استارتاپ‌ها لوکوموتیو اقتصاد کشور در جنگ اقتصادی

جهان صنعت نیوز|  با اشاره به جایگاه و تاثیر مثبت سرمایه‌گذاران حوزه کارآفرینی و کسب و کارهای استارتاپی در جنگ اقتصادی کنونی کشور، گفت: مسئله اصلی امروز کشور بیکاری و ایجاد اشتغال است که بیشترین نسبت این بیکاری به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با جامعه آماری سه و نیم میلیون نفر و در تعریف وسیع‌تر به شش و نیم میلیون نفر می‌رسد، از منظری دیگر ۳۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند که از این تعداد ۵۰ درصد آن‌ها بانوان هستند.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی به دلایل عدم ناتوانی در جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اشاره کرد و افزود: سرمایه‌گذاری نامتناسب با ویژگی‌های شخصیتی، دانشی و شغلی فارغ‌التحصیلان، اصلی‌ترین دلیل ناتوانی در جذب آن‌ها است اما استارتاپ‌ها می‌توانند در این زمینه نقش بسزایی را ایفا کنند چراکه نوع مشاغل ایجاد شده ازسوی آن‌ها تناسب خوبی با ویژگی‌های فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به‌ویژه بانوان دارد.

وی ادامه داد: باید با نگاه باز به مفهوم کلمه توجه کرد و به فکر شکل دادن زیرساخت‌ها بود البته می‌توان زیرساخت‌ها را با لحاظ مسائل امنیتی ایجاد کرد و اجازه داد کارآفرین با نگاه خدمات‌رسانی و با کیفیت اشتغال‌زایی کند.

این نماینده مجلس درخصوص اینکه چرا استارتاپ‌ها بیشتر در بخش خدمات سرمایه‌گذاری می‌کنند، بیان کرد: بیشترین مشاغل در بخش خدماتی ایجاد می‌شوند، به‌عنوان مثال  GDP (تولید ناخالص داخلی) آمریکا بیشتر در بخش‌های کشاورزی، خدمات و صنعت سرمایه‌گذاری شده اما ۸۰ درصد آن صرفا در بخش خدماتی است، به طور کل در کشورهای پیشرفته سهم خدمات در این خصوص برخلاف کشورهای توسعه نیافته بالا است.

نایب رئیس کمیسیون بودجه مجلس با بیان اینکه به‌طورکل دو نوع سرمایه‌گذاری در دنیای اقتصاد وجود دارد، گفت: القایی investment (گذاشتن پول در چیزی با انتظار سود از آن است) یکی از این نوع سرمایه‌گذاری است که توسط نرخ سود تحریک می‌شود، درواقع اگر نرخ بهره بانک‌ها پایین باشد سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کرده و مردم پول را از بانک برداشته و در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی در ادامه توصیح داد: نوع دوم سرمایه‌گذاری به تعداد کارآفرینان در عرصه اقتصادی وابسته است، درواقع این نوع سرمایه‌گذاری حاصل کشف منابع جدید و دانش فنی است و این مهم نیز تابع نوع عرضه کارآفرینان است. اگر کارآفرین را به شکل محصول ببینیم آن‌ها می‌توانند کشف منابع جدید کرده، دانش فنی را بالا ببرند بازار جدید ایجاد کنند.

به گفته نایب رئیس کمیسیون بودجه مجلس کارآفرینان تابع شرایط اجتماعی (منظور نسبت سود به هزینه) هستند لذا اگر شرایط اجتماعی را برای کارآفرینان مساعد شود تعداد آن‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

قوامی با تاکید براینکه نباید مسائل اقتصادی را امنیتی کرد، افزود: استارتاپ‌های برجسته و سرمایه‌گذاران خطرپذیر استارتاپی لوکوموتیو اقتصاد کشور آن هم در جنگ اقتصادی هستند چراکه بیش از  ۷میلیارد جمعیت در دنیا وجود دارد اما تنها ۳۰۰میلیون نفر ویژگی کارآفرینی دارند.

این نماینده مجلس با انتقاد از حمایت‌های بسیار محدود دولت از کارآفرینان استارتاپی، اظهار کرد: این افراد ریسک‌پذیر بوده سرمایه‌های مخاطره‌پذیر را وارد کار می‌کنند لذا باید از آن‌ها حمایت کرد تا قدشان بلند شود.

وی با طرح این سوال که قد کدام یک از کارآفرینان ایرانی در دنیا بلند شده است؟، اضافه کرد: متاسفانه سیاست‎های اقتصادی ایران اجازه بلند شدن قد کارآفرینان و “ارزش‌آفرینی” توسط آن‌ها را نداده و نگرانی‌های بی‌دلیل، فضای کسب و کار را از بین برده چراکه مقیاس‌ها و سیاست‌ها در ایران غیراقتصادی است.

نایب رئیس کمیسیون بودجه مجلس با تاکید بر اینکه ایران رکورددار فرصت‌سوزی در میان تمام کشورهای جهان است، مطرح کرد: حقوق خوب، بیمه، امتیازات اجتماعی و تولید بالا یا همان “ارزش آفرینی” همگی توسط کارآفرینان پوشش داده می‌شود اما در ایران به دلیل عدم حمایت این امکان فراهم نیست و رفتار کجدار و مریز، اقتصاد کشور را با گره‌های بسیاری رو به رو کرده است.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 34081
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا