ارزش معامالات خرد ۵۴ درصد رشد کرد/ امضای بورس پای برجام

به گزارش جهان صنعت نیوز:  ناظران اقتصادی سبزپوشی بازار در روز گذشته و رشد دسته‌جمعی صنایع و شاخص‌ها را به معنای استقبال معامله‌گران از احیای توافق برجام تفسیر کرده‌اند. ورود نقدینگی به صنایع خودرویی، بانکی و حمل‌ونقل که به طور سنتی از توافق با طرف‌های غربی اثر مثبت می‌پذیرند نیز گویای همین مطلب است. اخبار مثبت برجامی از هفته گذشته بدین سو سبب خوش‌بینی بازارها نسبت به آینده اقتصاد شده که نتیجه بارز آن کاهش نرخ دلار بازار آزاد و بهبود تقاضا در بازار سرمایه بوده است. آن‌طور که از خبرها پیداست به نظر می‌رسد این بار طرف‌های مذاکرات بر سر احیای برجام به توافق برسند که پیامد آن برای اقتصاد ایران، رفع تحریم‌های تجاری و بانکی خواهد بود.


روز گذشته شاخص کل بورس با رشد ۱۸ هزار و ۶۳۵ واحدی معادل ۲۹/۱ درصد بالا رفت و در ارتفاع یک میلیون و ۴۶۷ هزار و ۱۰۰ واحدی قرار گرفت. شاخص هم‌وزن نیز توانست ۶ هزار و ۲۸۲ واحد معادل ۶۱/۱ درصد رشد را تجربه کند و در آستانه بازگشت به کانال ۴۰۰ هزار واحدی قرار گیرد. شاخص‌های آزاد شناور، بازار اول و بازار دوم هم به ترتیب معادل ۵۴/۱، ۸۷/۱ و ۷۳/۰ درصد صعود کردند. روز گذشته نمادهای فولاد، شستا،‌ فملی، ‌وبملت، خودرو، وپارس و حکشتی بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل داشتند. در همین حال شستا، فولاد، شپنا، وبملت، شبندر، شتران و نوری پرتراکنش‌ترین نمادهای بورسی بودند. بورس در این روز معاملاتی به ارزش چهار هزار و ۳۶۸ میلیارد تومان را تجربه کرد. در آن سوی بازار، فرابورس هم روز گذشته با تحرکات معامله‌گران روبه‌رو بود و شاخص کل این بازار ۱۱۹ واحد رشد را تجربه کرد. نمادهای آریا، خدیزل، فغدیر، صبا، دی و شگویا بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل این بازار داشتند و شراز معادل ۳۸/۷ واحد اثر منفی در شاخص کل فرابورس ثبت کرد. در همین حال دی، کرمان، کایزد، فزر، شاوان، وکبهمن و ددانا پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورسی بودند. فرابورس در این روز معاملاتی به ارزش ۱۳ هزار و ۹۸۵ میلیارد تومان را تجربه کرد که از این میزان ۹۹۱ میلیون تومان سهم خرید و فروش سهام بوده است.

فعال شدن حقیقی‌ها

بازار سرمایه روز گذشته با اقبال معامله‌گران روبه‌رو بود. بدین ترتیب ارزش معاملات خرد نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته ۵۴ درصد رشد کرد و به رقم سه هزار و ۲۹۶ میلیارد تومان رسید. اگرچه این رقم هنوز تا روزهای رونق بازار فاصله زیادی دارد اما با این حال تحلیلگران بازار آن را به عنوان نشانه‌های مثبت از احتمال آغاز روند صعودی و پایان دوران رکود بازار می‌دانند. با این حال همچنین تاکید می‌شود که تنها در صورت تداوم روند افزایش رقم معاملات خرد می‌توان آن را به منزله صعودی پایدار در نظر گرفت. از نشانه‌های مثبت بازار در روز گذشته همچنین رشد سرانه خرید حقیقی‌ها بوده است به نحوی که سرانه خرید هر کد حقیقی از ۱۵ میلیون تومان در روز چهارشنبه هفته گذشته به ۲۱ میلیون تومان در روز گذشته رسیده بود. همچنین روز گذشته بازار سرمایه شاهد تغییر مالکیت ۲۰۳ میلیارد تومانی از حقوقی به حقیقی بود که نمای دیگری از تحرکات مثبت حقیقی‌ها را به نمایش می‌گذارد. این دومین روز ورود پول حقیقی به بازار طی دست‌کم ۲۵ روز کاری گذشته بوده است.

ورود نقدینگی به ریالی‌ها

روز گذشته نمادهای خودرویی، بانکی و حمل‌ونقل که اثر بیشتری از توافق احیای برجام می‌پذیرند در کانون توجه معامله‌گران قرار گرفتند. گروه بانکی با رشد تقاضا و ورود پول حقیقی مواجه بود به نحوی که روند ورود پول از ابتدای روز تا پایان ساعت معاملاتی مسیر صعودی خود را حفظ کرد. بیشترین نوسان قیمت این گروه عموما در بازه ۴ تا ۶ درصد مثبت قرار داشت. گروه حمل و نقل و انبارداری نیز روز گذشته سبزپوش بود. اگرچه نوسان قیمت در این گروه عموما در بازه ۲ تا ۳ درصد مثبت قرار داشت اما نمادهای این گروه تا پایان ساعت معاملاتی روند صعودی ورود پول و رشد تقاضا را حفظ کردند.  اما گروه خودرویی به عنوان مهم‌ترین گروه متاثر از مذاکرات برجام روز گذشته بسیار موفق ظاهر شد. نمادهای این گروه مسیر مثبتی را در پیش گرفتند و با ورود پول حقیقی مواجه بودند. در این گروه ۲۶ نماد در بازه ۴ تا ۶ درصد مثبت معامله شدند. این گروه نیز با افزایش تقاضا و سفارش‌های خرید مواجه بود و توانست روند صعودی ورود پول حقیقی را تا پایان ساعت معاملاتی حفظ کند. گروه خودرویی طی هفته‌های اخیر با سیگنال‌های مثبتی غیر از برجام هم تقویت شده است. از جمله عرضه خودرو در بورس کالا و واگذاری سهام دولت در خودروسازی‌ها دو خبر بااهمیت برای این گروه بوده است. اگرچه در مورد واگذاری سهام دولت شائبه‌ها و اما‌و‌اگرهای زیادی مطرح شده اما به عنوان یکی از سیگنال‌های مثبت توانسته است تحرکات حقیقی‌ها در این گروه را رقم بزند. روز گذشته علاوه بر سه گروه گفته شده، گروه‌های ریالی دیگری نظیر زراعت، انبوه‌سازی، اطلاعات،‌ غذایی‌ها و شوینده‌ها نیز مثبت بوده‌اند.

کمرنگ شدن دیدگاه‌های منفی

در کنار گروه‌های ریالی مورد توجه معامله‌گران، روز گذشته گروه‌های دیگری نظیر چند رشته‌ای صنعتی و فلزات اساسی و برخی از نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی نیز در محدوده مثبت معامله شدند. گروه‌هایی که معمولا با خبر کاهش نرخ دلار و احتمال احیای توافق برجام در رنج منفی مورد داد و ستد قرار می‌گرفتند. نگاهی به نمادهای شاخص این گروه‌ها حاکی از رشد ملموس آنها در روز گذشته بوده است. به نحوی که فولاد توانست با سه هزار و ۶۴۷ واحد رشد اثر ویژه‌ای در رشد شاخص کل بورس داشته باشد. در همین حال شستا رشد هزار و ۸۶۲ واحدی را تجربه کرد و فملی نیز هزار و ۲۷۰ واحد پیش رفت تا کمک شایانی به رشد شاخص کل بورس از دو منظر عددی و همچنین ایجاد فضای مثبت روانی برای معامله‌گران دیگر گروه‌ها داشته باشد. ناظران بازار سرمایه بر این باورند  که معامله‌گران نمادهای دلاری با دیدگاه‌های منفی پیشین درباره اثر برجام بر صنایع دلارمحور فاصله زیادی گرفته‌اند. به ویژه آنکه دولت تا حد زیادی دست از سرکوب نرخ نیمایی دلار که برای شرکت‌های صادرات‌محور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است برداشته و نرخ دلار نیمایی طی یک ماه گذشته صعودی بوده است. روز گذشته همچنین در برخی نمادها شاهد عقب‌نشینی فروشندگان بودیم که عموما در فضای رشد بازار قابل پیش‌بینی است.

سیگنال‌های مثبت

افزایش احتمال توافق برجام طی روزهای اخیر به عنوان اصلی‌ترین عامل رشد بورس مطرح است. به ویژه اینکه خبرهای مثبت منتشرشده طی دو روز تعطیل پایان هفته به سرعت در نخستین روز معاملاتی اثر خود را نشان داد و موجب ورود پول به بازار سرمایه شد. اما در کنار این عامل مهم، طی روزها و هفته‌های اخیر سیگنال‌های مثبت دیگری هم برای بورس ارسال شده است. توقف رشد تورم در اقتصاد آمریکا را می‌توان یکی از این سیگنال‌ها دانست که سبب شده است نگرانی‌ها نسبت به سختگیرانه‌تر شدن سیاست انقباضی فدرال‌رزرو کاهش یابد. این امر واکنش مثبت بازارهای سهام و کالایی جهان را در پی داشته است. فشار کاهش قیمت‌های جهانی به عنوان یکی از عوامل سرکوب تقاضا در شرکت‌های کامودیتی‌محور بازار سرمایه تلقی می‌شد که حالا به نظر می‌رسد اندک‌اندک سایه سنگین آن برداشته می‌شود. در همین حال شرکت‌های بازار عموما گزارش‌های خوبی از عملکرد بهار و یک ماهه تابستان خود منتشر کرده‌اند. این امر در کنار تقسیم سودهای جذاب در مجامع، حقیقی‌ها را نسبت به سرمایه‌گذاری خوش‌بین کرده است.  در کنار این عوامل، تداوم کاهش نرخ بهره بین‌بانکی برای سومین هفته پیاپی و اعتماد هر چند شکننده معامله‌گران به وعده‌های بانک مرکزی برای رعایت حدودی سقف نرخ بهره بین‌بانکی در راستای حمایت از بخش تولید و بازار سرمایه سیگنال مثبت دیگر برای بازار بوده است. گفتنی است نرخ بهره بین بانکی از ۳۱/۲۱ درصد در پایان هفته چهارم تیرماه به ۵۹/۲۰ درصد در پایان هفته سوم مردادماه کاهش یافته است.  اما در این میان از اثر افت قیمت دلار طی هفته گذشته نمی‌توان غافل شد. کاهش نرخ دلار تا سطح کمتر از ۳۱ هزار تومان در روز گذشته که تا لحظه تنظیم این گزارش روی رقم ۳۰ هزار و ۸۳۰ تومان قرار داشت یکی از دلایل رشد تقاضا در گروه‌های ریالی بازار بوده است. همچنین طی یک ماه گذشته نرخ نیمایی مسیر صعودی خود را عموما حفظ کرده و حالا با کاهش نرخ آزاد و افزایش نسبی نرخ نیما که به کاهش فاصله این دو نرخ می‌انجامد، شرکت‌های بازار و سهامداران آن سیگنال مثبت دیگری را دریافت کرده‌اند. با این حال اما باید تاکید کرد که اگرچه مذاکرات برجام چشم‌انداز روشنی را به بازار ارائه و بازار سرمایه نیز وزن بالایی به این مذاکرات داده است اما در نهایت به دلیل ابهام در نتایج قطعی مذاکرات همچنان نمی‌توان بازار را از منظر میان‌مدت و بلندمدت رصد کرد و در دید کوتاه‌مدت نیز سرمایه‌گذاران جانب احتیاط را رعایت کرده‌اند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 281379
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا