از فرار مغزها تا فرار سرمایه‌گذاران فولادی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بر اساس مبانی علم اقتصاد، نقش دولت نه سرمایه‌گذار و مانع‌تراش بلکه تسهیلگر در عرصه تولید است. در واقع دولت باید به تامین امنیت سرمایه‌گذاری و تشویق سرمایه‌گذار به افزایش سوددهی سرمایه‌اش کمک کند. این در حالی است که به باور فعالان تولیدکننده فولادی چنین امری در کشور صحت ندارد. وجود سیاست‌های متناقض و تصمیمات یک‌شبه باعث شده که نه تنها حدود ۱۰۰ شرکت فولادی در سال جاری توان ادامه فعالیت نداشته باشند که فرار را بر قرار ترجیح داده و سعی کنند در کشورهای دیگر منطقه خاورمیانه از جمله ترکیه و دوبی دست به فعالیت بزنند. سوال مهم این است که مگر این کشورها چه چیزی دارند که ما نداریم؟! به جای اینکه از فرار سرمایه‌ها انتقاد کنیم آیا زمان آن فرا نرسیده که به فکر فرصت‌سازی باشیم؟

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در پاسخ به این سوال که چه مشکلاتی برای سرمایه‌گذاری در زنجیره فولاد وجود دارد به «جهان‌صنعت» گفت: سرمایه مثل آهو است تا بوی شکارچی را بشنود، فرار می‌کند. در ایران هم وضع به همین ترتیب است. متاسفانه سرمایه‌گذاران امنیت سرمایه‌گذاری ندارند. در حالی که در تمام دنیا شرایط مشخصی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، این مساله در ایران صدق نمی‌کند چراکه برخی قانون بازی را به هم می‌زنند.

سیدرضا شهرستانی با اشاره به این مساله که برخی شرایط را تغییر می‌دهند و انتظار دارند فعالان معدنی هم خود را با آن شرایط وفق بدهند، گفت: این موضوع به هیچ‌وجه پایه علمی ندارد و باید گفت چنین سیاست‌هایی تنها سرمایه‌ها را فراری می‌دهد. در حال حاضر شاهد این هستیم که نه‌تنها جوانان و فارغ‌التحصیلان بیکار بلکه سرمایه‌گذاران نیز در حال فرار از کشور هستند. به طور خاص در بخش فولاد بیش از ۱۰۰ شرکت به زیان شدید فرو رفته‌اند و از تعطیلی و خروج سرمایه‌شان از کشور صحبت می‌کنند.

او با اشاره به سیاست‌های جدید تشویقی امارات متحده عربی برای سرمایه‌گذاران خارجی گفت: این در حالی است که امارات اعلام کرده اگر تولید‌کننده باشید و نشان دهید که یک کارخانه در ایران داشته‌اید، می‌توانید زمین رایگان دریافت کرده، ۱۰ درصد سرمایه‌گذاری و ۹۰ درصد هم وام دریافت کنید!

ضعف جذابیت سرمایه‌گذاری

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد همچنین با اشاره به وضعیت کشور ترکیه در تولید فولاد گفت: تولید ترکیه از ۳۰ میلیون تن به ۳۶ میلیون تن رسیده است، چراکه این کشور به سیاست دیگر کشورها توجه کرده و تصمیم گرفته که تولید با‌کیفیت‌تری داشته باشد. این در حالی است که تولید ایران از ۳۰ میلیون تن کمتر شده است. در حالی که برنامه این بود امسال به تولید ۳۷ میلیون تن برسیم. به عبارتی اگر بتوانیم به ۲۷ میلیون تن برسیم باید گفت که شاهکار کرده‌ایم.

او تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در کشور وجود دارد ضعف جذابیت سرمایه‌گذاری است. این مساله باید تغییر کند تا رتبه ایران از بالای ۱۳۰ به تدریج کاهشی شود. با توجه به سیاست‌های متناقض در داخل کشور و نبود امنیت سرمایه‌گذاری، صنعتگری که در کشور خون جگر خورده و تجربیات بسیاری به دست آورده را به راحتی به جای دیگری هدایت می‌کنیم. در نتیجه خودمان برای کشورهای دیگر نیروی انسانی باتجربه و سرمایه فراهم کرده و همه را فراری می‌دهیم. در حالی که اگر سیاست‌ها بر اساس حمایت از تولید‌کننده بود هیچ‌کس تمایل ندارد که به کشور دیگری برود.

شرایطی که به ضرر فولادی‌هاست

شهرستانی با اشاره به زیان‌ده بودن شرایط برای فعالان فولادی گفت: در حال حاضر قیمت شمش در زیان است که دلیل عمده آن هم سیاست‌های غلطی است که در این عرصه در وزارت صمت اتخاذ شده است.

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه در این حوزه از جمله آهن اسفنجی گفت: متاسفانه روزبه‌روز شرایط سخت‌تر می‌شود و طولی نخواهد کشید که شاهد نابودی فعالان فولادی شویم. او به طور مثال ضمن اشاره به سیاست‌های محمود احمدی‌نژاد در مشکل‌آفرینی برای فعالان این عرصه گفت: سیاست‌های دولت در آن زمان ضربه‌های سنگینی به بخش فولاد کشور زد و متاسفانه می‌بینیم که وزارت صمت همان سیاست‌های غلط را امروز دارد عملیاتی می‌کند.

او با اشاره به قوانینی که در مجلس قرار است در رابطه با فشار بر بخش خصوصی تصویب شود، گفت: در مجلس قرار است قانونی تصویب شود که بخش خصوصی را ملزم به گرفتن نیروی انسانی می‌کند. در حالی که چنین سیاست‌های اجباری را نباید در پیش گرفت.

فولاد قابل مقایسه با خودرو نیست

امسال فعالان فولادی سال سختی را پشت سر گذاشتند اما با این حال این حوزه توانست روی پا بماند. شهرستانی با بیان اینکه صنعت فولاد کشور سودده هست و هنوز همچون صنعت خودرو زیان‌ده نشده، گفت: با وجود تحریم‌هایی که از سوی دونالد ترامپ اعمال شد که تنها در حوزه فولاد هشت بار شاهد تحریم بودیم، اما فعالان فولادی توانستند سال به سال به افزایش تولید کمک کنند، تا جایی که در سال ۱۳۹۹ تولیدمان به ۳۰ میلیون تن رسید.

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به مشکل تامین گاز و برق گفت: در سال جاری با توجه به مشکلاتی که در زمینه تامین برق و گاز پیش آمد، شاهد بودیم که یکی از صنایع مهم کشور برای مدت سه ماه حق استفاده از برق را نداشت. جالب است که ترامپ ظالم سه ماه به ما وقت داد اما در داخل کشور برای فعالان صنعت فولاد زمان هم در نظر نگرفتند و سریع برق و گاز را قطع کردند! او تاکید کرد: در حالی که در تمام کشورهای دنیا برق بخش شهری را قطع می‌کنند که صنعت تعطیل نشود اما در کشور ما برعکس است!

لزوم تغییر نگرش

شهرستانی درباره این پرسش که راهکار چیست، گفت: دولت باید سیاست فکری خود را تغییر دهد. جالب است برخی از مسوولان قبلا می‌گفتند وقتی صنعتگر را ببینیم باید بر او سخت بگیریم اما حالا فهمیده‌اند که باید دستش را گرفت! اما هزینه گذشت ۴۰ سال و اشتباهات را چه کسی باید بدهد؟ متاسفانه هنوز در مجلس و وزارتخانه افرادی وارد می‌شوند که تجربه و دانش کافی نداشته و تمایلی هم به استفاده از دانش بخش خصوصی ندارند. انتظار است که دولت تغییر نگرش دهد و به بهره از نظر بخش خصوصی توجه ویژه داشته باشد. او به طور مثال گفت: امارات در سال ۲۰۲۱ بیش از ۳۲ میلیارد دلار صادرات داشته است در حالی که پایه این افزایش صادرات سال‌های قبل در امارات بنا گذاشته شده است. ما هم باید بتوانیم شرایط را تغییر دهیم تا در آینده شاهد تولید ۵۵ میلیون تن فولاد باشیم. وی تصریح کرد: برای رسیدن به این هدف نیازمند ۳۰ میلیون تن سنگ‌آهن هستیم در حالی که کمبودهایی داریم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 248685
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا