افزایش سن کشتار مرغ مادر گوشتی، کارشناسی نیست

جهان صنعت نیوز: برومند چهارآیین روز پنجشنبه  افزود: به طور معمول در دنیا سن مرغ مادر گوشتی  ۶۴ هفته است درحالی که با یک تصمیم گیری غیرکارشناسی و به رغم مخالفت تشکل ها  سن حذف مرغ مادر گوشتی به ۶۸ هفته رسیده که در فرایند کار با وضع موجود این زمان برای بخشی از تولید کنندگان با بهانه های ریز و درشت به ۷۵ هفته نیز خواهد رسید.

وی اظهارداشت: به طور حتم این اقدام دولت علاوه بر افت کیفیت جوجه یک روزه به دلیل افزایش سن مرغ مادر، ازدیاد تولید جوجه یک روزه بی کیفیت و افزایش نامعمول ضریب تبدیل، موجب افزایش تلفات در واحدهای تولیدی مرغ گوشتی کشور می شود که در نهایت زیان ۲۰۰ میلیارد تومانی این صنعت را به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: این درحالیست که سرمایه گذار این بخش به طور مطلق بخش خصوصی است اما دولت بصورت خلق الساعه  برای تولیدکنندگان بخش خصوصی تصمیم هایی می گیرد که بسیار خسران بار است.

 عضو هیات مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران گفت:  ۶۰۰ واحد مرغ مادر گوشتی در کشور وجود دارد که از این تعداد ۴۰۰ واحد فعال هستند که با این تصمیم ماهانه نزدیک به ۱۳۲ میلیون قطعه جوجه گوشتی تولید خواهد شد و این در حالی است که سقف نیاز کشور ماهانه ۱۱۰ میلیون قطعه می باشد.

وی با بیان اینکه چندی پیش نرخ هر قطعه جوجه یک روزه گوشتی به سه هزارو ۷۰۰ تومان رسیده بود افزود: اکنون قیمت هر قطعه جوجه یک روزه  گوشتی در کشور بین دو هزارو ۹۰۰ تا  ۳ هزارتومان است که همچنان ۵۰۰ تومان بالاتر از نرخ مصوب به فروش می رسد.

به گفته وی، طبق مصوبه دولت، قیمت هر قطعه جوجه یک روزه گوشتی دو هزارو ۵۵۰ تومان است.

چهار آیین گفت: با اجرای چنین تصمیمی  ماهانه ۲۰ میلیون قطعه جوجه یک روزه گوشتی مازاد بر نیاز داخل تولید می شود که در طول سه ماه  آینده به  ۶۰ میلیون قطعه رسیده که معادل  ۱۵۰ هزارتن گوشت مرغ مازاد  بر نیاز داخلی است. برای تولید این حجم مرغ مازاد  بالغ بر ۳۰۰  هزارتن نهاده طیور باید مصرف شود که علاوه بر اتلاف حجم قابل ملاحظه ای از دانه مصرفی، عرضه آن موجب کاهش قیمت مرغ گوشتی در بازار خواهد شد و سناریوی ضرر تولیدکنندگان ادامه می یابد.

عضو هیات مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران با اشاره به اینکه سیاست ها و تصمیم گیری های آنی دولت در بازارهای رقابتی و از نظر تمامی مکاتب  اقتصادی غیرموجه است، اظهارداشت: چنین اقداماتی برای صنعت طیور کشور تبعات مخرب و خسران باری دارد که  دولت مسئول جبران این خسارات است و باید آن را متحمل شود.

به گفته وی، امروز قیمت هرکیلوگرم مرغ زنده درب مرغداری ها به طور میانگین ۹ هزارو  ۱۰۰ تومان و هر کیلوگرم گوشت مرغ ۱۲ هزارو ۵۰۰ تا  ۱۳ هزارو ۵۰۰ تومان است این درحالیست که قیمت واقعی مرغ زنده باید بین ۹  هزارو ۵۰۰ تا  ۱۰ هزارتومان باشد.

حذف واسطه‌ها با عرضه کنجاله سویا در سامانه بازارگاه

چهارآیین هزینه های تمام شده تولید را بالا عنوان کرد و گفت: اکنون نرخ تمام شده تولید و  نهاده های مورد نیاز تولید از جمله دارو، واکسن، ریزمغذی ها از افزایش قابل توجهی یافته است و تنها قیمت کنجاله سویا نزدیک به قیمت مصوب به فروش می رسد این درحالیست که در اوایل سال جاری  نرخ هر کیلوگرم کنجاله سویا بین پنج هزارو ۸۰۰ تا ۶ هزارو ۲۰۰ تومان بود.

وی ادامه داد: درحال حاضر در سامانه بازارگاه فروشندگان کنجاله سویا را با نرخ های مختلف عرضه می کنند که تولید کنندگان بدون واسطه می توانند نیاز خود را در اسرع وقت تامین کنند که این سیاست جای تقدیر و تشکر دارد و امیدواریم در اسرع وقت همه نهاده ها در این بازارگاه با همین شیوه عرضه و به فروش برسد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 61815
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا