اقتصاد ایران در مسیر توسعه حرکت می‌کند

به گزارش جهان صنعت نیوز:  کارشناسان با عنایت به داده‌های آماری از حرکت اقتصاد ایران به سمت ونزوئلایی شدن خبر می‌دهند. در همین راستا نیز روزنامه «جهان‌صنعت» در گزارشی با عنوان «همسویی اقتصاد ایران با ونزوئلا» نشانه‌های ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران را برملا کرده است. هرچند در این گزارش توصیه‌هایی برای حرکت اقتصاد کشور در مسیر توسعه نیز ارائه شده با این حال دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت به این گزارش واکنش نشان داده و نسبت به محتویات ارائه‌شده در آن انتقاد کرده است.


شورای اطلاع‌رسانی دولت در جوابیه خود از بهبود ۵۶ درصدی رشد اقتصادی نسبت به دولت یازدهم و دوازدهم خبر داده است. این در حالی است که در آمارهای ارائه‌شده از سوی نهادهای رسمی هیچ نشانه‌ای از بهبود در بخش‌های صنعتی و ساختمانی کشور دیده نمی‌شود. برای مثال در آخرین گزارش ارائه شده از سوی بانک مرکزی که وضعیت تولید ناخالص داخلی در بهار امسال را به تصویر کشیده، رشد گروه صنایع و معادن در بهار سال ۱۴۰۰ برابر با ۷/۱۳ درصد بوده که در بهار امسال به ۲/۴ درصد رسیده است. از سوی دیگر بخش استخراج نفت و گاز طبیعی که سهم بالایی در تولید ناخالص داخلی کشور دارد در بهار سال گذشته رشد ۴/۲۷ درصدی داشته در حالی که رشد این بخش در بهار امسال ۱/۱ درصد بوده است. حتی بخش خدمات که بعد از عبور از بحران کرونا با رشد قابل‌توجهی همراه شده بود، در بهار امسال تقریبا به اندازه بهار سال گذشته یعنی ۹/۳ درصد رشد داشته است.

از سوی دیگر شورای اطلاع‌رسانی دولت در این جوابیه از کاهش نرخ تورم خبر داده است. این در حالی است که نرخ تورم سالانه بر اساس داده‌های مرکز آمار از خرداد ماه روند افزایشی به خود گرفته و کماکان بالای ۴۰ درصد قرار دارد. ناگفته نماند که تورم اقلام خوراکی نیز به بیش از ۷۰ درصد رسیده است.

در خصوص وضعیت بازار کار نیز می‌توان به اطلاعات مرکز آمار اشاره کرد. این نهاد در آخرین بررسی‌های خود از کاهش نرخ تورم خبر داده است. با این حال نرخ مشارکت اقتصادی نیز با کاهش همراه بوده است. از سوی دیگر این داده‌ها نشان می‌دهند که سهم زنان از بازار کار همچنان نصف سهم مردان است. مهم‌ترین آمارها اما مربوط به خلق پول و نقدینگی است. بر اساس گزارش بانک مرکزی، حجم نقدینگی تا پایان مرداد به ۵۵۹۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. مقایسه این آمار با سال گذشته نشان می‌دهد که در مرداد امسال نسبت به مرداد سال گذشته ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید خلق شده است. ضمن اینکه درصد رشد نقطه‌ای این متغیر همچنان بالای ۳۷ درصد است و این یعنی باید نسبت به داده‌های پولی احساس خطر کرد. بنابراین این داده‌ها نشان می‌دهند که اقتصاد ایران در وضعیت مناسبی قرار ندارد. هرچند تنها یک سال از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد و نمی‌توان تحولات این روزهای اقتصاد را تنها به عملکرد این دولت نسبت داد، با این حال کارشناسان می‌گویند که رویه سیاستگذاری این دولت نیز تغییری نکرده و اقتصاد ایران بر همان مسیر اشتباه گذشته در حال حرکت است.متن جوابیه دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت درادامه می‌آید:

رشد اقتصادی در دولت سیزدهم ۵۶ درصد بهبود یافته است

در گزارش روزنامه «جهان‌صنعت»، از متوسط رشد صفر درصدی اقتصاد کشور انتقاد شده اما هیچ اشاره‌ای نشده که متوسط رشد اقتصادی حدودا صفر درصد، مربوط به دهه گذشته و عملکرد دولت گذشته بوده است و ربطی به دولت سیزدهم ندارد.

دولت آیت‌الله رییسی در حالی شکل گرفت که متوسط رشد اقتصادی ۸‌ساله دولت گذشته کمترین رقم بین دولت‌ها بود. براساس گزارش بانک مرکزی، متوسط رشد اقتصادی ۸ سال دولت احمدی‌نژاد ۷/۲ درصد بود در حالی که در دولت روحانی به ۱/۱ درصد کاهش یافت. در بین دولت‌های پس از انقلاب، دولت روحانی پس از دولت موسوی، کمترین رشد اقتصادی را به نام خود ثبت کرده است.این در حالی است که در پاییز ۱۴۰۰ به عنوان اولین فصل عملکرد دولت مردمی سیزدهم رشد اقتصادی کشور به ۱/۴ درصد و در زمستان ۱۴۰۰ به ۲/۲ درصد رسید. بدین‌ترتیب با ثبت رشد اقتصادی ۸/۳ درصدی در بهار امسال، متوسط رشد اقتصادی فصلی در ۳ فصل اخیر (دولت سیزدهم) به ۳۹/۳ درصد رسیده است. این در حالی است که متوسط رشد اقتصادی فصلی کشور در ۸ سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۱۷/۲ درصد بود. بر این اساس تاکنون دولت رییسی در ۳ فصل نخست عملکرد خود رشد اقتصادی کشور را نسبت به دولت گذشته بیش از ۵۶ درصد افزایش داده یا به عبارت دیگر ۵/۱ برابر کرده است. همچنین متوسط رشد اقتصادی فصلی بدون نفت کشور در دولت سیزدهم ۶/۳ درصد بوده در حالی که در دولت گذشته ۸/۲ درصد بود.

متاسفانه روزنامه «جهان‌صنعت» با چشم‌پوشی از بهبود رشد اقتصادی کشور در دولت سیزدهم، کارنامه صفر دولت روحانی در این زمینه را به شرایط سال جاری ربط داده و از آن ادعای ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران را برداشت کرده است.

تورم در دولت سیزدهم ۲۰ درصد کاهش یافته است

«جهان‌صنعت» همچنین از تورم بالای ۴۰ درصدی کشور انتقاد کرده و در این زمینه هم به واقعیت کاهش ۲۰ واحد درصدی نرخ تورم در یک سال اخیر توجهی نکرده است.

براساس آمار بانک مرکزی، نرخ تورم که در شهریور سال گذشته به ۳/۵۹ درصد رسیده بود در شهریور امسال به ۶/۳۹ درصد کاهش یافت. طبق آمار بانک مرکزی، نرخ تورم در پایان دولت قبل به بالاترین رقم ۸۰ سال اخیر افزایش یافت. در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور سال گذشته نرخ تورم به ترتیب ۵۷ درصد، ۳/۵۸ درصد و ۳/۵۹ درصد بود. این ارقام بالاترین شاخص تورم در کشور از دهه ۱۳۲۰ به بعد محسوب می‌شد که نتیجه کارنامه دولت گذشته بود.

با شروع به کار دولت سیزدهم و توقف در سیاست‌های تورم‌زای دولت قبل همچون استقراض از بانک مرکزی، جلوی رشد خطرناک تورم گرفته شد.

خالص اشتغال در دولت سیزدهم دو برابر شده است

موضوع دیگری که «جهان‌صنعت» از آن به عنوان شاخص بدتر شدن شرایط اقتصادی کشور یاد کرده؛ افت مشارکت اقتصادی است. این درحالی است که در یک سال اخیر تغییر خاصی در مشارکت اقتصادی رخ نداده است که بتوان از آن به عنوان دلیلی برای ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران یاد کرد. اتفاقا دولت سیزدهم در زمینه اشتغال در یک سال اخیر کارنامه موفقی داشته است.

خالص اشتغال در یک سال اخیر در دولت سیزدهم ۲ برابر متوسط عملکرد سالانه دولت روحانی بوده است. در حالی که در تابستان ۱۴۰۰ در پایان کار دولت روحانی خالص اشتغال کشور منفی شده بود، در تابستان ۱۴۰۱ در دولت سیزدهم این شاخص، مجددا مثبت شده است.

براساس جزئیات نتایج طرح آمارگیری نیروی کار تابستان ۱۴۰۱ در این فصل تعداد شاغلان کشور به ۲۳ میلیون و ۷۷۸ هزار نفر رسید که نسبت به تعداد شاغلان در تابستان سال گذشته (۲۳ میلیون و ۴۰۴ هزار نفر) بیش از ۳۷۳ هزار نفر بیشتر شده است. به عبارت دیگر ۱۲ ماهه منتهی به تابستان ۱۴۰۱ خالص اشتغال در کشور مثبت ۳۷۳ هزار نفر شده است. یعنی با کسر کردن افراد بیکارشده و بازنشسته از تعداد شاغلان جدید، خالص اشتغال در دولت سیزدهم مثبت ۳۷۳ هزار نفر شده است.

این در حالی است که در تابستان ۱۴۰۰ در پایان دولت روحانی، تعداد شاغلان کشور نسبت به تابستان سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۳۶ هزار نفر کمتر شده و خالص اشتغال، منفی شده بود. ایجاد ۳۷۳ هزار شغل در یک سال اخیر در حالی رقم خورده که به‌طور متوسط در ۸ سال دولت روحانی در هر سال حدود ۱۸۸ هزار شغل ایجاد شده است. بر این اساس خالص اشتغال در یک سال اخیر در دولت سیزدهم ۲ برابر متوسط عملکرد سالانه دولت گذشته بوده است.

نرخ بیکاری نیز از ۶/۹ درصد در تابستان ۱۴۰۰ به ۹/۸ درصد در تابستان ۱۴۰۱ کاهش یافته است. نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ساله هم از ۷/۲۵ درصد در تابستان ۱۴۰۰ به ۲۳ درصد در تابستان امسال نزول کرده است.

این روزنامه در مورد دیگری از رشد بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی سخن گفته در حالی که طبق گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از ۴/۱۴ درصد در تابستان سال گذشته به ۲/۱۳ درصد در تابستان امسال کاهش یافته است.

با توجه به این حقایق، مشخص است که وضعیت شاخص‌های اشتغال کشور رو به بهبودی است اما روزنامه «جهان‌صنعت» بدون ارائه آمار متقنی در این زمینه، صرفا به سیاهنمایی پرداخته است.

خلق پول در دولت سیزدهم نصف شده است

«جهان‌صنعت» در گزارش یاد‌شده همچنین از رشد نقدینگی انتقاد کرده و در این زمینه نیز روند کنترل نقدینگی را نادیده گرفته است.
این در شرایطی است که نرخ رشد نقدینگی (دوازده ماهه) از ۵/۴۰ درصد در پایان شهریور پارسال به ۳۵ درصد در پایان شهریور ۱۴۰۱ کاهش یافته و رشد پایه پولی در دوازده ماهه منتهی به شهریورماه سال ۱۴۰۱ هم ۱/۳۳ درصد بوده است. این در حالی است که نرخ رشد پایه پولی در پایان شهریور ۱۴۰۰ رقم ۵/۳۹ درصد را ثبت کرده است.

آمارها همچنین حکایت از کاهش رشد خلق پول در نیمه نخست ۱۴۰۱ دارد. کاهش رشد خلق پول توسط بانک‌ها یکی از آثار مهار نقدینگی است؛ با توجه به سهم بالای مانده تسهیلات اعطایی در ترازنامه، ارزیابی روند رشد آن نشان‌دهنده وضعیت خلق پول است که در این راستا رشد مانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها از ۷/۲۳ در ۶ ماه نخست سال گذشته به ۱/۱۲ درصد در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است. یعنی حدودا نصف شده است.

«جهان‌صنعت» در ادامه مطلب خود با اتکا به موارد فوق که غیرواقعی بودن آنها با ارائه آمارهای متقن اثبات شد، مدعی شده که اقتصاد ایران به سمت ونزوئلایی شدن حرکت می‌کند، اما آمارهای رسمی نشان می‌دهد، در یک سال اخیر در دولت مردمی سیزدهم با بهبود اکثر شاخص‌های اصلی اقتصادی، ایران از سیاهچاله‌های دولت گذشته در حال خروج است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 300873
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا