آغاز صادرات تخم‌مرغ/ صادرکنندگان منتظر حذف تعرفه صادراتی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  ناصر نبی پور با اشاره به اینکه صادرات تخم‌مرغ از حدود یک هفته قبل آغاز شده است، گفت: این صادرات از مقصد مشهد به افغانستان در حال انجام است.


به گفته وی، تاکنون حدود ۸۰۰ تن تخم مرغ از کشور صادر شده است.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار حذف تعرفه صادراتی تخم مرغ را تصویب کرده اما هنوز این مصوبه از سوی معاون اول رئیس جمهور به گمرکات ابلاغ نشده است، گفت: با توجه به افزایش قیمت تمام شده تولید در داخل کشور، مزیت رقابتی تخم مرغ در بازارهای جهانی از بین رفته و در صورت حذف تعرفه تازه به حالت سر به سر (نه سود و نه زیان) خواهیم رسید و در برخی موارد نیز با زیان تولیدکننده همراه است.

وی با بیان اینکه اصلی ترین دلیل این مساله نیز کاهش حجم مازاد تولیدی است که با آن مواجه هستیم، اضافه کرد: مرغداران عنوان می‌کنند در صورتی که هر چه زودتر این مصوبه ابلاغ نشود، صادرات را متوقف خواهند کرد.

در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ با اعلام معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی صادرات تخم‌مرغ تا میزان مصوب مجاز اعلام شد. حسین دماوندی‌نژاد، معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به آقامیری رئیس سازمان دامپزشکی اعلام کرد: صادرات تخم‌مرغ تا میزان مصوب در قرارگاه امنیت غذایی مجاز است. با این حال به دلیل افزایش قیمت تمام شده تولید و عدم مزیت رقابتی در بازار جهانی، چنین امکانی برای صادرکنندگان وجود نداشت.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 268032
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا