احتمال گرانی و افزایش قاچاق سیگار

جهان صنعت نیوز|  محمدرضا تاجدار امروز  در نشست خبری از کند شدن روند تأیید ثبت سفارش مواد اولیه صنعت دخانیات در دو هفته اخیر خبر داد و گفت: اگر این روند ادامه پیدا کند کمتر از یک ماه برخی واحدهای تولیدی تعطیل می‌شوند و با کمبود، گرانی و افزایش قاچاق سیگار روبرو خواهیم شد.


به گفته وی، اخیراً به بهانه تخصیص ارز دولتی به واردات مواد اولیه محصولات دخانی؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت را به مجلس بردند و خواستار محدود شدن واردات توتون شدند.

وی افزود: این در حالی است که تولید توتون خام در کشور سالانه ۹۰۰۰ تن و نیاز کشور به این محصول حدود ۳۰ هزار تن است. البته ۹۰۰۰ تن مورد اشاره به دلیل کیفیت و نوع وارته به صورت کامل قابل استفاده در خرمن‌ها نبوده و بخش قابل توجهی از آن در اختیار شرکت‌های بین‌المللی فرآوردی توتون قرار گرفته تا پس از عمل‌آوری امکان ترکیب در فرمول خرمن‌ها فراهم شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی با بیان اینکه با توقف صنعت دخانیات، مصرف محصولات دخانی متوقف نمی‌شود، تصریح کرد: آمار وزارت بهداشت که شاهدی بر افزایش مصرف سیگار است، نشان می‌دهد مسیر مبارزه با مصرف دخانیات تاکنون اشتباه بوده، چراکه در این زمینه کار فرهنگی در بلندمدت و با شروع از مدارس نتیجه می‌دهد. اما در حال حاضر به جای مبارزه با مصرف دخانیات با صنعت محصولات دخانی مبارزه می‌شود.

بعد از ابلاغ سیاست ارزی، ریالی ارز دولتی نگرفتیم!

وی با بیان اینکه بعد از نوسانات ارزی شاهد کاهش ۲۰ درصدی در آمار تولید محصولات دخانی در شش ماهه اول سال گذشته بودیم، گفت: در ماه‌هایی ابتدایی سال گذشته همه تولیدکنندگان و واردکنندگان ملزم به استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی بودند، اما بعد از گروه‌بندی کالاها و تخصیص ارز دولتی به کالاهای اساسی، صنعت دخانیات ریالی ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت نکرد.

وی با اشاره به صفر شدن واردات سیگار در سال گذشته، اظهار کرد: در پنج ماه ابتدایی سال گذشته تنها مواد اولیه محصولات دخانی به کشور وارد شد و بعد از آن مواد اولیه این صنعت در گروه‌های کالایی دو، سه و چهار تقسیم شدند.

رئیس انجمن تولید کنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی از تولید ۴۸ میلیارد نخ سیگار در سال ۱۳۹۷ خبر داد که به گفته وی معادل چهار میلیون و ۸۰۰ هزار کارتن سیگار است.

۲۴۰ میلیون دلار صرفه‌جویی در خروج ارز از کشور

تاجدار با اشاره به اینکه هزینه مواد اولیه تولید سیگار در سال گذشته معادل ۲۴۰ میلیون دلار بود، تصریح کرد: اگر این ۴۸ میلیارد نخ سیگار به کشور وارد می‌شد، هزینه آن معادل ۴۸۰ میلیون دلار بود.

وی با اشاره به حضور ۱۲ میلیون مصرف‌کننده سیگار در کشور، گفت: نیاز سالانه کشور ۵۵ تا ۶۵ میلیارد نخ سیگار تخمین زده شده که ۴۸ میلیارد نخ از آن در کشور تولید می‌شود و بقیه آن از طریق قاچاق تأمین می‌شود.

توسعه صنایع وابسته سیگار در دستور کار

رئیس انجمن تولیدکنندگان، وارد کنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی با اشاره به اشتغال مستقیم ۱۵ هزار نفر در این صنعت، اظهار کرد: در حال حاضر اتیکت، قراصه، کارتون، سلفون و برخی دیگر از مواد اولیه مورد نیاز تولید سیگار در داخل کشور تأمین می‌شود. همچنین برنامه‌هایی در نظر داریم تا کارخانه‌های پرایمری برای عمل‌آوری توتون نیز ایجاد کنیم و تکنولوژی تولید کاغذ سیگار را نیز به کشور انتقال دهیم.

چرا توتال و رنو رفتند، اما برندهای خارجی سیگار نرفتند؟

تاجدار در ادامه اظهار کرد: برخی از مسئولان و نمایندگان مجلس می‌گویند که چرا شرکت‌های توتال و رنو بعد از اعمال تحریم‌ها ایران را ترک کردند، اما برندهای خارجی سیگار همچنان در کشور فعالیت می‌کنند؛ در پاسخ به آن‌ها باید گفت که در برنامه پنجم به تولیدکنندگان تکلیف شده که نیاز داخل کشور را تا پایان این برنامه تأمین کنند و واردات متوقف شود. بنابراین حضور شرکت‌های خارجی در کشور براساس برنامه بالا دستی است، علاوه بر این احتمالاً نوع سرمایه‌گذاری تولیدکنندگان سیگار در کشور با سرمایه‌گذاری محصولات مورد اشاره متفاوت است. شاید آن‌ها ارتباط کمتری با آمریکا داشته باشند و منافع‌شان در کشور ما تأمین شود.

وی افزود: با این وجود تحریم‌ها در این صنعت نیز اثرات خود را داشته است؛ برای مثال دو شرکت تولیدکننده ماشین‌آلات صنعتی بعد از چهار نوامبر همکاری خود با ایران را متوقف کردند.

اقتصاد کلان
شناسه : 33225
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا