ارتباط هوشمند با کشورها، پیش‌شرط توسعه اقتصادی

به گزارش جهان صنعت نیوز:   در همین راستا رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان با تاکید بر لزوم عادی‌سازی روابط تجاری ایران با همه کشورها تصریح کرد: تمرکز بر چند کشور خاص نمی‌تواند زمینه پیشرفت اقتصادی را مهیا کند، ایران تولیدات و منابعی دارد که در سایر کشورها مورد استفاده است و در عین حال محصولات و فناوری‌هایی وجود دارد که ایران به آنها نیازمند است. هرویک یاریجانیان ضمن نگاه به شرایط کشور و لزوم پرهیز از هرگونه اتفاقات جدید در صحنه سیاسی و اقتصادی کشور تاکید کرد: به طور اساسی ایران در شرایطی نیست که مجدد درگیر ماجراهای جدیدی شود، بنابراین باید عادی‌سازی روابط خود با دنیا را در پیش بگیرد.


این فعال اقتصادی از کمبودها در حوزه زیرساخت‌های کشور سخن گفت و بهره‌مندی از سیستم مدیریت صحیح برای اصلاح زیرساخت‌ها و فراهم کردن زمینه‌های لازم برای تقویت بخش صنعت و تولید کشور را ضروری خواند.

نبود برنامه‌ توسعه‌ای از سوی نظام بانکی

بر اساس اظهارات او نبود برنامه‌ای از سوی نظام بانکی کشور برای توسعه یکی از چالش‌های جدی است. بانک‌ها باید منابعی را برای احیا و توسعه زیرساخت‌های تولیدی اختصاص دهند و این منابع نباید صرف موضوعاتی شود که ارزش‌افزوده‌ای برای کشور ندارد.

یاریجانیان خاطرنشان کرد: منابع در دسترس را باید صرف کارخانه‌ای کنیم که ظرفیت کمک به توسعه اقتصاد ایران را دارد، هر کشوری متناسب با ظرفیت‌ها و منابع در دسترس خود در تولید بخشی از محصولات مزیت نسبی دارد که با تمرکز روی آنها می‌تواند میزان تولید ارزش‌افزوده خود را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان برقراری ارتباط بین ایران با کشورهای مختلف را مورد تاکید قرار داد و گفت: در ایران منابعی هست که در همه دنیا خریدار دارد و به ازای آن در همه کشورها تکنولوژی و مواد اولیه و منابعی هست که ایران به آنها نیاز دارد، پس باید با برقراری ارتباط هوشمند و موثر به بهترین شکل اقتصاد خود را به سمت جلو هدایت کند.

به اعتقاد یاریجانیان، نباید خود را محدود کرده و تنها برای کوتاه‌مدت برنامه‌ریزی کنیم. آسیبی که تولید، صادرات و ارزش پول ملی کشور متحمل شد، باید اصلاح شود. از نظر حمل‌ونقل به شدت آسیب دیدیم و به دلیل سرمایه‌گذاری نکردن در این حوزه شاهد خطرپذیری بالای آن هستیم. اگر سیستم لجستیک کشور مجهز و پویا بود، می‌توانستیم امروز در ارتباط با روسیه به کمک کشتیرانی خود ارتباط کارا و گسترده‌ای داشته باشیم، اما متاسفانه به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب این فرصت را از دست خواهیم داد.

او در ادامه به یکی از معضلات جدی در فرآیند تولید اشاره کرد و گفت: برخورد نادرست با نیروی کار موجب شده تا امروز نیروی کار رغبتی به حضور در کارخانه نداشته باشد. چون کارخانه درآمدزایی نکرده و نتوانسته پاسخ مناسبی به مطالبات نیروی کار خود بدهد، بنابراین انگیزه کار کاهش پیدا می‌کند. به گونه‌ای که امروز در بخش صنعت با کمبود نیروی انسانی ماهر و باانگیزه مواجه هستیم و حتی این پدیده باعث شده شاهد افزایش روند مهاجرت بین این قشر از جامعه باشیم.

تهاتر راه تقویت تجارت ایران و ویتنام

در این خصوص البته پیش از این هم بارها عادی‌سازی روابط تجاری به خصوص با اروپا از سوی کارشناسان مورد تاکید قرار گرفته بود. در این باره محمود فرازنده سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان چندی پیش با بیان اینکه تهران همچنان به دنبال عادی‌سازی روابط تجاری با اروپاست، اعلام کرده بود: دسترسی به بازار بزرگ ایران در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی در شرایطی امن و ارتباط و استفاده از جمعیت جوان و تحصیلکرده ایران و بازار ۴۰۰ میلیون نفری ایران و کشورهای همسایه، فرصتی بی‌نظیر برای شرکت‌های آلمانی برای سرمایه‌گذاری فراهم آورده است. همچنین علا میرمحمد صادقی رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و کانادا نیز اخیرا با بیان اینکه ظرفیت همکاری قابل‌توجهی میان دو کشور وجود دارد و در صورت استفاده از فرصت‌ها می‌توان انتظار داشت که در این بخش تحولاتی جدی رخ دهد، اعلام کرده بود: کانادا امتیاز فوق‌العاده‌ای نسبت به کشورهای دیگر برای ایران دارد و آن امتیاز اقامت ایرانیان زیادی در کانادا با موقعیت‌های خوب تجاری است. اما رکود حاکم بر روابط سیاسی دو کشور مانع از انجام فعالیت‌های تجاری شده است.

در این‌باره همچنین برخی از کارشناسان اعلام می‌کنند که ایران باید روابط تجاری خود را با کشورهای دیگری به جز عراق، افغانستان و چین هم توسعه دهد و تنها روی چند مقصد صادراتی متمرکز نشود. رییس اتاق مشترک ایران و ویتنام نیز در این خصوص معتقد است که با تشکیل گروه مشترک اقتصادی با ویتنام و ایجاد شرایط تهاتر بعد از رفع تحریم‌ها می‌توان بلافاصله حجم مبادلات را از ۲۵۰میلیون دلار به یک میلیارد و ظرف پنج سال به دو میلیارد دلار رساند. رییس اتاق مشترک ایران ویتنام گفت: اگرچه تجارت ایران با ویتنام هنوز از ۲۵۰ میلیون دلار فراتر نرفته است، اما این کشور ظرفیت خوبی دارد و با رفع تحریم‌ها و احیای برجام یکی از کشورهایی است که راحت‌تر می‌تواند با ما وارد تعامل شود.

سیدمصطفی موسوی ادامه داد: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم اغلب قریب به اتفاق کالاهای وارداتی (چه به صورت قاچاق و چه از مبادی رسمی) از کشور ثالث یعنی امارات و یا از طریق شرکت‌های واسط وارد کشور می‌شوند. این امر هزینه‌ها را چند برابر بالا می‌برد. در حالی که اگر بتوانیم تعرفه ترجیحی را با ویتنام به اجرا بگذاریم هزینه‌ها تا حد زیادی کاهش خواهد یافت. اتفاقا خود ویتنامی‌ها هم موافق هستند. آنها معمولا حتی در شورای امنیت به عنوان عضو غیردائم، در موارد مرتبط با ایران رای ممتنع می‌دهند. یعنی سعی می‌کنند هم ما را راضی نگه دارند و هم با کشورهایی مثل آمریکا روابط‌شان را حفظ کنند. لذا با رفع تحریم‌ها و ایجاد شرایطی برای تهاتر کالا هر دو کشور می‌توانند بازی برد-برد داشته باشند. موسوی گفت: اگر تحریم‌ها رفع شود در فاز اول سطح مبادلات ما با ویتنام به یک میلیارد دلار خواهد رسید اما تا پنج سال آینده می‌توان تا دو میلیارد دلار هم حجم مبادلاتمان را بالا ببریم. چراکه امکان مبادله تجاری با ویتنام هم سهل است و هم اینکه ویتنام کشوری صادراتی است و می‌توان تهاتر کالای خیلی مناسبی انجام داد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 252553
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا