اطلاق نام ملی به معنای عدم رعایت استاندارد نیست

جهان صنعت نیوز: همچنین عباس قربانعلی بیک فعال حوزه ریلی که پیش از این معاونت برنامه ریزی شرکت راه آهن را نیز در کارنامه کاری خود دارد در خصوص دلایل عدم بهره گیری از ریل ملی در حمل و نقل ریلی به جهان صنعت نیوز  گفت: استراتژی تولید ریل از دهه ۷۹۰ در ذوب آهن اصفهان  پایه گذاری شد اما نتوانست موفق عمل کند.

وی در ادامه افزود: این استرانژی در دهه ۹۰ نیز مجددا مورد توجه قرار گرفت و پس از بهبود و توسعه به اجرا درآمد که با وجود استراتژی مناسب در اجرا با مشکل مواجه بود و در برخی از بخش ها قادر به تامین خواسته حوزه ریلی نبود.

قربانعلی بیک به مدت زمان طولانی برای استفاده از ریل اشاره کرد و گفت: برای استفاده از ریل uic60 مراحل زیادی به لحاظ آزمایش عملکرد و استاندارد باید طی شود که زمان بالایی را طلب می کند . در واقع لازم است تا ریل مورد استفاده در بخشی از خطوط مورد آزمایش قرار گیرد تا مخاطرات ناشی از کیفیت و استاندارد به حداقل برسد . بنابراین نمی توان انتظار داشت که راه اهن بدون توجه به مسایل جاری و توسعه ای فعالیت خود را تا زمان آماده سازی و تامین نیاز متوقف کند.

وی با تاکید بر اینکه اطلاق نام ملی بر این پروژه به معنای آن نیست که مورد آزمایش قرار نگیرد گفت: مصرف سالانه ریل در راه آهن بالغ بر ۱۲۰ هزار تن است که مصادف با هزار کیلومتر خطوط ریلی می شود. این در حالیست که در شرایط کنونی به نظر می رسد ذوب آهن از امکان تامین این میزان ریل برخوردار نیست.

معاون اسبق برنامه ریزی شرکت راه آهن  در پاسخ به صرفه اقتصادی تامین ریل از تولیدات داخلی گفت: به لحاظ اقتصادی قطعا خرید ریل از چین و هند از صرفه بیشتری برخوردار است . اما باید توجه داشت که در سال های گذشته در بسیاری از پروژه ها در حالی عملیات زیرسازی صورت گرفته که عملا ریلی برای استفاده از آن وجود نداشته است . بنابراین تامین به موقع نیاز صنعت ریلی نسبت به قیمت و صرفه اقتصادی از توجیبه بالاتری برخوردار است .

وی از تولید ریل به عنوان پروژه استراتژیک نام برد و گفت: تولید ریل در داخل علاوه بر تسریع در پروژه ها قدرت چانه زنی کشور را نیز با تولید کنندگان خارجی افزایش می دهد . اما انتظار می رود این پروژه نیز تحت تاثیر فشارهای حمایتی در اجرا دستخوش چالش هایی نباشد که زیان های جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد .

اقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 46914
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا