آخرین وضعیت درج قیمت تولید روی کالا/ نحوه محاسبه سود توسط مردم

به گزارش جهان صنعت نیوز:  داوود موسوی در مورد آخرین وضعیت اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالا اظهار کرد: بر اساس قوانین متعدد نظام صنفی و قانون تعزیرات باید کلیه عرضه کنندگان در هر مقطع و مرحله از کار تولید و عرضه کالا قیمت مورد نظر و حلقه خود را از طریق درج قیمت یا اطلاع رسانی قیمت، در معرض دید مصرف کنندگان قرار دهند؛ منتهی همه شاهد بودند که بعضاً قیمت‌های غیرواقعی و یا تخفیف‌های نامتعارف تا ۴۰- ۵۰ درصد روی برخی از اقلام درج می‌شد.

معاون بازرسی و نظارت بر کالاهای مصرفی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان با بیان اینکه شفاف سازی نظام تولید و توزیع کالا جزو اولویت هاست، افزود: با توجه به اینکه هر واحد تولیدی بر مبنای عوامل مؤثر بر بهای تمام شده قیمت کالایی را استخراج کرده و بر مبنای ضوابط قیمت گذاری این کالا را به حلقه بعدی می‌فروشد و اینکه فضای غیرشفافی وجود داشت، تصمیم بر این شد که قیمت تولیدکننده به جای مصرف کننده روی کالا درج شود. البته برای اجرای این طرح بیش از ۳۰۰ ساعت کار کارشناسی و نشست با فعالان ذی ربط انجام شده است.

سود واحدهای تولید، توزیع و پخش شفاف شده است

وی با اشاره به اینکه ما کار را مرحله به مرحله پیش بردیم و در حال حاضر مرحله چهارم اجرا شده است، گفت: سود واحدهای تولیدی، شرکت‌های پخش و خرده فروشی مشخص و شفاف شده است.

موسوی افزود: نباید تخفیف‌های غیرمتعارف اعمال شود زیرا این موارد از جیب مصرف کننده هزینه می‌شود؛ در واقع برخی از مراکز تولیدی، توزیعی و پخش رقابتی را در بازار ایجاد کرده بودند که هزینه را مصرف کننده می‌پرداخت.

کاهش ۵ تا ۶۵ درصدی قیمت ۴۵۰۰ قلم کالا

معاون بازرسی و نظارت بر کالاهای مصرفی سازمان حمایت تصریح کرد: در همین راستا بر اساس اطلاعاتی که از سازمان‌های صمت استان‌ها گرفته‌ایم، از ۷ هزار قلم کالایی که مشمول طرح شدند ۴۵۰۰ قلم کالا از ۵ تا ۶۵ درصد کاهش قیمت داشته‌اند.

وی با بیان اینکه اصلاح ضرایب پخش انجام شده است، ادامه داد: البته در سازمان حمایت باز است و اگر افزایش هزینه‌ای در واحدها رخ داده می‌توانند اطلاعات را به ما ارائه دهند.

نحوه محاسبه اختلاف قیمت مصرف کننده و تولیدکننده

معاون بازرسی و نظارت بر کالاهای مصرفی سازمان حمایت در مورد نحوه محاسبه اختلاف قیمت مصرف کننده و تولیدکننده، اظهار کرد: حداکثر سودی که برای کالاهای سرمایه‌ای همچون لوازم خانگی و لوازم یدکی خودرو (نسبت به قیمت تولید) در نظر گرفته شد ۲۰ درصد است. در مورد همه کالاهای مصرفی حداکثر سود ۲۶ درصد است. البته در مورد میوه حداکثر سود ۳۰ درصد است.

موسوی با بیان اینکه اجرای این طرح نیاز به مطالبه عمومی دارد، افزود: در حال حاضر با اجرای این طرح اگر در یک مغازه کالای ایکس ۴ هزار تومان و در مغازه کناری ۵ هزار تومان باشد، قطعاً مصرف کننده از آن مغازه خرید نمی‌کند.

وی گفت: از سویی دیگر مراکز خرده فروشی از بازرسی اصناف نیز نگران خواهند بود زیرا به صورت ویژه در مراکز عرضه ورود خواهیم کرد. همچنین در طرح نظارتی عید هم با اولویت به سمت بررسی درج قیمت خواهیم رفت. درصدهای سود باید به درستی رعایت شوند.

وی تصریح کرد: همچنین بر اساس ماده ۱۵ قانون نظام صنفی هر واحد خرده فروشی مکلف است که نسبت به درج یا اطلاع رسانی قیمت در مرکز خرده فروشی خود اقدام کند. پس مصرف کننده اگر به مرکز صنفی مراجعه کند باید این قیمت را ببیند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 249023
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا