افتتاح کارخانه بازیابی اسید مس سرچشمه در شهریور ماه

جهان صنعت نیوز:  مس سرچشمه یکی از بزرگترین واحدهای صنعتی کشور است که به دلیل توسعه صنایع طی سال های اخیر این منطقه دچار آلایندگی شدید شده است؛ با توجه به تصمیمات اتخاذ شده مقرر شد تا واحد بازیابی اسید در این منطقه احداث شود که بنا به گفته نماینده این حوزه انتخابیه شهریور ماه این واحد افتتاح خواهد شد.


«بهشت معادن»؛ کلمه ای که با شنیدن آن، پهناورترین استان کشور کرمان را در اذهان تداعی می کند. از جمله بنام ترین معادن استان می توان به مجتمع مس سرچشمه اشاره کرد که گفتنی است این کارخانه جزو بزرگترین واحدهای صنعتی کشور محسوب می شود.

اگر چه توسعه صنایع در استانی که دارای مشکلات اقلیمی و خشکسالی های پی در پی است، رویکردی مناسب تلقی می شود اما در کنار این مسئله، به علت عدم استفاده از چرخه کامل تولید و یا تکنولوژی های نامناسب، آلودگی نصیب مردم استان و به ویژه منطقه مس سرچشمه شده است.

سال گذشته مدیر اسبق اداره کل سازمان محیط زیست استان کرمان رضا جزینی زاده در نشست خبری از افزایش بیش از حد مجاز آلایندگی مس سرچشمه و دشت خاتون آباد خبر داده بود.

این مقام مسئول در گفتگو با مهر نیز اعلام کرده بود که شرکت مس برای کاهش آلودگی ها تعهداتی دارد که این تعهدات باید انجام شود و در ماه های اخیر کارهای مناسبی در حال روی دادن است .

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در بازدید سال گذشته خود از مجتمع مس سرچشمه با اشاره به دغدغه های اساسی در شرکت ملی مس گفت: یکی از این دغدغه ها وضعیت آلایندگی است که قاعدتا قبل از رسیدن به سود، تولید و اشتغال، جان انسان ها برای ما خیلی مهمتر است ضمن آنکه وضعیت کنونی در مجتمع مس سرچشمه و گزارش هایی که از آنجا در زمینه آلایندگی داشتیم، نگران کننده است بنابراین حتما باید در کوتاه مدت برای آن تصمیم گیری شود.

پورابراهیمی راه اندازی کارخانه اسید را از الزامات مجتمع مس سرچشمه عنوان کرد و اظهار کرد: سرمایه گذاری زیادی در این زمینه انجام شده و هر چه سریعتر باید راه اندازی شود، که با توجه به توافق انجام شده امید است تا پایان آذر ۹۷ کارخانه مذکور به بهره برداری برسد.

با توجه به گذشت چندین سال از اعلام آلایندگی در منطقه مس سرچشمه و به دلیل دغدغه های محیط زیست در استان کرمان در خصوص آخرین اقدامات سازمان مربوطه جهت احیاء این منطقه و کاهش میزان آلایندگی با مدیر کل سازمان محیط زیست استان کرمان و نماینده این حوزه انتخابیه به گفتگو نشسته ایم که مشروح آن را در گزارش زیر می خوانید.

مرجان شاکری در خصوص اقدامات اداره کل سازمان محیط زیست استان کرمان در راستای کاهش آلایندگی مجتمع مس سرچشمه و خاتون آباد گفت: برنامه زمان بندی شده پنج ساله ای از سال ۱۳۹۲ به این دو کارخانه ابلاغ شده است.

وی افزود: دو کارخانه مس سرچشمه و خاتون آباد باید مرحله به مرحله به حذف اسید از واحدهای خروجی کارخانه اقدام می کردند که پایان سال ۱۳۹۷ مهلت پنج ساله داده شده به دو کارخانه به اتمام رسید و مس سرچشمه توانست کارخانه بازیابی اسید را به طور صد در صد تکمیل و وارد پروسه بازیابی اسید شود.

مدیر اداره کل سازمان محیط زیست استان کرمان با تأکید بر اینکه احداث کارخانه بازیابی اسید اتفاق بسیار بزرگی بود که باید سال های قبل رخ می داد، بیان کرد: محیط زیست پشتوانه کافی در این زمینه نداشت و مسئولان کشوری و استانی باید برای به نتیجه رسیدن مصوبه هئیت دولت در خصوص مس سرچشمه همت می کردند که این کار انجام شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه قطع به یقین خواسته مجتمع مس سرچشمه نیز چنین بوده است، اظهار کرد: می توان گفت صنایع باید محیط زیست را مد نظر قرار دهند چرا که اقتصاد محیط زیست سال ها مغفول مانده است.

شاکری تصریح کرد: آلودگی های زیست محیطی یک کارخانه بر طبیعت و شهروندان تأثیرات بسیار زیادی می تواند داشته باشد که قطعا در این راستا دولت باید هزینه های درمان و خسارات را پرداخت کند.

وی با اشاره به اینکه ما نشان دادیم که در شرایط تحریم می توانیم مسائل زیست محیطی را رعایت کنیم، عنوان کرد: پروژه بازیابی اسید کارخانه مس خاتون آباد متأسفانه تا پایان سال ۱۳۹۷، ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که در این خصوص نیز مسئولان باید پیگیر تکمیل این پروژه باشند.

مدیر اداره کل سازمان محیط زیست استان کرمان در پایان خاطر نشان کرد: بر اساس پیش بینی انجام شده توسط مسئولان مس خاتون آباد تکمیل پروژه بازیابی اسید این کارخانه طی پنج ماه است و گفتنی است این واحد تولیدی هم اکنون فعالیت ندارند و به طور کامل فعالیتشان برای تکمیل واحد بازابی اسید متمرکز شده است.

احمد انارکی محمدی نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه در مس سرچشمه با آلایندگی شدیدی رو به رو بودیم، گفت: مبحث آلایندگی به دلیل استفاده از روش های کوره ای و تولیداتی که سالیان سال در این مجتمع انجام شده، کمتر مورد توجه قرار گرفته بود.

وی ادامه داد: در دوره فعالیتم در مجلس شورای اسلامی مشکلات را به صورت کتبی و شفاهی با وزیر در میان گذاشته و خواستار این مطالبه مردمی بوده ام.

این مقام مسئول بیان کرد: کارخانه بازیابی اسید مس سرچشمه از ابتدای سال جاری آماده فعالیت است که امیدواریم در شهریور ماه شاهد افتتاح این واحد باشیم؛ چرا که این کاخانه موجب کاهش آلایندگی در سطح منطقه خواهد شد و از جمله کارهای بزرگی است که انجام شده است.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی در رابطه با مسائل آب مشکلات آب منطقه سرچشمه اظهار کرد: با توجه به اینکه منطقه سرچشمه در قسمت بالای شهرستان رفسنجان قرار گرفته است و در این منطقه رودخانه فصلی و سد آبگیر نیز وجود دارد؛ آب خروجی تولیدات کارخانه در سد آبگیر نگهداری می شود این مسئله خود موجب نفوذ کردن آب به زمین می شود.

وی با تأکید بر اینکه پیگیر مشکلات آب در این منطقه هستیم، افزود: به دلیل فعالیت مجتمع مس سرچشمه، پیمانکاران و برداشت هایی که در این منطقه صورت می گیرد خرابی هایی به وجود آمده است که در آینده این خرابی ها در منطقه مس سرچشمه باید ساخته شود و برابر قانون وظیفه این امر به عهده وزیر جهاد کشاورزی است که در این زمینه نیز در حال پیگیری هستیم.

انارکی محمدی در پایان خاطر نشان کرد: برداشت هایی که از معادن صورت می گیرد، سبب ایجاد گودال های عظیم در منطقه و موجب تخریب محیط زیست شده است که باید این مهم مد نظر قرار گیرد.

اقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 43736
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا