آخرین وضعیت فروش اموال مازاد دولت

به گزارش جهان صنعت نیوز:  فاطمه وظیفه دادگر اظهار کرد: به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بخشنامه کردیم که دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها به ویژه وزارت علوم و وزارت کار و رفاه اجتماعی و تابعین آن‌ها چون دانشگاه‌ها، سازمان تامین اجتماعی، سازمان فنی و حرفه‌ای، چه به صورت شفاهی یا چه به صورت کتبی در راستای فروش اموال مازاد خود همکاری نمی‌کنند و مصوبه‌های وزارت اقتصاد در این زمینه را اجرا نمی‌کنند. 


چرا مزایده ۲۴۰۰ ملک به نتیجه نرسید؟

وی با بیان اینکه مقررات مربوط به فروش اموال دولت انعطاف ندارد، افزود: از سوی دیگر، نزدیک ۲۴۰۰ میلیارد تومان اموال مازاد داشتیم که به مزایده گذاشته شدند اما برنده نداشتند و علت آن این است که این املاک بزرگ و با ارزش هستند و خریداران آن‌ها نمی‌توانند به صورت یکجا این مبلغ را پرداخت کنند و امکان تقسیط و مهلت به خریداران این املاک در قانون برای پرداخت مبالغ وجود ندارد.

این مقام مسئول در وزارت اقتصاد ادامه داد: در قوانین پیش‌بینی‌هایی برای فروش و مزایده اموال مازاد دولت صورت نگرفته است. از دیگر موانع فروش این اموال، تغییر کاربری آن‌هاست که وزارت راه و شهرسازی در قانون جهش تولید قید کرده است که املاک اختصاصی دولت که در اختیار دستگاه‌هاست، برای ساخت مسکن عرضه شود و تا زمانی که تغییر کاربری املاک مازاد دولت صورت نگیرد، عملا نمی‌توان انتظار داشت که این املاک برای فروش به مزایده گذاشته شوند.

تغییر کاربری؛ بزرگترین چالش فروش اموال مازاد 

دادگر بیان کرد: بسیاری از پرونده‌های فروش اموال مازاد پشت در کمیسیون ماده ۵ بلاتکلیف هستند. در حال حاضر، ۲۶۳۷ ملک که مشکلات حقوقی ندارند و سند مالکیت دارند، وجود دارد که وزارت اقتصاد مجوز فروش آن‌ها را صادر کرده است اما انجام فروش آن‌ها به تغییر کاربری، شرایط لازم برای تحقق مزایده، اصلاحات قانون و جذب خریداران وابسته است که تاکنون این موانع حل نشده است. املاک دولت بدین ترتیب است که مالک، دولت جمهوری اسلامی ایران است و ملک‌هایی هستند که دولت آن‌ها را به منظور بهره‌برداری و انجام وظایف در اختیار وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های خود قرار داده است.

کدام دستگاه‌ها بیشترین ملک مازاد را دارند؟

مدیر کل مدیریت اموال و دارایی‌های دولت در وزارت اقتصاد با بیان اینکه فرآیند فروش اموال مازاد از آغاز تا پایان با مقاومت دستگاه‌ها مواجه می‌شود، گفت: در راستای فروش اموال مازاد به شرکت‌های دولتی و بانک‌ها ورود نکردیم و این اموال صرفا اموالی هستند که در اختیار دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها برای بهره‌برداری قرار گرفته است. ارزش املاک مازاد شناسایی شده تقریبا ۲۸ هزار میلیارد تومان است و این رقم بدست آمده، برآوردی و تخمینی است.

وی با اعلام اینکه همه دستگاه‌ها دوستدار املاک هستند و املاک بسیاری دارند، بیان کرد: عمده دستگاه‌ها و نهادهایی که دارنده اموال مازاد هستند، شامل دانشگاه‌ها، وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی، نیروهای مسلح و … می‌شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن
شناسه : 242243
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا