استقبال شرکت مس از ایده‌های نو در حوزه افزایش ایمنی، بهره‌وری و بومی‌سازی

جهان صنعت نیوز:  اردشیر سعد محمدی با بیان این مطلب در افتتاحیه هشتمین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی مهندسی مواد و متالورژی گفت: برای تحول در بخش معدن و صنایع معدنی نیازمند تغییر نگرش در سرمایه‌گذاری صنایع معدنی هستیم.

سعد محمدی با اشاره به اینکه درخصوص تحلیل آینده فلزات غیرآهنی باید به چند عامل مهم توجه کرد، گفت: نخستین شاخص افزایش جمعیت کره زمین است. درحال‌حاضر جمعیت کره زمین ۹/ ۷ میلیارد نفر است و در سال ۲۰۳۵ جمعیت به حدود ۹ میلیارد نفر افزایش پیدا می‌کند.

سعد محمدی افزود: افزایش جمعیت کره زمین باعث افزایش مصرفی فلزات غیرآهنی و آهنی در حوزه‌های مختلف خواهد شد. از این‌رو، کشور باید براساس این روند رو به رشد برنامه‌ریزی داشته باشد. مدیرعامل شرکت مس عنوان کرد: علاوه بر این، دو عامل کوتاه‌مدت دیگر در افزایش مصرف فلزات غیرآهنی تاثیرگذار است و آن افزایش تولید و مصرف خودروهای الکتریکی و سرمایه‌گذاری ۴تریلیون دلاری در بخش زیرساخت‌ها است.

وی با بیان اینکه در آینده نزدیک ۳۵ درصد خودروها الکتریکی خواهد شد، اظهار کرد: در ماشین‌های با سوخت بنزینی به‌طور متوسط ۲۳ کیلوگرم مس مصرف می‌شود و این در حالی است که در خودروهای الکتریکی به ۸۰ کیلوگرم مس نیاز است.

به گفته مدیرعامل شرکت مس ، در زمینه سیاست‌گذاری روی خودروهای الکتریکی فقط دولت چین بودجه ۶ میلیون دلاری برای ترغیب خودروسازان سرمایه‌گذاری کرده است.سعدمحمدی با تاکید بر اینکه عوامل دیگری همچون کاهش مصرف انرژی نفت و افزایش مصرف الکتریسیته در میزان تقاضای جهانی مس موثر است، گفت: میزان مصرف انرژی در دنیا برای نفت ۳۶ درصد است و در سال ۲۰۵۰ برنامه‌ریزی در دنیا به‌گونه‌ای است که به ۱۳ درصد کاهش می‌یابد. در مقابل میزان مصرف انرژی الکتریسیته از ۱۹ درصد کنونی در سال ۲۰۵۰ به ۴۹ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت مس با بیان اینکه میزان درآمد سرانه کشورها و رشد اقتصادی آنها در تقاضای جهانی برای فلزات کاملا با هم همبستگی دارد، گفت: این اعداد و ارقام مسیر برنامه‌ریزی در حوزه فلزات غیرآهنی را مشخص می‌کند و بنابراین باید در این حوزه سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در حوزه تولید و اکتشافات انجام دهیم تا از رقابت در بازار جهانی عقب نمانیم.سعد‌محمدی با اشاره به اینکه کانادا از سال ۲۰۰۳ تاکنون حدود ۶ میلیون مترمکعب کار اکتشافی انجام داده است بیان کرد: کشور ما در ۵۰ سال گذشته فقط ۶ میلیون مترمکعب عملیات اکتشافی انجام داده است.

سعد محمدی با بیان اینکه برای تولید بیشتر با بهره‌وری بالا نیازمند استفاده از دانش روز و فناوری‌های پیشرفته هستیم، گفت: کوره‌های کارخانه ذوب سرچشمه از ریورب به‌دلیل بهره‌وری پایین به فلش تغییر پیداکرده است و امروز حتی برای افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه درحال بازنگری در سیستم فلش و استفاده از سیستم دبل فلش هستند. سعد‌محمدی تاکید کرد: ما نیازمند تغییر نگرش در بخش سرمایه‌گذاری، ارتقای دانش و از همه مهم‌تر تدوین برنامه‌ریزی منسجم و جامع برای حرکت در مسیر توسعه هستیم.

مدیرعامل شرکت مس تصریح کرد: شرکت‌های بزرگ معدنی دنیا به سمت هوشمند‌سازی بهره‌برداری از معادن، اکتشاف و استخراج حرکت کرده‌اند و اگر قرار است با دنیا رقابت اقتصادی کنیم و توسعه‌ها هدفمند باشد باید به این سمت حرکت کنیم.

سعد محمدی با آسیب‌شناسی سرفصل‌های دروس در رشته مهندسی معدن و تاکید بر اینکه واحدهای درسی در این رشته باید با دانش روز دنیا هماهنگ شود، گفت: مبنای دانش روز دنیا بر پایه کاهش هزینه، افزایش بهره‌وری و ایمنی است.

نکته‌ای که امروزه در پذیرش و چاپ مقالات ISI به‌شدت رعایت می‌شود و درصورتی‌که یک مقاله پاسخی برای موارد فوق نداشته باشد مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد. وی با تاکید بر اینکه پرورش نیروی انسانی مطابق با دانش روز یک واقعیت انکارناپذیر برای توسعه است، تصریح کرد: شرکت مس با آغوش باز از تمامی ایده‌ها و خلاقیت‌‌های نو و سرمایه‌گذاران جدید در حوزه افزایش ایمنی، افزایش بهره‌وری و بومی‌سازی استقبال می‌کند.

اقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 54409
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا