آیا کلید پایان جنگ تجاری در دست نفت است؟

جهان صنعت نیوز| زمانی که نخستین و دومین اقتصاد بزرگ جهان به کشمکش با هم می‌پردازند نیازی به گفتن نیست که کل بازار جهانی ملتهب می‌شود و بازار بین‌المللی نفت نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. طبق گزارش مارکت واچ، این نگرانی‌ها عوامل مثبت برای افزایش قیمت نفت شامل افت ذخایر نفت آمریکا را تحت‌الشعاع خود قرار دادند. با این حال معامله گران بازار همچنان تحولات میان ایران و آمریکا را زیر نظر دارند. بهای وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ژوئن در معاملات روز جمعه با ۴ سنت یا ۰.۱ درصد کاهش، در ۶۱.۶۶ دلار در هر بشکه بسته شد. اما بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژوئیه ۲۳ سنت یا ۰.۳ درصد افزایش یافت و در ۷۰.۶۲ دلار در هر بشکه بسته شد. با این حال هر دو شاخص قیمت برای کل هفته کاهش داشتند.


به گفته برخی از کارشناسان، افت قیمت نفت موقتی است. بازار جهانی نفت به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا و افت غیرمنتظره تولید آمریکا دچار محدودیت عرضه شده و پیش بینی‌های بلندمدت برای قیمت نفت همگی صعودی هستند. در حقیقت قیمت‌های وست تگزاس اینترمدیت و برنت از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون به میزان ۳۰ درصد رشد کرده‌اند. تحلیلگران در بانک بارکلیز نسبت به قیمت نفت بی نهایت خوش بین هستند و قیمت مورد پیش بینی برای هر کدام از این شاخص‌های قیمت را ۴ دلار افزایش داده‌اند.

به گفته آمار پریت سینگ، تحلیلگر بارکلیز، تولید کمتر به دلیل فعالیت‌های تعمیراتی در دریای شمال و دریای خزر در چند هفته آینده به همراه محدود شدن صادرات ایران به دلیل تشدید تحریم‌های آمریکا و رفتار حساب شده سعودی‌ها پیش از فصل اوج تقاضا، از افزایش قیمت‌ها پشتیبانی خواهد کرد.

همه کارشناسان با این دیدگاه موافق نیستند. دیوید شپرد از روزنامه فایننشیال تایمز می‌گوید تهدید جنگ تجاری با چین قریب‌الوقوع تر از هر گونه تنش ژئوپلیتیکی در خاورمیانه است و تحریم‌های آمریکا عرضه جهانی نفت را دچار محدودیت کرده است. وی بر این باور است که اختلاف تجاری آمریکا با چین ممکن است در واقع راهی برای رسیدن به قیمت‌های پایین‌تر نفت باشد که دولت ترامپ می‌خواهد. اگر رئیس جمهور آمریکا همان طور که مدام اصرار دارد خواستار قیمت‌های پایین‌تر نفت است پس به راه انداختن یک جنگ تجاری با چین یکی از روش‌های غیرمرسوم برای نیل به چنین هدفی در کوتاه مدت خواهد بود.

زمانی آمریکا بزرگترین واردکننده نفت جهان بود اما اکنون این جایگاه به چین رسیده است. آمریکا و چین که اولین و دومین اقتصاد بزرگ جهان هستند حدود یک سوم از مصرف جهانی نفت را تشکیل می‌دهند. بنابراین این دو کشور حتی بدون در نظر گرفتن پیامدهایی که جنگ تجاری ویرانگر آنها بر کل اقتصاد جهان خواهد داشت، نقش مهمی در بازار نفت ایفا می‌کنند.

در نتیجه پیامدهای اقتصادی گسترده اختلاف تجاری میان این دو غول اقتصادی نباید دست کم گرفته شود و اگرچه نفت موضوع مورد مناقشه بین آمریکا و چین نیست، اما به دلیل سهم بزرگ این دو کشور در بازار نفت، نمی‌توان منکر نقش آن شد. این به معنای آن است که انرژی می‌تواند نقش کلیدی در راه حل نهایی جنگ تجاری ایفا کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، آمریکا به یکی از مهمترین تولیدکنندگان انرژی تبدیل شده و در حال حاضر به مدد رونق نفت شیل در منطقه پرمیان باسین تگزاس، پرشتاب‌ترین نرخ رشد را در میان تولیدکنندگان انرژی جهان دارد. همزمان چین هم به بزرگترین مصرف کننده انرژی برخوردار از نرخ رشد سریع تبدیل شده است به خصوص در زمینه نفت و گاز طبیعی مایع که از تولیدات آمریکا است.

اقتصاد کلان
شناسه : 18240
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا