آغاز روابط گلستان با اوراسیا، تحقق راهبرد سیاست خارجی دولت سیزدهم

به گزارش جهان صنعت نیوز: وعده‌های دولت سیزدهم یکی پس از دیگری در حال محقق شدن است، توسعه روابط سیاسی اقتصادی با کشورهای هم مرز و پیرامونی از جمله  رویکردهای مهم دولت طی یک سال گذشته است که همزمان با فروکش کردن کرونا در منطقه چشم‌انداز روشنی فراسوی مراودات تجاری و اقتصادی با همسایگان ترسیم کرده است، تعمیق ارتباطات سیاسی، اقتصادی با کشورهای حاشیه خزر به ویژه ممالک شرقی بزرگترین دریاچه جهان در چند ماه اخیر به اوج خود رسیده است.


سفرهای متعدد آیت الله سید ابراهیم رییسی به کشورهای مشترک المنافع و حضور روسای جمهور کشورهای cis به ویژه روسیه، ترکمنستان و قزاقستان در تهران بیانگر عزم جدی کشورهای حاشیه خزر برای بهبود سطح ارتباطات فیمابین است.
یکی از سیاست های پررنگ دولت سیزدهم در بخش دیپلماتیک پرهیز از تمرکزگرایی در بخش سیاست خارجی است، به زبان دیگر در رویکرد اخیر دولت جهادی استانداران در مقام مدیران ارشد استان های مرزی به عنوان نمایندگان سیاسی کشور وظیفه ترسیم و تقویت  مناسبات تجاری، اقتصادی و سیاسی با استان های هم مرز خارجی و یا ممالک پیرامونی همتراز را بر عهده دارند، موضوعی که به اعتقاد کارشناسان راهگشا و شتاب بخش تعاملات سیاسی در منطقه خواهد بود.
استان گلستان با حدود ۲ میلیون نفر جمعیت و قرار گرفتن در جایگاه ژئوپولتیکی خاص به عنوان دروازه ورودی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای حاشیه شرق خزر ، یکی از استان های فعال در این رویکرد  دولت سیزدهم است.
حضور علی محمد زنگانه در آیین امضای تفاهم نامه همکاری با استان بالکان ترکمنستان و سفر اخیر  استاندار گلستان و هیات همراه به جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه بیانگر نقش آفرینی موثر استان مرزی در مراودات سیاسی جمهوری اسلامی ایران است.
ایجاد کارگروه های مشترک برای پیگیری مصوبات و تفاهم‌نامه‌های امضا شده از مهمترین موضوعاتی است که اثربخشی این تحرکات سیاسی را در زندگی اهالی گلستان بیشتر خواهد کرد و زمینه توسعه صادرات کالا و خدمات و شکوفایی صنعت ترانزیت و پویایی اقتصاد و رونق معیشت مردم را محقق خواهدکرد.

رویکردی  که به تاکید کارشناسان امر با ترسیم یک تدوین نقشه راه مطمئن و فراگیر عملی خواهد شد.

پس از برگزاری اجلاسیه کشورهای حاشیه خزر استاندار گلستان به همراه شماری از معاونان و کارشناسان اواسط هفته گذشته به همراه جمعی از معاونان و کارشناسان اقتصادی راهی جمهوری تارتارستان فدراسیون روسیه سفر شد.

سفری که در آن علی محمدزنگانه علاوه بر دیدار با رییس جمهور تارتارستان با روسای آژانس توسعه سرمایه‌گذاری، اتاق بازرگانی و صنایع و وزیران کار و امور اجتماعی و  کشاورزی جمهوری تاتارستان دیدار و گفت و گو کرد و از نمایشگاه اگری ولگا با حضور شرکت‌های تعاونی تولیدی در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی بازدید و اتاق تعاون گلستان را در شهر کازان تاتارستان را افتتاح کرد.

بر اساس گزارش روابط عمومی استانداری گلستان مقرر است تا در بازه زمانی سفر متقابل  رییس جمهور تاتارستان به گلستان سندهای همکاری بین ۲ کشور تنظیم و به امضای طرفین برسد.

علی‌محمد زنگانه در دیدار با رییس آژانس توسعه سرمایه‌گذاری جمهوری تاتارستان روسیه اظهارداشت: با توجه به برخورداری از ظرفیت‌های فراوان و زیرساخت‌های متعدد از حضور سرمایه گذاران خارجی استقبال می‌کنیم.

وی بیان کرد: گلستان همچون تاتارستان از توانمندی‌های کشاورزی، دامپروری و طیور بهره می‌برد و همکاری متقابل می‌تواند به تعمیق روابط کمک کند.

وی تصریح کرد: خط آهن اینچه برون – ترکمنستان – قزاقستان به تاتارستان نیز می‌رسدکه این ظرفیت می‌تواند سطح صادرات و واردات متقابل را افزایش دهد.

استاندار گلستان یادآور شد: مسیر ریلی اینچه‌برون – بندرعباس به عنوان کریدور شمال – جنوب ایران می‌تواند زمینه صادرات به کشورهای عربی و آب‌های آزاد را فراهم آورد.

علی محمد زنگانه در دیدار با مراد زبارف وزیر کشاورزی جمهوری تاتارستان هم گفت: آمادگی تعامل در حوزه دانشگاهی و دانش بنیان را در زمینه کشاورزی و دامپروری با جمهوری تاتارستان داریم و ایجاد بازارچه مشترک محصولات کشاورزی می‌تواند به تعمیق روابط دو جانبه کمک کند.

وی افزود: با توجه به نیاز گندم، خوراک دام و نهاده‌های کشاورزی در استان و کشور یکی از مسیرهای مقرون به صرفه انتقال اقلام کشاورزی از طریق ریل از تاتارستان به قزاقستان و سپس به ترکمنستان و در نهایت به جمهوری اسلامی ایران مرز اینچه برون است.

استاندارگلستان در دیدار با رییس اتاق بازرگانی و صنایع جمهوری تاتارستان هم گفت : جمهوری تاتارستان و ایران و به خصوص استان گلستان در حوزه های فرهنگی، مذهبی، اقتصادی و فعالیت های کشاورزی قرابت های زیادی دارند. 

وی تصریح کرد: در زمینه های علمی، دانش بنیان و توسعه صنعت پشتیبان حوزه کشاورزی و تبادل نهاده های دامی می توانیم همکاری های خوبی داشته باشیم.

استاندار گلستان همچنین با رستم مینیخانوف رییس جمهور تاتارستان هم دیدار کرد و افزود: گلستان و تاتارستان در زمان حاضر به واسطه مسیرهای ریلی، زمینی و دریایی می‌توانند با یکدیگر مراودات تجاری داشته باشند و حتی پیش از امضای سند همکاری، این ارتباط تجاری می‌تواند با جابجایی نهاده‌های دامی و کشاورزی از طریق خط دوستی از تاتارستان به قزاقستان و ترکمنستان و سپس اینچه برون گلستان آغاز شود.

استاندار گلستان گفت: سرمایه‌گذاران تاتارستان می‌توانند به واسطه مشوق‌های تجاری سرمایه‌گذاری‌های مستقل و یا مشترکی را در منطقه آزاد تجاری صنعتی اینچه برون گلستان آغاز کنند.

زنگانه افزود: کشاورزی و دامپروری ۲ شاخصه برجسته تاتارستان و گلستان است و با توجه به پیشرفت‌های مکانیزاسیون کشاورزی در تاتارستان، استان ما نیز این آمادگی را دارد که همچون حضور شما در استان آذربایجان شرقی پذیرای سرمایه‌گذاران تاتارستان در منطقه آزاد تجاری اینچه برون باشد.

وی ادامه داد: گلستان بزرگترین تولیدکننده مرغ و تخم‌مرغ در کشور، استانی موفق در حوزه محصولات باغی و سیفی، کشاورزی دانش‌بنیان است که می‌تواند تبادل این ظرفیت‌ها در سند همکاری گنجانده شود.

توسعه روابط دیپلماتیک با همسایگان مهمترین رویکرد دولت

نماینده مردم شهرستان های بندرترکمن، گمیشان ، بندرگز و کردکوی در مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه روابط دیپلماتیک با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای CIS یکی از مهمترین رویکردهای مشهود دولت سیزدهم طی یکسال اخیر است که خوشبختانه بازخوردهای مثبتی را در پی داشته است.

 عبدالجلال ایری افزود: ظرفیت های کشاورزی و باغبانی گلستان و مشترکات فرهنگی اهالی استان با کشورهای پیرامونی ظرفیت ارزشمندی است که طی سال های گذشته از آن غفلت شده است، در حالی که می تواند زمینه ساز فقرزدایی و اشتغال آفرینی و پویایی اقتصاد این سرزمین را فراهم کند.

نویدبخش روزهای روشنی برای استان خواهد بود

وی تصریح کرد :  علاوه بر عزم جدی دولت سیزدهم در توسعه روابط با همسایگان شاهد اراده روز افزون مقامات سیاسی کشورهای متقابل هستیم که نویدبخش روزهای روشنی برای استان خواهد بود.

 وی گفت :‌باید از ظرفیت راه آهن  و منطقه آزاد اینچه برون و همچنین فرصت های دریایی به ویژه بندر سبز خزری برای توسعه عملی روابط استفاده کینم.

تاثیر مثبت توسعه روابط اقتصادی با اوراسیا برای گلستان 

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی  تصریح کرد: حضور مسوولان ، تجار و بازرگانان گلستانی در تعاملات سیاسی  اهرمی برای تحقق منویات و توصیه های رهبر معظم انقلاب در خصوص توسعه روابط با شرق قلمداد می شود.

غلامرضا منتظری افزود: به یقین توسعه مباحث اقتصادی با کشورهای اوراسیا مانند ترکمنستان، تاتارستان در سایر مناسبت های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی اعضای CIS  با ایران اثرات مثبتی خواهد گذاشت.

وی تصریح کرد : جایگاه خاص ژئوپلیتیکی(موقعیت جغرافیایی)گلستان و قرار گرفتن در دروازه ورودی کشورهای مشترک المنافع این استان را در زمره استان های مستعد در توسعه صادرات قرار داده است.

اینچه برون دورازه ورود ایران و گلستان به آسیای میانه است

نماینده وزارت امور خارجه در استان گلستان  هم گفت : برای توسعه روابط با کشورهای جهان ابتدا باید رابطه خود را با کشورهای همسایه رونق بخشیم.

ذوالفقار امیرشاهی افزود: برقراری ارتباطات گسترده با کشورهای همسایه می تواند، زیربنای توسعه روابط با سایر کشورها باشد.

نماینده وزارت امور خارجه در استان گلستان با بیان اینکه استان ما ۴۶۵ کیلومتر مرز خاکی و دریایی دارد، گفت: ما از طریق گذرگاه مهم و راهبردی اینچه برون هم در بخش زمینی و هم ریلی ارتباط مستقیم و مهمی با کشور مشترک المنافع داریم که این گذرگاه دروازه ورود جمهور اسلامی ایران به اوراسیا و کشورهای آسیای میانه است.

امیرشاهی با بیان این که تاکنون ۲ عامل مهم مانع گسترش روابط ما با کشورهای همسایه شده بود، اضافه کرد: یکی از این عوامل تحریم های ظالمانه دنیای غرب و علت دیگر، بسته شدن مرزهای ما به دلیل شیوع ویروس کرونا بوده که موجب محدودیت هایی در حوزه گسترش روابط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی با کشورهای پیرامونی شد.

گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا در همسایگی سه استان مازندران، خراسان شمالی و سمنان و کشور ترکمنستان قرار دارد و در تولید محصولات کشاورزی از جایگاه ممتازی در کشور برخوردار است به طوری که بخش کشاورزی این استان با ۲۲۰ هزار خانوار بهره بردار معادل ۳۸ درصد اشتغال خالص را به خود اختصاص داده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 273847
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا