افزایش ۱۵ درصدی تقاضای طلا

به گزارش جهان صنعت نیوز:  از عوامل افزایش قیمت طلا در کشور می‌توان به علل داخلی از جمله نگرانی مردم برای کاهش ارزش ریال و جست‌وجو برای داشتن پشتوانه و در نتیجه افزایش تقاضا و علل خارجی از جمله حمله روسیه به اوکراین و خبرهای اقتصادی و سیاسی اشاره کرد.

بازار طلا و سکه از جمله بازارهایی است که مورد استقبال متقاضیان و سرمایه‌گذاران خانگی است‌. مردم این فلز گرانبها را به عنوان پشتوانه مالی در مقابل کاهش ارزش ریال در نظر می‌گیرند. حالا مدتی است که خرید طلا در کشور افزایشی شده است.

البته کارشناسان حوزه طلا باور دارند که هنوز تقاضا پایین است و به رقم سال قبل نرسیده است. بنابراین رونقی که انتظار است بعد از بهبودی وضعیت کرونا در کشور ایجاد شود هنوز شکل نگرفته است. کارشناسان ابراز امیدواری می‌کنند که در روزهای آینده روند تقاضا برای خرید طلا افزایشی شود و این نوید را به مردم می‌دهند که بدون نگرانی از شدت نوسان‌ها در بازار بتوانند خرید کنند.

در این رابطه دبیر هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه افزایش قیمت طلا در کشور طبیعی است به «جهان‌صنعت» گفت: این افزایش قیمت بین دو تا هفت درصد بوده است که یک روند طبیعی است و موضوع غیرعادی‌ای نیست. او عوامل مختلف از جمله پایان ماه رمضان، نوسانات تقاضا در داخل و خبرهای اقتصادی و سیاسی دنیا را در این مساله موثر دانست.

نادر بذرافشان درباره علل افزایش تقاضا برای خرید طلا در کشور با اشاره به ماه رمضان گفت: بخشی از این مساله به پایان ماه رمضان برمی‌گردد. با توجه به اینکه در تعطیلات نوروز به سر می‌بردیم و بعد از آن به ماه رمضان وارد شدیم؛ در نتیجه تقاضا برای خرید مصنوعات طلا و سکه چندان مناسب نبود. این در حالی است که در عید فطر این روند افزایشی حدود ۱۵ درصد پیدا کرد.

تاثیر بازارها و خبرهای سیاسی

دبیر هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران همچنین به وضعیت بازارهای جهانی اشاره کرد و گفت: نوسانات اونس جهانی در اوایل هفته گذشته افزایشی و آخر هفته کاهشی بود. طوری که در مجموع در هفته گذشته ۱۷ دلار اونس جهانی کاهش یافت.

بذرافشان در ادامه به وضعیت بازار ارز در کشور پرداخت و گفت: در داخل کشور نوسانات و افزایش بازار ارز باعث افزایش قیمت در بازار طلا و سکه شده است. در نتیجه شاهد افزایش قیمت در طلا هستیم.

او همچنین خبرهای سیاسی در دنیا را در روند افزایش قیمت طلا موثر دانست و گفت: حمله روسیه به اوکراین در این روند بی‌تاثیر نبوده است. این مساله موجب نوسان و افزایش قیمت اونس جهانی شده است. ضمن اینکه نوسان بازار نفت هم در این مساله تاثیرگذار بوده است.

مقایسه با سال قبل

دبیر هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به این سوال که در مقایسه با سال قبل تقاضا به چه صورت است، گفت: تقاضا پایین‌تر است و به سال قبل نرسیده است. ماه رمضان باعث شد که از ابتدای سال تقاضا برای خرید مصنوعات طلا و سکه کاهشی باشد. در واقع وقتی فعالان این حوزه در ۱۵ فروردین شروع به کار کردند با آغاز ماه رمضان مواجه شدند که این مساله بازار را تحت تاثیر قرار داد. او همچنین با اشاره به وضعیت نامناسب اقتصادی در کشور گفت: امروز شرایط اقتصادی باعث شده که قدرت خرید مردم کاهشی شود.

وضعیت مناسب تولید و ضعف بسترها

بذرافشان درباره این مساله که تولید پاسخگوی تامین نیاز جمعیت نیست، اظهار کرد: با این مساله موافق نیستم. از آنجا که صنعت طلا و جواهر در ایران قدمت دیرینه دارد؛ در نتیجه پتانسیل زیادی در این حوزه وجود دارد. او تصریح کرد: تولید طلا در کشور روند طبیعی خود را دارد اما تقاضا نسبت به تولید کاهشی شده است.

او با اشاره به اینکه ما باید در بخش صادرات صنعت طلا و جواهر بیشتر به پیش برویم، تصریح کرد: ایران این قدرت را دارد که به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و حتی کل دنیا صادرات کند. با توجه به پیشرفتی که این صنعت داشته ما توانایی صادرات را داریم.
دبیر هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به اینکه باید بسترها فراهم شود، ‌ادامه داد: مشکلات کارگاه‌های تولیدی در رابطه با تامین ابزار‌آلات روز دنیا، مواد اولیه و احداث شهرک طلا … است که امیدواریم حل شود تا بخش صادرات رونق گیرد.
او با اشاره به اهمیت نقش دولت در این روند، گفت: امیدواریم دولت نگاه بیشتری به این صنعت داشته باشد تا بتوانیم در طول سال جدید شاهد رونق و پیشرفت صادرات در سطح کشور باشیم.

رونق طلا در حد انتظار نیست

دبیر هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: رونقی که انتظار داریم در بخش تقاضا در صنعت طلا و جواهر جا بیفتد هنوز شدت خاصی نگرفته است. بنابراین امیدواریم در روزهای آینده روند تقاضا برای خرید طلا و سکه افزایشی شود.
بذرافشان با اشاره به وضعیت قیمت‌ها در کشور گفت: مردم از ثبات قیمت‌ها نگران هستند و فکر می‌کنند که افزایش قیمت طلا ممکن است موقتی باشد اما باید گفت که طی دو ماه گذشته نوسان قیمت بازار ارز و طلا تقریبا به ثبات نسبی رسیده است. امروز قیمت‌ها به ثبات نسبی خوبی رسیده و نوسانی بین دو تا هفت درصدی داشته است. بنابراین مردم می‌توانند به راحتی مبادلات خود را انجام دهند.

طلا ابزاری برای حفظ ارزش ریال

گفته می‌شود که رفتن دولت به سمت اصلاح پرداخت یارانه‌ها باعث شده تا جو ایجاد شده در برخی بازارها و کالاها تا حدودی با رشد قیمت همراه شود. این روند صعودی قیمت‌ها باعث نگرانی مردم از وضعیت موجود شده و این احتمال را به آنها تلقین کرده است که با رفتن به برخی بازارهای سرمایه‌ای می‌توانند تا حدودی سرمایه خود را حفظ کنند. این متقاضیان بر این باور هستند که اگر در این بازارها سرمایه‌گذاری صورت بگیرد تا حدودی می‌توانند از کاهش ارزش درآمدشان جلوگیری کنند. در همین رابطه به تازگی رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه خرید طلا این روزها توسط متقاضیان خانه‌دار افزایش یافته، گفت: تجربه نشان داده است که قیمت طلا خیلی نمی‌تواند کاهشی باشد.

ابراهیم محمد‌ولی در پاسخ به این پرسش که دلیل این حجم بالای خرید طلا چیست، گفت: زمانی که مردم احساس می‌کنند قیمت‌ها در حال افزایش است، تقاضا برای خرید طلا و سکه هم بیشتر می‌شود. چون احساس آنها بر این است که جو اجتماعی نمود می‌کند که ممکن است طلا و سکه افزایشی شود؛ در نتیجه خرید می‌کنند.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به این پرسش که توصیه شما به مردم در خصوص خریدن یا نخریدن طلا چیست، گفت: تجربه نشان داده است که وضعیت طلا خیلی نمی‌تواند کاهشی و متزلزل باشد. هر چند ممکن است در کوتاه‌مدت کاهشی باشد اما در نهایت در میان‌مدت و طولانی‌مدت نه در بازار داخلی بلکه در بازارهای خارجی هم افزایشی خواهد بود.

تولید از تقاضا عقب ماند

محمد‌ولی اظهار کرد: برای تایید این اظهارات اگر بخواهیم در نهایت رشد جمعیت دنیا را در نظر بگیریم و محاسبه کنیم و آن را در کفه ترازو و تولید طلا را هم در کفه دیگر ترازو بگذاریم می‌بینیم که طلا نسبت به جمعیت جوابگو نیست، پس طبیعتا وقتی تولید طلا از تقاضا عقب است و عرضه کاهش می‌یابد می‌توان گفت که قیمت طلا باید افزایشی باشد. رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به این پرسش که برخی از فعالان و کارشناسان اقتصادی معتقد بودند که دولت کسری بودجه دارد و به نظر می‌رسد یکی از راه‌های تامین بودجه افزایش نرخ ارز باشد، گفت: نمی‌توانم در این خصوص اظهارنظر داشته باشم اما به هر حال برخی شاید معتقد باشند یکی از دلایل رشد نرخ ارز تامین کسری بودجه باشد اما بازار طلا و سکه از تقاضا تبعیت می‌کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 260301
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا