تلاش برای توسعه تجارت با اروپای شرقی/رایزن اقتصادی ایران در بلاروس مستقر می‌شود

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بلاروس یکی از کشور‌های اروپایی است که تقریبا در ناحیه شرقی اروپا قرار دارد و از مهم‌های مناطق توریستی و گردشگری در جهان به شمار می‌رود. این کشور در گذشته با نام «روسیه سفید» شناخته می‌شد و تا پیش از استقلال روسیه، به عنوان کوچک‌ترین جمهوری در مقایسه با اوکراین و روسیه شناخته می‌شد. بلاروس از شمال با لتونی، از جنوب با اوکراین، از غرب با لهستان و از شرق با روسیه همسایه و هم‌مرز است. در واقع موقعیت مکانی بلاروس به نوعی است که این کشور را به یکی از مهم‌ترین مسیر‌های تجاری و حمل‌و‌نقل بین اروپا و CIS تبدیل کرده است. از این رو توسعه مناسبات تجاری میان ۲ کشور ایران و بلاروس از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است.


در این باره کارشناسان اعلام می‌کنند که تسهیل در صدور روادید تجار و رانندگان می‌تواند زمینه را برای افزایش ارتباطات تجاری و رشد مبادلات تجاری دو کشور آماده کند.

حجم ۴۰ میلیون دلاری تبادلات مالی بسیار پایین است

در همین راستا اخیرا رحمت‌الله خرمالی مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به برگزاری پانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران- بلاروس گفت: در این اجلاس تقویت و گسترش همکاری‌های متقابل در زمینه همکاری‌های تجاری و صنعتی، کشاورزی و پرورش ماهی، سرمایه‌گذاری، زمین‌شناسی و منابع آبی، بهداشت و داروسازی، حمل‌و‌نقل و همکاری فیمابین اتاق‌های بازرگانی در دستور کار قرار دارد. وی با اشاره به حجم ۴۰ میلیون دلاری تبادلات مالی میان ایران و بلاروس، ادامه‌داد: حجم مبادلات بسیار پایین است، بنابراین انتظار می‌رود در امتداد توافقات و تفاهمات تبادلات تجاری دو کشور رشد یابد.

چندی پیش علیرضا پیمان‌پاک رییس سازمان توسعه تجارت نیز با بیان اینکه حجم ۴۰ میلیون دلاری تبادلات تجاری ۲ کشور بسیار ناچیز است، گفت: با توجه به رابطه ۲ کشور این عدد باید به سرعت به یک عدد قابل قبول برسد.

لزوم توسعه تعاملات با ترسیم نقشه راه مشترک

در این خصوص وزیر صنعت، معدن و تجارت درجمع تجار و فعالان اقتصادی در بلاروس، موضوع تشکیل «انجمن تجار ایرانی در بلاروس» را با اهمیت دانست و اعلام کرد: به زودی رایزن اقتصادی ایران در بلاروس مستقر خواهد شد.

در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، دو کشور در نتیجه برگزاری این اجلاس به تفاهمات در زمینه همکاری تجاری و صنعتی، حوزه کشاورزی و پرورش ماهی، حوزه سرمایه‌گذاری، حوزه زمین‌شناسی و منابع آبی، حوزه حمل‌ونقل و همکاری‌های اتاق بازرگانی دست یافتند.

فاطمی‌امین در اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی با بیان اینکه ظرفیت‌های زیادی بین دو کشور برای سرمایه‌گذاری وجود دارد اظهار داشت: یک دوره زمانی دو ماهه پیشنهاد شده است که کارگروه‌های تخصصی شکل یابد و برنامه تعاملات را طراحی شود.

وزیر صمت با اشاره به ظرفیت ایران در حوزه نفت گاز، زیست‌محیطی، فناوری صنایع و معادن خاطرنشان کرد: بلاروس هم در صنایع غذایی میکرو الکترونیک ماشین‌آلات صنعتی ظرفیت‌های خوبی دارد. باید با ورود شرکت‌های توانمند تعاملات تجاری مناسبی رقم زده شود. وی با بیان اینکه ما نباید روابط دو کشور را دو‌جانبه ببینیم تصریح کرد: وقتی منافع دو کشور با هم گره بخورد فرصت‌های چندجانبه‌ای ایجاد شود. بنابراین در مسیر توسعه تعاملات باید یک نقشه راه هم ترسیم شود.

فاطمی‌امین گفت: یکی از گزینه‌های تعاملات خوب مطرح‌شده لاستیک هست، از آنجایی که برای خودروهای سواری در کشور تولید داریم ولی لاستیک ماشین‌های سنگین ما حدود ۷۰ درصد وارداتی است می‌توانیم در این زمینه تعامل داشته باشیم.

پیگیری مباحث مالی و ویزای ایرانیان

سیدرضا فاطمی‌امین همچنین در ادامه سفر خود به مینسک با حضور در جمع تجار و فعالان اقتصادی ایرانی در این کشور، تجربه و ارتباطات ایرانیان مقیم بلاروس برای رونق تجارت در این کشور را حائز اهمیت دانست.

وی خطاب به تجار ایرانی گفت: موضوع سرمایه‌گذاری و تجارت ایرانیان در بلاروس، حضور در اورآسیا و عضویت ایران در آن، از جمله مسائل مهمی است که در تعاملات با دولت بلاروس مورد توجه قرار گرفته است.

وزیر صمت افزود: مساله توسعه اقتصادی دو کشور و ترازینت‌ از ایران برای بلاروس، جزو اتفاقات مهم در حال پیگیری است و رایزن اقتصادی ایران به زودی در این کشور مستقر خواهد شد.

فاطمی‌امین مساله همکاری مشترک شرکت‌های معدنی ایران با شرکت‌های ماشین‌آلات سنگین و نیمه سنگین بلاروس برای تولیدات مشترک را مورد اشاره قرار داد و بحث نظام رتبه‌بندی محصولات صادراتی را برای برند ملی حایز اهمیت دانست.

وی همچنین یادآور شد: مباحث مالی و ویزای ایرانیان در بلاروس، دیگر مسائلی است که مورد پیگیری وزارت صمت قرار دارد. در این نشست همچنین فعالان اقتصادی و تجار ایرانی در بلاروس نیز پرسش‌ها و دغدغه‌های خود را با وزیر صنعت، معدن و تجارت درمیان گذاشتند و وزیر به سوالات آنان پاسخ داد.

اهم سوالات و دغدغه‌های تجار ایرانی در این نشست مربوط به موضوعاتی چون ویزای ایرانیان در بلاروس، نبود پرواز مستقیم ایران- بلاروس، مسائل پولی و بانکی، گرانی هزینه سفر به بلاروس، همچنین عدم کار فرهنگی در بلاروس برای معرفی ایران در آن کشور بود.

تجارت بین ایران و بلاروس ۱۰ برابر می‌شود

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این رابطه گفت: تجارت بین ایران و بلاروس در کوتاه‌مدت ۱۰ برابر و در گام بعد ۲۰ برابر می‌شود. امید قالیباف افزود: در ادامه دیپلماسی فعال دولت این بار وزیر صمت در مینسک و در چارچوب کمیسیون مشترک، افق روابط اقتصادی با بلاروس را ترسیم کرد.

وی بیان داشت: نکته مهم صادرات تجهیزات دانش‌بنیان پزشکی به این کشور با قابلیت سالانه پنج میلیون دلار است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 278547
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا