اروپا در انتظار ۱۰۰میلیون بشکه نفت ایران

به گزارش جهان صنعت نیوز: روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف در گزارشی به نقل از تامین‌کنندگان هیزم در بریتانیا پیش‌بینی کرد که فروش هیزم در زمستان پیش‌رو تا یک پنجم افزایش خواهد یافت چراکه میلیون‌ها خانوار ممکن است به علت افزایش قبوض انرژی، شومینه‌های هیزمی خود را روشن کنند.
نیک اسنل، مدیرعامل شرکت سرتنلی وود، بزرگ‌ترین تامین‌کننده هیزم در بریتانیا، طی اظهاراتی گفت در حالی که مصرف‌کنندگان برای هوای سرد آماده می‌شوند، تقاضا در حال افزایش است.

به گفته وی مردم در حال حاضر شروع به ذخیره‌سازی کرده‌اند، اما من تصور می‌کنم در زمستان پیش‌رو شاهد افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی تقاضا باشیم، چراکه قیمت هیزم افزایش یافته است، اما به هیچ‌وجه نزدیک به افزایش قیمت انرژی نیست.به نظر می‌رسد فعلا تنها راهکار اروپایی‌ها ریاضت اقتصادی است، با این حال آنها تلاش کرده‌اند که حداقل با احیای توافق برجام بتوانند بخشی از انرژی موردنیاز خود را از ایران تامین کنند. در روزهای گذشته هم خبرهایی مبنی بر مذاکرات غیررسمی برخی سفرای اروپایی با شرکت‌های پتروشیمی شنیده می‌شود که نشان از آن دارد که اروپا فشار بیشتری را به آمریکا برای رسیدن به توافق با ایران وارد می‌کند.

در همین حال خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی با اشاره به اینکه در پی احیای برجام تولید و صادرات نفت ایران به سرعت افزایش خواهد یافت، نوشت: «پالایشگاه‌های اروپایی که قبل‌ از تحریم‌ها حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز نفت‌خام ایران را وارد می‌کردند، از بازگشت نفت ایران به بازار استقبال می‌کنند.
هنوز هیچ اطمینانی در مورد بازگشت نفت‌خام ایران به بازارهای جهانی وجود ندارد، اما درصورت احیای قرارداد اتمی برجام، تولید و صادرات نفت ایران به سرعت افزایش خواهد یافت.

به‌نظر می‌رسد مذاکرات طولانی‌مدت برای احیای این قرارداد به پایان خود نزدیک می‌شود. آمریکا در حال بررسی پاسخ ایران به پیش‌نویس نهایی این قرارداد است که توسط اتحادیه اروپا ارائه شده بود، پاسخ تهران بسیار سازنده توصیف شده است.»

نفت ایران به آمریکا می‌رود؟

بلومبرگ همچنین می‌نویسد: «از نظر خریداران نفت، بازگشت نفت‌خام ایران در شرایطی که بازار با کاهش شدید بشکه‌های نفت روسیه روبه‌رو است به این زودی‌ها اتفاق نمی‌افتد. اتحادیه اروپا هنوز هم حدود ۲/۱ میلیون بشکه در روز از نفت‌خام روسیه را از طریق دریا وارد می‌کند که دوسوم واردات آن قبل‌از حمله روسیه به اوکراین است، اما از زمان اجرایی شدن تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه روسیه، واردات نفت این کشور محدودتر شده است و بشکه‌های نفت ایران می‌تواند جای خالی آن را پر کند.

پس‌از برداشته شدن تحریم‌های نفتی ایران در ۲۰۱۶ به‌دنبال امضای قرارداد برجام، تولید نفت این کشور بسیار سریع‌تر و کامل‌تر از انتظار تحلیلگران از سر گرفته شد. با توجه به اینکه هیچ نشانه‌ای از آسیب دیدن میادین و تاسیسات نفتی ایران وجود ندارد، صادرات نفت این کشور باز هم می‌تواند به سرعت از سر گرفته شود.

در آغاز ۲۰۱۶، تحلیلگران بلومبرگ انتظار داشتند تولید نفت ایران ۴۰۰ هزار بشکه در روز طی ۶ ماه و ۶۷۵ هزار بشکه در روز پس‌از گذشت یک سال افزایش یابد، اما در واقعیت تولید نفت ایران طی ۶ ماه از آنچه برای ۱۲ ماه پیش‌بینی‌شده بود فراتر رفت. ایران در آن زمان طی یک سال پس‌از برداشته شدن تحریم‌ها، حدود یک میلیون بشکه در روز به تولید روزانه نفت خود افزود و آن را به ۸/۳ میلیون بشکه در روز رساند.

با توجه به حجم وسیع نفت‌خامی که در نفتکش‌ها و کشتی‌های متعدد در اطراف سواحل ایران ذخیره شده و آماده ارسال بود، صادرات نفت ایران هم به سرعت افزایش یافت. ایران در زمان حاضر در شرایط مشابه قرار دارد و تخمین زده می‌شود ۱۰۰ میلیون بشکه نفت‌خام و میعانات گازی در ذخایر خود داشته باشد که می‌تواند بلافاصله وارد بازار کند.

حتی اگر نفت‌خام ایران به این زودی‌ها به آمریکا راه پیدا نکند، می‌تواند خیال خریداران آسیایی مثل کره جنوبی و ژاپن و خریداران اصلی آن مانند چین و هند و حتی خریداران اروپایی را راحت کند.

پالایشگاه‌های اروپایی در مدیترانه که قبل‌از آغاز تحریم‌ها حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز نفت‌خام ایران را وارد می‌کردند، از بازگشت نفت ایران به بازار استقبال خواهند کرد چون پس‌از اجرایی شدن تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه روسیه همین مقدار از بشکه‌های نفت روسیه را از دست می‌دهند، بنابراین نفت ایران می‌تواند جایگزینی منطقی برای نفت اورال روسیه باشد.

بازار در تب و تاب کاهش تقاضا

بازار نفت هرچند بی‌صبرانه منتظر خبری از سوی توافق احتمالی است، اما قیمت‌های جهانی نفت‌خام در پی نگرانی از کاهش رشد اقتصادی و به‌دنبال آن افت تقاضای سوخت روند کاهشی دارد. ترس از افزایش شدید نرخ بهره آمریکا که احتمال می‌رود به کندی اقتصاد جهانی و کاهش تقاضای سوخت منجر شود، قیمت‌های جهانی نفت‌خام در اولین روز معاملات این هفته کاهش یابد.

نگرانی‌ها درباره کند شدن رشد تقاضا برای نفت در چین به‌دلیل بحران برق در برخی مناطق بر قیمت‌های جهانی نفت‌خام نیز تاثیر گذاشته است.

قیمت نفت‌خام شاخص وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا برای تحویل در سپتامبر که قرار بود روز دوشنبه منقضی شود، با یک دلار و ۱۲ سنت یا ۱/۲ درصد کاهش به ۸۹ دلار و ۶۵ سنت به ازای هر بشکه رسید، قیمت این شاخص برای تحویل در ماه اکتبر ۸۹ دلار و ۲۹ سنت برای هر بشکه معامله شد که افت یک دلار و ۱۵ سنتی و ۳/۱ درصدی را نشان می‌دهد.

دو شاخص برنت و دبلیوتی‌آی برای سومین روز پیاپی در معاملات روز جمعه (۲۸ مردادماه) افزایش را تجربه کردند، اما به ‌دلیل تقویت دلار و نگرانی از تقاضا افت هفتگی ۵/۱ درصدی داشتند.هیرویوکی کیکوکاوا مدیرکل تحقیقات در شرکت اوراق بهادار نیسان در این باره گفت: سرمایه‌گذاران نگران بودند که افزایش شدید نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا باعث کندی اقتصادی و کاهش تقاضا برای سوخت شود.

وی افزود: محدودیت برق چین در بعضی از مناطق نیز نگران‌کننده است زیرا این شرایط می‌تواند بر فعالیت‌های اقتصادی تاثیر بگذارد.
نفت به دلیل نگرانی‌ها از انعکاس رکود اقتصادی در بازار نفت، تقریبا همه رشد قیمتی که پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین پیدا کرده بود را از دست داده است. از سویی ارزش دلار آمریکا که در بالاترین حد پنج هفته گذشته قرار دارد هم روی قیمت‌های نفت تاثیر گذاشته است زیرا نفت را برای خریداران غیرآمریکایی گران‌تر می‌کند.

سرمایه‌گذاران منتظر شنیدن اظهارات جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا در سخنرانی وی در کنفرانس سالانه بانک‌های مرکزی جهان هستند که روز جمعه در جکسون هال وایومینگ برگزار می‌شود.

توماس بارکین، رییس بانک فدرال رزرو ریچموند روز جمعه گفته بود مقامات بانک مرکزی پیش از اینکه درباره میزان افزایش نرخ‌های بهره در نشست ۲۰ و ۲۱ سپتامبر تصمیم بگیرند، هنوز فرصت زیادی دارند.

بانک مرکزی آمریکا فضای بیشتری برای افزایش نرخ‌های بهره در مقایسه با بانک‌های مرکزی اقتصادی بزرگ دیگر دارد که ضعیف‌تر هستند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 283731
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا