احتمال جهش قیمت برنج در بازار خارجی

به گزارش جهان صنعت نیوز: به تازگی عباس تابش معاون وزیر صمت اعلام کرد با توجه به ضرورت تامین نیاز کشور و تنظیم بازار آن و طی هماهنگی‌های انجام شده، ثبت‌سفارش برنج شروع شد و در این ارتباط واردکنندگان می‌توانند اقدام کنند.

وی همچنین اعلام کرد که با توجه به ممنوعیت ثبت‌سفارش و واردات برنج در فصل برداشت با هدف حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان برنج داخلی و نظر به فرآیند ثبت‌سفارش و خرید، حمل و ترخیص برنج جهت تنظیم بازار بیش از یک ماه طول می‌کشد و با توجه به اینکه در این شرایط حساس کشور و کمبود منابع آبی و از طرفی ضرورت تامین امنیت غذایی کشور از اهم موضوعات مطروحه در دولت است، با رویکرد حمایت از مصرف‌کننده پیرو هماهنگی‌های انجام شده، مقرر شد ثبت‌سفارش کالای مذکور طی هفته جاری با هدف تامین مکفی کالا و تنظیم بازار این محصول شروع شود.

در این راستا مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: به تازگی خبری مبنی بر آزادسازی ثبت‌سفارش برنج از ابتدای آبان ماه منتشر شد. یعنی وارد‌کنندگان می‌توانند نسبت به ثبت‌سفارش و خرید برنج اقدام کنند ولی این برنج‌های خریداری شده باید همچنان بعد از پایان دوره ممنوعیت به کشور وارد شوند.

وی ادامه داد: لغو ممنوعیت ثبت‌سفارش و اعلام این خبر در حیطه کاری معاون وزیر صمت نیست و وزارت جهاد کشاورزی باید برای آزادسازی آن تصمیم بگیرد که هنوز هیچ مصوبه‌ای در این خصوص در وزارت جهاد کشاورزی نیست و به واردکنندگان نیز اعلام نشده است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج اضافه کرد: در حقیقت نظر و پیشنهاد وزارت صمت این است که باتوجه به رصد بازار اگر اجازه واردات برنج در دوره ممنوعیت داده نمی‌شود، حداقل ثبت‌سفارش آن آزاد شود تا با خرید برنج یک ماه جلوتر باشیم.

طرف خارجی قیمت‌ها را افزایش می‌دهد

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد وزارت صمت برای تنظیم بازار برنج با این ادبیات اقدام درستی نبود، گفت: همین پیشنهاد که حتی مصوبه‌ای هم برای آن وجود ندارد باعث خواهد شد که طرف خارجی قیمت‌ها را افزایش دهد و برنج خارجی دچار جهش قیمت شود؛ جهش قیمتی که ممکن است تا دوره آزادسازی واردات باقی بماند. همچنین وقتی لغو ممنوعیت ثبت‌سفارش برنج خارجی مطرح شود ولی بازار برنج داخلی شاهد هیچ تغییری در آن نباشد قطعا قیمت برنج ایرانی نیز افزایش خواهد یافت.

کشاورز در ادامه گفت: به نظر می‌رسد مسوولان باید در انتشار اخبار دقت نظر بسیاری داشته باشند تا منجر به نابسامانی بازار نشوند.

وی گفت: همچنان وزارت جهاد کشاورزی با واردات برنج در دوره ممنوعیت واردات مخالف است و به نظر می‌رسد تصمیم وزیر جهاد کشاورزی بر ادامه این روند بیشتر تصمیم سیاسی است تا اقتصادی که در نهایت تنها دستاورد آن افزایش قیمت برنج ایرانی و خارجی خواهد بود.

کاهش تولید به دلیل خشکسالی

برنج یکی از محصولاتی است که در یک سال گذشته افزایش قیمت عجیب و غریب داشته و از آنجایی که سرانه مصرف آن در کشور بالا بوده و بخش مهمی از سبد غذایی کشور را تشکیل می‌دهد، فشار زیادی را بر خانواده‌ها به ویژه طبقه متوسط به پایین وارد کرد.

علی اکبریان عضو هیات مدیره انجمن برنج سرانه مصرف برنج هر ایرانی را ۳۶ کیلو اعلام کرده که در سال گذشته هر ایرانی مجبور شده برنج با کیفیت داخلی را با قیمت ۴۴ هزار تومان خریداری کند، البته مرکز آمار ایران هم که به تازگی گزارشی با عنوان «متوسط قیمت اقلام خوراکی در مناطق شهری» منتشر کرده میانگین قیمت سال گذشته برنج درجه یک را چنین گفته و افزایش قیمت را ۷/۵۵ درصد اعلام کرده است.

این در حالی است که خشکسالی و کاهش بارندگی در سال جاری باعث شده که تولید برنج در کشور نسبت به سال گذشته با کاهش قابل ملاحظه‌ای همراه باشد؛ وزیر جهادکشاورزی میزان کاهش تولید را ۲۰ درصد گفته، اما برخی کارشناسان کاهش ۴۵ درصد را هم ذکر کرده‌اند. به استناد آمار وزارت نیرو بارش‌های امسال با کاهش ۵۰ درصدی رو‌به‌رو شده، در نتیجه تولید برنج نیز کم شده است. بنابراین کاهش تولید، شکاف عرضه و تقاضا را بیشتر و به بالا رفتن قیمت برنج کمک کرده است.

دلالی و واسطه‌گری

در این میان برخی کارشناسان اعلام می‌کنند که افزایش هزینه‌های تولید در سال گذشته نیز به بالا رفتن قیمت برنج کمک کرده است. قاسم‌علی حسنی دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی اظهار کرد: در سال جاری هزینه‌های کارگری بیش از ۲۰۰ درصد افزایش یافته، به طوری که مزد روزانه کارگر از ۲۰۰ هزار تومان به ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. به عبارتی مزد روزانه کارگری که تا سال گذشته برای مراحل کاشت و برداشت برنج ۲۰۰ هزار تومان بود، امسال به حداقل ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

وی گفت: هزینه‌های دیگر از قبیل کود، سم و دیگر نهاده‌ها نیز به شدت افزایش یافته و با توجه به افزایش شدید هزینه‌های جانبی تولید برنج، قیمت برنج ایرانی نیز به شدت افزایش یافته است.

دلالی و واسطه‌گری نیز از دیگر عوامل موثر در افزایش قیمت برنج است؛ این افراد قبل از برداشت برنج قراردادهایی با کشاورزان به قیمت‌های نازل می‌بندند و آنها هم به جهت نیاز مالی می‌پذیرند، علاوه بر آن پس از برداشت نیز این دلالان بین کشاورزان چنبره زده و محصول آنها را بزخری می‌کنند. در این خصوص یک شالیکار گیلانی اعلام کرد: برنج‌هایی که در بازار به قیمت‌های بالای ۴۵ هزار تومان فروخته می‌شود را از کشاورز زیر ۳۰ هزار تومان خریداری می‌کنند.

با این شرایطی که در بازار برنج حاکم است، سیاست‌های نامشخص و ناهمانگ وزارت جهادکشاورزی و وزارت صمت نیز باعث شده که امید برای کاهش قیمت برنج بی‌فایده باشد و دلالان موارد جدیدی را برای سوءاستفاده از جیب مردم به دست بیاورند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 224588
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا