احتمال کاهش عوارض ترانزیتی

به گزارش جهان صنعت نیوز: در این دیدار بر توسعه زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل ارمنستان و نیز اجرای مفاد تفاهمنامه کریدور خلیج‌فارس-دریای سیاه از طریق خاک دو کشور تاکید شد. در حال حاضر ایران با احداث یک مسیر جاده‌ای از سمت تبریز به مرز نوردوز شرایط تکمیل این کریدور ارتباطی با کشور ارمنستان را فراهم خواهد کرد که در صورت تکمیل، علاوه بر کاهش طول مسیر، قابل رقابت با کریدور‌های موازی است.

اتصال این مسیر در خاک ایران به کریدور احداثی در کشور ارمنستان تحول مهمی در محور‌های ارتباطی میان دو کشور است و با ساخت این محور، مسیر ترانزیتی شمال-جنوب از ایران به سمت ارمنستان به نصف کاهش پیدا می‌کند و کریدوری اقتصادی و قابل رقابت با سایر کریدور‌های موازی در مسیر شمال- جنوب می‌شود.

یکی دیگر از مسائل مورد بحث در دیدار مسوولان ایران و ارمنستان، کاهش عوارض کامیون‌های ترانزیتی در مرزهای ارمنستان و آذربایجان بود. با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته از سوی وزارت راه‌وشهرسازی، مقرر شده تا عوارض کامیون‌های ایرانی در مرزهای ارمنستان و آذربایجان کاهش پیدا کند که یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کامیون‌داران برای ترانزیت در این کشورهاست.

چندی پیش و در پی بروز و تشدید اختلافات بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، مشکلاتی برای کامیون‌داران ایرانی به وجود آمد و آنها برای سفر به ارمنستان مجبور بودند که از بخشی از خاک آذربایجان هم عبور کنند و به غیر از سختگیری‌ها و مشکلاتی که برای کامیون‌داران ایرانی در این زمینه به وجود آمده بود، آنها مجبور بودند در چندین مرحله مبالغ بالایی را به عنوان عوارض جاده‌ای و تردد به آذربایجان و ارمنستان پرداخت کنند و این مسائل کار را برای کامیون‌داران سخت‌تر کرده بود.

در این مدت رایزنی‌ها و تلاش‌هایی برای حل این مشکل از سوی ایران صورت گرفت اما اخیرا در سفر گنل سانوسیان وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت ارمنستان این مساله از سوی هیات ایرانی مطرح شد و نهایتا هر دو طرف به تلاش برای کاهش و حتی به صفر رساندن این عوارض رضایت دادند.

این وزیر ارمنستانی در این زمینه گفت: از همه کامیون‌دارانی که در این مسیر حرکت می‌کنند عذرخواهی می‌کنم چراکه مشکلات و محدودیت‌هایی برایشان به وجود می‌آید اما دو خبر خوب برای آنها دارم.

او با بیان اینکه تصمیمات خوبی درباره کاهش عوارض جاده‌ای نیز اتخاذ شده است، افزود: با توجه به مشکلاتی که بین دو کشور ارمنستان و آذربایجان وجود دارد، مسیر تزانزیتی ایران، آذربایجان و ارمنستان با مشکلاتی مواجه شد و محدودیت‌هایی برای کامیون‌داران ایرانی به وجود آورد اما درصددیم تا هرچه سریع‌تر جاده جایگزین را اصلاح کنیم و این مسیر تزانزیتی جدید بین ایران و ارمنستان را به زودی بازگشایی خواهیم کرد.

رستم قاسمی، وزیر راه‌وشهرسازی نیز در این باره اعلام کرد که باید نقشه راه مشخص شود و عوارض باید به صورت عادلانه اخذ شود؛ ما در ایران این آمادگی را داریم که عوارض را به صفر برسانیم و تفاهمنامه‌ای را امضا کنیم تا مبنای توسعه حمل‌و‌نقل ترکیبی هر دو کشور باشد.

پس از این جلسه، شاهین مصطفی‌اف، معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان به ایران آمد و دیداری با وزیر راه‌وشهرسازی داشت و مساله کاهش عوارض جاده‌ای نیز در آن جلسه مطرح شد. رستم قاسمی در این باره اظهار کرد: میان دو کشور موضوعات متعددی وجود دارد، اما موضوع ترانزیت میان دو کشور بسیار حائزاهمیت است. بنابراین برای توسعه ترانزیت و کاهش عوارض دریافتی از کامیون‌ها در برخی از نقاط نیز با طرف آذربایجانی بحث‌هایی صورت گرفت.

مصطفی‌اف نیز در این باره با بیان اینکه مساله ترانزیت و توسعه آن با ایران یکی از دلایل سفرش به کشورمان است، گفت: در زمینه ترانزیت به همکاری‌های موفقیت‌آمیزی با ایران دست یافتیم و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش حجم بار ترانزیت را شاهد بودیم و برای این نوع همکاری از ظرفیت بالایی برخوردار هستیم.

او افزود: با حضور وزیر راه‌وشهرسازی ایران در آذربایجان تفاهمنامه‌ای به امضا رسید و براساس این تفاهمنامه مقرر شد جمهوری آذربایجان به واسطه اراضی جمهوری اسلامی ایران به نخجوان متصل شود.

همچنین در آنجا پل ریلی و جاده‌ای ایجاد خواهد شد و مصمم هستیم بارانداز ریلی در مرز آستارا را تا پایان سال جاری به اتمام برسانیم.

چنین مذاکراتی نشان می‌دهد که اگر مساله کاهش یا حذف عوارض جاده‌ای در راستای توسعه ترانزیت بین کشورهای همسایه به ویژه آذربایجان و ارمنستان به نتیجه برسد، این مساله از اهمیت بسیار بالایی برای کامیون‌داران برخوردار است و می‌تواند مشکلات آنها را در این مرزها که طی سال گذشته با آن درگیر بودند حل و فصل کند اما باید دید نتیجه این جلسات و رایزنی‌ها به کجا می‌رسد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 263510
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا