استارتاپ ها خواهان معافیت های مالیاتی بیشتری هستند

جهان صنعت نیوز: اما کارشناسان مالیاتی و البته سازمان امور مالیاتی بر این باور هستند که این شرکت ها نباید مورد معافیت مالیاتی قرار بگیرند و برای زیانده بودن نیز کارشناسان امور مالیاتی، سهام این شرکت ها در بورس را مثال می زنند که بسیار ارزشمند است و مدعی هستند ارزش برخی استارتاپ ها در زمان آغاز فعالیت یک میلیون ریال است اما ۴ میلیارد تومان سهام در بازار سرمایه عرضه می کنند.


در صورتی که نمی توان یک استارتاپ پربازده  که دارای سهام ارزشمنددر بازار سرمایه است را به تمامی استارتاپ های کشور تعمیم داد. از سویی دیگر فعالان استار تاپ ها می گویند که برای هزینه هایی که به شرکت های خارجی برای سرورهای خارجی، گوگل ادز، اپ استور و دیگر موارد می پردازند نمی توانند فاکتوری به اداره مالیات ارائه دهند اما کارشناسان مالیاتی عنوان می کنند که استارتاپ ها می توانند از طریق کارگزاری ها یا بانک ها هزینه ها را پرداخت کرده و سپس فاکتور آنها را ارائه دهند.

این کاری است که شرکت های پتروشیمی نیز انجام می دهند! فعالان استارتاپ ها اما اظهار می کنند که اگر بگویند از کشور ایران هستند و از طریق کارگزاری ها و بانک های ایرانی اقدام به خرید و فروش کنند دیگر امکان ندارد شرکت خارجی مربوطه با آنها همکاری کرده و به آنها خدمات بفروشد.

هیات‌‌دولت روز یکشنبه ۲۹ اردیبهشت آیین‌نامه طرح نوآفرین بعد از یک فرآیند یکساله تدوین و ارزیابی، طرحی تحت عنوان «نوآفرین» را تصویب کرد که قرار است مشکل‎گشای بسیاری از چالش‎های مالیاتی و بیمه‌ای استارت‎آپ‎ها باشد. بنابر اظهارات امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات در این طرح معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای برای این کسب و کارها در نظر گرفته شده است. طرحی که چندی پیش رونمایی شد اما فعالان استارتاپ ها می گویند در عمل سودی به حال آنها نداشته است، البته آنها منتظر نتایج این طرح در روزهای آتی هستند.

نیاز به معافیت مالیاتی استارتاپ های زیانده

فعالان استارتاپ ها معتقدند که استارتاپ ها به دلیل زیانده بودن و مشکلات مالی که در سال های اول فعالیتشان دارند نیاز به معافیت های مالیاتی دارند و بسیاری از هزینه های آنها به دلیل اینکه به شرکت های خارجی پرداخت می شوند قابل شناسایی نیستند.

عادل طالبی، کارآفرین در زمینه کسب و کارهای مجازی در گفت و گو با «جهان صنعت» اظهار کرد: استارتاپ ها معاف از مالیات نیستند اما طرحی به نام ایده های خلاق وجود دارد که بر اساس آن با استفاده از یکی از بندهای قانونی برخی از کسب و کارهای مجازی می توانند از مالیات معاف شوند. در آمریکا اگر شرکتی زیان ده باشد و به سود نرسد، از مالیات معاف می شود.

او در رابطه با مالیات بر ارزش افزوده بیان کرد: برخی از محصولات استارتاپ ها ممکن است معاف از مالیات بر ارزش افزوده شوند.

طالبی تاکید کرد: اگرچه دولت همواره اعلام می کند که استارتاپ ها ۳ تا ۵ سال نخست فعالیتشان می بایست معاف از مالیات باشند اما سازمان امور مالیاتی به هیچ عنوان زیر بار این امر نمی رود. از سویی دیگر دولت مدعی است که شرکت های دانش بنیان نیز می بایست معاف از مالیات شوند اما سازمان مالیات از آنها مالیات اخذ می کند.

او افزود: سازمان تامین اجتماعی نیز در مورد بیمه استارتاپ ها  بسیار سخت گیری می کند.

این کارآفرین کسب و کارهای مجازی تاکید کرد: البته پرداخت مالیات اقدامی بسیار درست است اما شیوه فعالیت استارتاپ ها متفاوت است، بسیاری از استارتاپ ها در سال های نخست فعالیتشان زیان ده هستند اما مشکل اینجاست که سازمان مالیات با شیوه فعالیت استارتاپ ها آشنایی ندارد، بسیاری از استارتاپ ها حتی به مدت ۱۲ سال سوددهی نداشتند و زیان ده بودند اما سازمان امور مالیاتی همچنان تاکید دارد که بر اسسا ماده ۱۴۷ قانون، تنها ۸۰ درصد از درآمد را می توانند هزینه کنند.

او گفت: بسیاری از هزینه های استارتاپ ها، مبالغی هستند که به شرکت های خارجی پرداخت می شوند؛ سرورهایی که از کشورهای فرانسه و آلمان خریداری می شوند، هزینه هایی که به گوگل ادز پرداخت می شوند یا تبلیغات در شبکه های اجتماعی هزینه هایی نیستند که بتوان فاکتور آنها را به اداره مالیات ارائه داد و قابل شناسایی نیستند. اداره مالیات هم می گوید این مسائل به ما ربطی ندارد.

طالبی تاکید کرد البته استارتاپ ها نیز دفتر حساب و کتاب مشخص و منظمی ندارند و مشکلاتی در نحوه فعالیت های خود دارند.

او افزود: امکان پرداخت هزینه ها از طریق کارگزاری و بانک ها وجود ندارد، حتی برای کپی رایت های کتاب ها نیز نمی توان از طرف ایران هزینه را پرداخت کرد مگر آنکه از خزانه داری آمریکا تاییدیه بگیریم. اگر این شرکت ها بفهمند ما از طرف ایران هستیم به هیچ عنوان به ما سرور یا هیچ خدمات دیگری نمی فروشند.

استارتاپ ها باید مالیات پرداخت کنند

کارشناسان مالیاتی به شدت معتقدند استار تاپ ها می بایست مالیات پرداخت کنند و البته تعریف بسیار متفاوتی از استار تاپ ها ارائه می دهند، که با تعریف های فعالان این حوزه نیز متفاوت است، زمانی که درباره زیان ده بودن استارتاپ ها صحبت می شود آنها از سهام ارزشمند استارتاپ ها می گویند. در صورتی که هیچ استارتاپ زیان دهی سهام خود را به بازار عرضه نمی کند. تمامی حمایت های مالیاتی که استارتاپ ها نیاز دارند از سوی کارشناسان امور مالیاتی مشابه سازمان مالیات به سخره گرفته می شود.

غلامرضا دوانی، کارشناس مالیات در گفت و گو با «جهان صنعت نیوز » اظهار کرد: در هیچ کجای دنیا ۳ تا ۵ سال نخست فعالیت استارتاپ ها به آنها معافیت مالیاتی داده نمی شود.

او افزود: آمازون هم در سال های اولیه فعالیت خود معاف از مالیات نبوده است. اکنون هزار میلیارد دلار ارزش این شرکت است اما ۳۰ میلیارد دلار سود سالانه دارد یعنی ۳۰ درصد کل ارزش این شرکت.

دوانی در ادامه بیان کرد: استارتاپ یعنی ایده ای که به مرحله تولید نرسیده باشد و اگر به تولید رسید دیگر استارتاپ نیست. اپل پیش از آنکه تبدیل به تولید کننده موبایل شود استارتاپ بود اما اکنون دیگر استارتاپ به شمار نمی رود.

او در رابطه با معافیت های مالیاتی شرکت های دانش بنیان اظهار کرد: انجمن شرکت های دانش بنیان می بایست تاییدیه به سازمان امور مالیاتی ارسال کند تا این سازمان آنها را از مالیات معاف کند. همچنین این شرکت ها می بایست در مراکزی که مخصوص شرکت های دانش بنیان است مستقر شوند.

دوانی در رابطه با زیان ده بودن استار تاپ ها در سال های اولیه فعالیتشان بیان کرد: استارتاپ ها در سال های اولیه فعالیتشان زیان ده هستند اما قیمت سهامشان بالا می رود. ارزش برخی استارتاپ ها در زمان آغاز فعالیت یک میلیون ریال است اما ۴ میلیارد تومان سهام در بازار سرمایه عرضه می کنند.

او در رابطه با اینکه دلیل بالا رفتن ارزش سهام می تواند تورم باشد اظهار کرد: تورم ۲۰ درصد افزایش داشته اما سهام ۳ میلیون ریالی شده است ۴ میلیارد تومان.

دوانی در رابطه با شرکت های دانش بنیان تاکید کرد: به شرطی که ایده را به تولید تبدیل کنند نه اینکه کپی باشند. به طور مثال برای قسمتی از اسکله های نفتی  که داخل آب قرار می گیرند می بایست رنگ به خصوصی استفاده شود، این رنگ را به دلیل تحریم ها به ما نمی فروشند، یک شرکت دانش بنیان به فرمول آن دسترسی پیدا کرده و آنرا تولید می کند.

او در رابطه با هزینه هایی که استارتاپ ها به شرکت های خارجی پرداخت می کنند و فاکتوری برای آنها وجود ندارد بیان کرد: تا به حال درباره دور زدن تحریم ها شنیده اید؟ استارتاپ ها می توانند از طریق کارگزاری ها یا بانک ها هزینه ها را پرداخت کرده و سپس فاکتور آنها را ارائه دهند. این کاری است که شرکت های پتروشیمی نیز انجام می دهند.

دوانی دررابطه با مالیات بر ارزش افزوده گفت: مالیات بر ارزش افزوده را مشتریان پرداخت می کنند نه استارتاپ ها. البته بسیاری از استار تاپ ها تولید ندارند و می بایست در هنگام خرید محصولات، مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کنند سپس از مشتریان اخذ کنند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلاندانش و فناوری
شناسه : 54501
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا