افزایش قیمت کالا با رشد نرخ ارز، تخلف است

جهان صنعت نیوز|  قاسم نوده‌فراهانی در رابطه با برخی مسائل به وجود آمده در زمینه واردات کالاهای متفرقه به نام محصولات پزشکی، گفت: از دستگاه‌های مربوطه خواسته شده تا لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی در حوزه تجهیزات پزشکی به اتحادیه اعلام شود تا اتحادیه در زمینه قیمت‌گذاری، توزیع و عرضه این کالاها نظارت و بازرسی کامل‌تری داشته باشد، اما تا به امروز هیچ لیستی در اختیار اتحادیه قرار نگرفته است.


رئیس اتحادیه تهیه و توزیع‌کنندگان تجهیزات، لوازم پزشکی و آزمایشگاهی در پاسخ به این سوال که چرا با نوسان صعودی قیمت ارز، قیمت کالاها روند صعودی به خود می‌گیرد اما به کاهش قیمت ارز، قیمت کالاها کاهش نمی‌یابد!؟ اظهار کرد: خرید و تأمین کالا از سوی واحدهای صنفی با توجه به نرخ روز محاسبه می‌شود و به دلیل آنکه اطلاعات جامعی در زمینه ارائه ارز به تولیدکنندگان و واردکنندگان وجود ندارد، نمی‌توان نظارتی بر قیمت‌گذاری کالا داشت.

وی ادامه داد: در راستای نظارت و بررسی قیمت کالا در سطح عرضه، به خریداران و فروشندگان توصیه می‌شود فاکتور رسمی و به‌روز دریافت کنند تا با توجه به اطلاعات فاکتور، قیمت‌گذاری کالا بررسی شود.

رئیس اتاق اصناف تهران بیان کرد: البته اگر صاحبان کالا در زمان افزایش نرخ ارز، قیمت محصولات خود را افزایش دهند، مرتکب تخلف شده‌اند و با آنها برخورد قانونی خواهد شد.

نوده‌فراهانی تاکید کرد: فروشندگان اگر سود قانونی فروش کالا را بر قیمت خرید خود که در فاکتور خرید قید شده لحاظ کنند، هیچگاه نوسان نرخ ارز در قیمت تمام شده کالا برای مشتریان نوسان قابل توجهی ندارد و بازار به یکباره دچار نوسان نمی‌شود.

اقتصاد کلان
شناسه : 37143
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا