اعلام جزئیات جدید از سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت نفت/امید به نفت بازمی‌گردد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه در ماه‌های اخیر بارها گزارش دادند که روند فروش نفت ایران رو به بهبود است و تا رسیدن به جایگاه پیش از تحریم‌های آمریکا فاصله چندانی باقی نمانده است. روند افزایش نفت پس از انتخاب جو بایدن رییس‌جمهور دموکرات آمریکا و تمایل آمریکایی‌ها برای احیای برجام رو به بهبود گذاشته است. خبرهای غیررسمی نشان می‌دهد که همه نفتی که ایران روی نفتکش‌ها و روی آب داشته در ماه‌های گذشته به فروش رسیده است با این حال هیچ‌کس به طور قطع اعلام نمی‌کند که آیا پول حاصل از فروش نفت به کشور بازگشته است یا روش تهاتر اجرایی می‌شود.

بنا به گفته علیرضا دانشی، آمار رسمی هم گویای این است که افزایش تولید دارد. او تاکید کرده که برنامه مفصلی را برای رسیدن به شرایط قبل از تحریم‌ها آماده کردیم و با برداشته شدن آنها، آمادگی کامل را داریم که به شرایط قبل از تحریم‌ها برگردیم. اظهارنظرهای بسیار فراوانی در این حوزه صورت گرفته، اما اینکه می‌گوییم به شرایط قبل از تحریم برمی‌گردیم، به معنای آن نیست که مشکلی نداریم زیرا کم‌کاری‌های خودساخته فراوانی صورت گرفته است.

آن طور که دانشی می‌گوید، منظور از بازگشت به شرایط قبل از تحریم‌ها، برگرداندن میزان تولید نهایی نفت به آن زمان است، نه ظرفیت تولید نفت؛ چراکه ظرفیت تولید، هم اکنون نیز به شرایط قبل از تحریم برگشته است. برای ظرفیت‌سازی‌ها و افزایش توان تولید نیز، برنامه پنج ساله‌ای تدوین شده و مورد تایید مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران قرار گرفته است.

نوسازی همپای رشد تولید

علاوه بر افزایش تولید نفت، صنعت نفت نیاز به نوسازی و بازسازی دارد. این را کارشناسان می‌گویند. استدلال کارشناسان این است که وقتی چاه نفتی در شرایط کاهش تولید قرار می‌گیرد، برای بازگردادن آن لازم است هزینه‌های زیادی صورت بگیرد. از همین رو، حالا که وضعیت تولید رو به بهبود است، صنعت نفت هم نیاز به بازسازی و احیای توان تولید خود دارد. بنا به گفته کریم زبیدی مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران یکی از برنامه‌های شرکت ملی نفت بازسازی و نوسازی تجهیزات صنعت نفت به ویژه در مناطق نفتخیز جنوب و فلات قاره است که این مهم را امسال به طور جدی استارت زده‌ایم.

زبیدی که روز گذشته در حاشیه بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست خبری شرکت کرده بود، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه اقدامات و برنامه‌هایی از سوی شرکت ملی نفت برای بازسازی و نوسازی تجهیزات صنعت نفت صورت گرفته، اظهار کرد: اعداد و ارقامی که برای این مساله در نظر گرفته شده به گونه‌ای است که می‌تواند بخش بسیار خوبی از تجهیزات ادوار و ثابت را پوشش دهد.

وی با بیان اینکه این بازسازی و نوسازی را عمدتا در مناطق نفتخیز جنوب و فلات قاره که عمر بالای ۴۰ سال دارند آغاز کرده‌ایم، اظهار کرد: اعتبارات خوبی برای این مهم دیده شده و پروژه‌های متعددی را برای آن تعریف کرده‌ایم. در طول دو سال اخیر پروژه‌ای را به پیمانکار داده‌ایم تا وضعیت کل تاسیسات مناطق نفتخیز جنوب را مورد مطالعه قرار دهد تا متوجه شویم چه میزان برای بازسازی داریم.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: در سال گذشته شرکت نفت و وزارت نفت تلاش زیادی کرد تا سوخت گاز را تامین کنند، اما امسال پیش‌بینی کردیم که برخی تجهیزات برای این مساله مورد نیاز باشد به همین دلیل از اکنون کالاهایی را سفارش داده‌ایم.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به برنامه‌های شرکت ملی نفت از دیدگاه مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی گفت: سعی ما بر این است که اعتباراتی که در بودجه برای شرکت ملی نفت دیده شده در جهت مسیر درست هدایت شود. این اولویت‌بندی را در نظر گرفته‌ایم و هیات‌مدیره نیز تاکید دارد تا منابع در جهت خودشان هدایت شود.

مسیر سرمایه‌گذاری‌های جدید کجاست؟

زبیدی می‌گوید: عمده‌ترین هدف ما توسعه است، این هدف به خصوص در میادین مشترک غرب کارون و پارس‌جنوبی مورد تاکید قرار گرفته و سعی ما بر این است که منابع غیرسرمایه‌ای و خارج سرمایه‌ای را به این بخش هدایت کنیم و با توجه به اولویتی که در این بخش داریم هدف این است که این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به تدوین برنامه‌ها برای توسعه میدان آزادگان شمالی و جنوبی، یادآوران، یاران، پارس‌جنوبی، مابقی فازهایی که برای توسعه نیازمند سرمایه‌گذاری هستند مورد توجه قرار دهیم، گفت: بر این اساس قرار شده در فازهای ۱۳، پالایشگاه فاز ۱۴، فازهای ۲۲ تا ۲۴ اولویت‌های سرمایه‌گذاری را تبیین و از منابع خارج نفت نیز برای این مهم استفاده کنیم.

زبیدی با بیان اینکه اولویت بعدی ما نگهداشت تولید است، اظهار کرد: تولیدی که صورت می‌گیرد برای نگهداشت نیازمند سرمایه است به همین دلیل این موضوع را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. علاوه بر این توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان مورد توجه قرار گرفته است چراکه پتانسیل بسیار خوبی هم از نظر نیروی انسانی و هم دانش در این بخش وجود دارد.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به برنامه توسعه در میادین مشترک ادامه داد: از منابع غیرسرمایه‌ای یا سایر منابع اعتباری برای این حوزه استفاده می‌کنیم.

به گفته وی با تاکید بر اینکه وضعیت تعمیرات ماشین‌آلات به خاطر کمبود مالی آن‌طور که باید صورت نگرفته است امسال باید این موضوع نیز مورد توجه واقع شود و برنامه‌های متعددی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

زبیدی با اشاره به حجم اعتبار اختصاص یافته به غرب کارون گفت: منابع سرمایه‌ای و سایر منابع اعتباری دو دسته هستند. یک دسته منابع داخلی و سرمایه‌ای که همان ۵/۱۴ درصد است و یک بخش منابع دیگر که به عنوان سایر منابع شناخته می‌شود که از بیرون از صنعت نفت تامین می‌شود که میزان تخصیص آن در هر سال پیش‌بینی می‌شود.

وی اظهار کرد: در آزادگان برنامه این است که تا پایان امسال بتوانیم فاز اول را که رسیدن به ۲۲۰ هزار بشکه در روز است تکمیل کنیم. برای فاز ۲ نیز برنامه خوبی دیده شده تا به ۵۷۰ هزار بشکه برسیم اما تحقق این مساله در یک‌سال عملی نیست و منابع اعتباری را حدود ۵/۷ میلیارد دلار پیش‌بینی کرده‌ایم که قرار است از سایر منابع مالی تامین شود.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: برای میدان یادآوران نیز مذاکرات با یک شرکت خارجی در حال انجام است. برای میدان یاران نیز با شرکت پرشیا که زیرمجموعه ستاد فرمان اجرایی امام خمینی (ره) است قرارداد IPC منعقد کردیم که در حال عملیاتی شدن است.

خبرهای امیدوارکننده از استخراج نفت در دریا

محمدرضا زهیری مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران هم دیگر مقام نفتی است که در حاشیه نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی از بازگشت امید به صنعت نفت خبر می‌دهد. او در نشست خبری با خبرنگاران از آخرین تحولات برای استخراج نفت در پارس‌جنوبی گزارش داد. آن‌طور که زهیری می‌گوید: با اجرای قرارداد جدید برای توسعه فاز ۲ لایه نفتی پارس‌جنوبی، تولید نفت از این میدان مشترک ۱۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

به گفته وی فاز ۱۶ پارس‌جنوبی به طول ۱۱۰ کیلومتر به موازات خط لوله قبلی کشیده خواهد شد و تا زمستان امسال آماده می‌شود و در حال پوشش در خرمشهر است و بخش زیادی پوشش داده شده است. همچنین، خط لوله توسط کشتی سی مستر از اواخر خرداد لوله‌گذاری را آغاز می‌کند.

وی با اشاره به اینکه خط لوله‌کشی به عسلویه ۲۱۰ کیلومتر است، گفت: با توافق با شرکت ملی نفت، کارهای مهندسی در حال انجام است و خرید لوله‌ها و عملیات آغاز می‌شود و تا زمستان ۱۴۰۲ بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی درباره امضای قرارداد با یک شریک خارجی برای توسعه فاز ۲ لایه نفتی پارس‌جنوبی و چگونگی انتخاب این شرکت، افزود: این شرکت در گذشته انتخاب شده بود و ما در بخش‌هایی از قرارداد تغییراتی دادیم. این قرارداد زمانی نهایی خواهد شد که قرارداد بین ما و شرکت مذکور تبادل شود و با اجرای آن تولید نفت در این میدان مشترک ۱۰ هزار بشکه افزایش پیدا می‌کند.

وی درباره توسعه فروزان گفت: توسعه میدان فروزان چندین سال به دلیل تغییرات در سکو متوقف شد، سکوهایی که منتقل شده بود اکنون در خرمشهر است و با اتمام کار سکوها را منتقل می‌کنیم. همچنین قرار است به زودی دکل حفاری به میدان رسالت منتقل ‌شود.

زهیری از مذاکره با شرکت‌های روسی برای نصب جکت و لوله‌گذاری خبر داد و گفت: با این حال متعهدیم ابتدا فعالیت‌های داخلی را اجرا کنیم تا کارهای کشور بر زمین نماند و پس از آن ظرفیت خالی را برای درآمدزایی در پروژه‌های بین‌المللی لحاظ کنیم.

وی با اشاره به اینکه ساخت سکوهای فشارافزایی پیچیده نیست، افزود: ابتدا باید تجهیزات و کمپرسورها آماده شود. در طراحی، ساخت و حمل این سکوی فشارافزایی مشکلی نداریم. اکنون در حال مطالعه در این زمینه هستیم زیرا در سال‌های آینده به آن نیاز داریم.

زهیری اطمینان می‌دهد که وضعیت پارس‌جنوبی برخلاف پیش‌بینی‌هایی که فشار افت می‌کند، در برخی فازها دچار افت فشار نخواهیم بود. اگرچه در تامین مالی مشکلاتی داریم اما خللی ایجاد نکرده است.

وی با بیان اینکه یکی از پروژه‌ها انتقال سکو از فاز ۱۲ به فاز ۱۱ توسط شناور اوشنیک است، گفت: در تابستان امسال این انتقال انجام خواهد شد. همچنین انتقال مشعل شروع شده و سه پایه مشعل در حال ساخت است و این سکو در زمستان امسال گاز فاز ۱۱ را به خشکی منتقل کند.

به گفته وی، تولید از لایه نفتی اکنون سه‌هزار بشکه در روز است که با اجرای قرارداد جدید به ۱۳ هزار بشکه افزایش پیدا می‌کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 261683
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا