگتن در نوامبر سال گذشته میلادی، با هدف فشار به ایران برای وادار کردن این کشور برای حضور در میز مذاکره برای یک توافق جدید در زمینه برنامه هسته‌ای، تحریم‌هایی را بر بخش صادرات نفت ایران تحمیل کرد.

این گزارش سپس به اظهاراتی از مقامات ایرانی و کارشناسان در خصوص ناکارآمدی تحریم‌های بخش پتروشیمی ایران اشاره کرد و نوشت، «بهزاد محمدی» مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در واکنش به تحریم‌ پتروشیمی ایران گفت بخش پتروشیمی ایران «غیر قابل تحریم» است.

وی ادامه داد که صنعت پتروشیمی ایران حدود ۳۵۰ محصول تولید می‌کند که به صدها مشتری در ده‌ها مقاصد جهانی عرضه می‌شود و «این امر قابلیت اداره کردن آن را تقویت می‌کند».

«فریبرز کریمی» یکی دیگر از کارشناسان ایرانی تصریح کرده است که تحریم بخش پتروشیمی در درازمدت یک فرایند پیچیده است.

وی ادامه داد که ایران طیف گسترده‌ای از محصولات پتروشیمی را در سطوح مختلف به تعداد گسترده‌‌ای از مشتریان عرضه می‌کند و «این دلیل اصلی عدم توانمندی آمریکا برای تحمیل تحریم‌ها بر این بخش از ایران می‌باشد».

این کارشناس ایران تصریح کرد: «بنابراین تحریم این صنعت و مدیریت چنین تحریم‌هایی در این بازار گسترده آسان نیست».

عبدالحسین بیات مدیرعامل اسبق شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز با اشاره به اعمال تحریم های جدید آمریکا بر صنعت پتروشیمی ایران گفت: «ماهیت صنعت پتروشیمی به گونه‌ای است که قابل تحریم نیست و نه تنها این موضوع در صنعت پتروشیمی ایران صادق است بلکه به طور کلی صنعت پتروشیمی در هیچ کشوری قابل تحریم نیست

پیش از این برخی مقامات آمریکایی نیز در خصوص موفقیت واشنگتن در بخش تحریم پتروشیمی ایران ابراز تردید کرده بودند به طوری که یک مقام سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا که تحلیلگر مسائل ایران است، گفت، تحریم‌ جدید اثر اندکی خواهد داشت، چون شرکت‌های غیرآمریکایی تا الان هم به دلیل تحریم‌های فعلی از تجارت با بخش پتروشیمی ایران خودداری می‌کردند.

«سوزان ملونی» عضو اندیشکده بروکینگز، تحریم‌های جدید را اقدامی «زائد» توصیف کرد که تعمداً با هدف القای این برداشت وضع شده که تعامل با کل اقتصاد ایران ممنوع است. او گفته «اثر خالص» این اقدام، نسبتاً ناچیز خواهد بود.

دولت آمریکا بعد از خروج از برجام در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷، سیاستی موسوم به «کارزار فشار حداکثری» را علیه ایران در پیش گرفته است. واشنگتن ادعا می‌کند هدف از این سیاست رسیدن به توافقی جدید با ایران است که در آن به همه مسائل مورد اختلاف پرداخته می‌شود.

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه هشتم می (هجدهم اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.تصمیم ترامپ برای خروج از برجام و اعمال تحریم‌ها علیه ایران با مخالفت‌های گسترده در جهان رو به رو شده است.

اقتصاد کلان
شناسه : 25521
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا