آمادگی ذوب آهن اصفهان برای خرید سنگ آهن معادن کوچک

جهان صنعت نیوز: در واقع پس از واگذاری ذوب آهن اصفهان به بخش خصوصی و در نتیجه حذف حمایت های یارانه ای دولت حجم بدهی های این شرکت با روند افزایشی همراه شد به گونه ایکه به اذعان مدیران این مجموعه، ذوب آهن تمام توجه خودر را بر تامین سنگ آهن با قیمت مناسب برای کاهش هزینه های تولید و افزایش رقابت پذیری در بازارهای جهانی متمرکز کرد .

موضوعی که در نتیجه آن و با استفاده از حمایت های مختلف و همراهی برخی رسانه ها به وضع عوارض صادراتی بر سنگ آهن منجر شد. در هر حال اگرچه مدیر این واحد فولادسازی از کاهش میزان بدهی ها و همچنین عدم تعیین نرخ محصولات سنگ آهنی به عنوان متقاضی خرید خبر داده . اما بررسی امارهای ارائه شده از سوی مسئولان ذوب آهن که میزان بدهی را کمتر از ۴ میلیارد تومان برآورد کرده بودند با آنچه در نشست با خبرنگاران حدود ۲۰۰ میلیارد تومان عنوان شده در تناقض بوده و باید در انتظار عملکرد این شرکت در نحوه خرید و پرداخت سنگ آهن از معادن کوچک و متوسط نیز در آینده بود.

منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در نشستی خبری که  در حاشیه هشتمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی متالورژی و مواد برگزار شد در پاسخ به جهان صنعت مبنی بر اعلام آمادگی این شرکت در خرید سنگ آهن معادن کوچک و متوسط با توجه به اینکه وضع عوارض ۲۵ درصدی صادرات به نوعی سیاست شرکت های فولادی برای افزایش کنترل بازار و تعیین نرخ مواد صورت گرفته که در این راستا ذوب آهن پیش قدم شده است گفت: وضع عوارض بر صادرات سنگ آهن موضوع جدیدی نیست و از سال های گذشته خواسته شرکت های فولادی بوده اما به دلیل اختلاف عقیده در وزارت خانه تاکنون به صورت کامل اجرا نشده بود .

وی به اخذ عوارض ۸ درصدی بر صادرات سنگ آهن اشاره کرد و گفت: با توجه به عدم بازدارندگی این میزان عوارض و در راستای تامین نیاز داخل شرکت های فولادی خواستار عوارض ۴۰ درصدی بودند اما در جلساتی که با حضور انجمن ها و تشکل های مرتبط صورت گرفت توجیهات فولاد سازران مطرح شد و در نهایت با عوارض ۲۵ درصدی موافقت شد که اگرچه کاملا بازدارنده نخواهد بود اما می توان از آن به عنوان شروع مناسب یاد کرد.

یزدی زاده گفت: با توجه به اینکه ذوب آهن از روش کوره بلند استفاده می کند باید از سنگ آهن با عیار بالای ۶۰ درصد استفاده کند . که البته برای تسهیل در خرید از شرکت های کوچک و متوسط عیار تا ۵۸ درصد نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از سوی دیگر ذوب آهن به واسطه استفاده از زغال از یارانه انرژی نیز بی بهره بوده بنابراین برای رقابت پذیر بودن باید قادر به خرید سنگ اهن با نرخ مناسب باشد .

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با تاکید بر اینکه قیمت ها از سوی فولاد سازان دیکته نمی شود گفت: تلاش شده تا سنگ آهن خریداری شده از معادن کوچک و متوسط  از نرخ جهانی کمتر نباشد و این در حالیست که برای تسهیل در مبادلات با این معادن خرید به صورت نقد صورت می گیرد.

وی همچنین در  پاسخ به میزان بدهی به شرکت های  بزرگ گفت: بحث تاخیر در پرداخت به معدنکاران موضوع جدیدی نیست و نباید آن‌را بهانه عدم تامین سنگ برای ذوب آهن قرار دارد اما روند بدهی ها کاهشی بوده به گونه ایکه میزان بدهی این شرکت که در سال ۹۲ به سنگ آهن مرکزی ۴۰۰ میلیارد تومان بوده با وجو.د افزایش نرخ ارز هم اکنون به ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است

یزدی زاده همچنین از پیشنهاد تخصیص سهام ۲۸ درصدی سنگ آهن مرکزی خبر داد و گفت: علی رغم الزام در تخصیص پهنه معدنی درخواست اختصاص سهام ۲۸ درصدی سنگ آهن مرکزی ارائه شده که در این صورت بخش عمده ای از نیاز مواد اولیه ذوب آهن مرتفع خواهد شد.

وی با عنوان اینکه ایمیدرو امسال برای ذوب آهن اصفهان یک میلیون تن کنسانتره در نظر گرفته است گفت: قرارداد فروش ۹۰۰۰ تن ریل UIC60 پرسرعت به شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری گل گهر امضا شده است و امروز از ریل ذوب آهن اصفهان در محور بستان آباد – میانه نیز استفاده می شود .

 

 

اقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 54031
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا