افزایش قیمت نفت در واکنش به وعده اوپک پلاس

به گزارش جهان صنعت نیوز: بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا یک دلار و ۱۹ سنت معادل ۱.۸ درصد افزایش یافت و به ۶۷ دلار و ۶۹ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز پنج شنبه ۱.۴ درصد افزایش داشت. بهای معاملات نفت برنت یک دلار و ۱۹ سنت معادل ۱.۷ درصد افزایش یافت و به ۷۰ دلار و ۸۶ سنت در هر بشکه رسید و به رشد ۱.۲ درصدی روز گذشته افزود.


وزیران اوپک پلاس در نشست روز پنج شنبه با تصویب افزایش تولید ۴۰۰ هزار بشکه در روز در ژانویه، بازار را غافلگیر کردند. با این حال این تولیدکنندگان اعلام کردند اگر تقاضا از تدابیر مقابله با شیوع ویروس کرونا آسیب ببیند، در سیاست تولید خود بازبینی خواهند کرد. وزیران اوپک پلاس اعلام کردند اگر ضرورت داشته باشند، پیش از تاریخ چهارم ژانویه که زمان نشست بعدی این گروه است، تشکیل جلسه خواهند داد.

تحلیلگران گروه تحقیقاتی ANZ در یادداشتی نوشتند: این اظهارات قیمتها را تقویت کرد و معامله گران تمایلی نداشتند روی توقف افزایش تولید حساب باز کنند.

آن لوییس هیتل، تحلیل شرکت وود مک کنزی اظهار کرد: پایبندی به سیاست تولید در حال حاضر با توجه به این که هنوز ملایم یا جدی بودن اُمیکرون در مقایسه با واریانتهای قبلی مشخص نیست، منطقی به نظر می رسد. اعضای گروه مرتبا در تماس هستند و وضعیت بازار را به دقت زیر نظر دارند. در نتیجه می توانند هنگامی که درک بهتری از ابعاد تاثیر واریانت اُمیکرون بر اقتصاد جهانی و تقاضا برای نفت پیدا کردند، واکنش فوری نشان دهند.

بازارهای نفت کل هفته تحت تاثیر شناسایی واریانت اُمیکرون ملتهب بودند و گمانه زنی‌هایی وجود داشت که وضع قرنطینه‌های جدید، به تقاضا برای سوخت لطمه زده و باعث می شود اوپک پلاس افزایش تولید را متوقف کند.

برنت از ابتدای هفته جاری تاکنون حدود ۲.۶ درصد و وست تگزاس اینترمدیت کمتر از یک درصد کاهش داشته و هر دو شاخص در مسیر ثبت ششمین کاهش هفتگی متوالی هستند. قیمتهای نفت از پنج شنبه گذشته که خبر شناسایی واریانت جدید اُمیکرون سرمایه گذاران را به وحشت انداخت، بیش از ۱۰ دلار در هر بشکه سقوط کردند.

تحلیلگران بانک جی پی مورگان اظهار کردند نزول بازار مستلزم آسیب جدی به تقاضاست در حالی که آمار سفرهای جهانی بجز چین، نشان می دهد که رفت و آمد همچنان در حال بهبود است و هفته گذشته به ۹۳ درصد سطح سال ۲۰۱۹ رسید. تاکنون هیچ نشانه‌ای از ضعیف شدن تقاضا در ابعاد جهانی مشاهده نکردیم.

کویچی هاگیودا، وزیر صنعت ژاپن اعلام کرد برنامه ژاپن برای آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک به همراه آمریکا و کشورهای مصرف کننده دیگر با وجود افت اخیر قیمتهای نفت، تغییر نکرده است. دولت ژاپن هفته گذشته اعلام کرده بود در واکنش به درخواست آمریکا، چند صد هزار کیلو لیتر نفت از ذخایرش عرضه خواهد کرد اما جزییات این برنامه هنوز نهایی نشده است.

وزیر صنعت ژاپن گفت: بر این باوریم که تصمیم اوپک پلاس با در نظر گرفتن موضع کشورهای مصرف کننده گرفته شده است اما همچنان از کشورهای تولیدکننده می خواهیم تولیدشان را افزایش دهند.

بر اساس گزارش رویترز، کاخ سفید از تصمیم روز پنج شنبه اوپک پلاس استقبال اما اعلام کرد آمریکا قصد ندارد در تصمیم خود برای برداشت از ذخایر نفت استراتژیک بازبینی کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 233032
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا