از مبارزه با پولشویی تا کنترل نقدینگی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  طهماسب مظاهری با تاکید بر اینکه حرکت دنیا به‌سمت رمزارز واحد جهانی است، بر این باور است که رمزارزهای فعلی و نیز ابزارهای مبادله کالایی عرضه‌شده توسط شرکت‌های بزرگ جهان مقدمات این اتفاق هستند.


وی در خصوص رمزریال که قرار است از شهریورماه در ایران عرضه شود گفت: در بحث رمزریال به‌نظر می‌رسد از دو حالت خارج نباشد. حالت اول اینکه انتشاردهندگان این خبر مطالعه کافی در مورد رمزارز بین‌المللی نداشتند و در فرض دوم به دلیل تسریع یا تعجیل برای اعمال خبری که می‌خواهند رمزارز ملی داشته باشند با دقت خبر را تنظیم نکردند. تهیه متن خبر دقت کافی را نداشت و این سبب شد که این ابهام پیش آید کنار بیت‌کوین، یک رمزارز دیگر نیز توسط بانک مرکزی منتشر  می‌شود، این سخن صحیح نیست.

به گفته وی، ویژگی بارز رمزارز این است که توسط هیچ دولتی منتشر نمی‌شود.  بعد از مدتی که این طرح در رسانه‌ها چکش خورد، تعدادی از اقتصاددانان این موضوع را مورد بحث قرار دادند و ابعاد آن روشن شد. این رمزریال که قرار است بانک مرکزی منتشر کند، نوعی پول الکترونیک در داخل کشور از جنس ریال خواهد بود. معاون فناوری بانک مرکزی نیز این مطلب را تایید می‌کند.

مظاهری ادامه داد: رمزریالی که بانک مرکزی قرار است منتشر کند، یک ابزار مبادله در کنار سایر ابزارهای موجود است. در کنار کارت‌های بانکی که همه داریم  و از آن استفاده می‌کنیم. با آن از طریق  کارت به کارت پول حواله می‌کنیم، با وارد کردن یک کد، پول نقد می‌گیریم. رمزریال نیز یکی دیگر از ابزارهای مرتبط با ریال خودمان است. رمزریال چیزی جز ریال نیست.

وی در خصوص مزایا و معایب رمزریال نیز گفت: به نظر بنده حجم عملیات در یک معامله به ویژه برای واحد‌های تولیدی و بازرگانی بزرگ، و با حجم معاملات بالا مانند پتروشیمی، فولاد و… می‌تواند با این ابزار تسهیل شود. عملیات روزانه آنها میلیاردی است. با این کار می‌توانند سهولت برای انجام معاملات ایجاد کنند. دوم اینکه کنترل بیشتری بر ضریب فزاینده وجود خواهند داشت. صاحب حسابی که رمزارز را دارد مانند این است که در کنار حسابی که در بانک‌های مختلف دارد، یک حساب نیز در بانک مرکزی داشته باشد. بانک مرکزی به عنوان نگهدارنده حساب وارد عملیات بانکی می‌شود. عمده معاملات از طریق حساب بانک مرکزی انجام می‌شود. اگر رمزریال این‌طور طراحی بشود، آن وجوه، به شکل سپرده بانکی در نظام بانک‌های تجاری به جریان نمی‌افتد و با  ضریب ۷ برابر تبدیل به نقدینگی نمی‌شود.

رییس اسبق بانک مرکزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: رمزریال می‌تواند در مبارزه با پولشویی موثر و یاری‌گر باشد. زیرا بانک مرکزی به طور مستقیم می‌بیند که چه مقدار پول از کجا و بابت چه کاری و به چه کسی پرداخت می‌شود. البته باید توجه داشت که  اگر حساب‌های رمزریال به همین شکلی که پیش‌بینی می‌شود  در بانک مرکزی نگهداری شود، مشکل نقدینگی برای بانک‌های تجاری ایجاد می‌شود و  بانک‌های تجاری دچار کمبود نقدینگی می‌شوند، مگر اینکه بانک مرکزی بخشی از آن را به برخی بانک‌ها تفویض کند یا نمایندگی بدهد. در هرحال باید منتظر باشیم تا طرح نهایی ارائه شود. با این حال توصیه می‌شود بعد از طراحی این مهم در داخل بانک مرکزی و قبل از انتشار و اعلام عمومی آن، از افراد صاحب نظر و دانا و مجرب، نظرخواهی و مشورت کاملی انجام شود. مسلما این اقدام، به بهتر شدن و کم ایراد بودن آن کمک شایانی خواهد کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 268486
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا