آخرین خبرها از ترخیص خودروهای دپو شده

جهان صنعت نیوز:  نیمه تیرماه پایان مهلتی بود که دولت برای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات و بنادر تعیین کرد، ولی تا آن زمان نیمی از حدود ۱۳ هزار خودروهای دپو شده از گمرکات ترخیص شدند و مابقی به دلایل مختلف که مهم‌ترین آن پایان زمان ترخیص بود، امکان خروج پیدا نکردند؛ به طوری که بیش از ۱۰۰۰ خودرو با وجود دریافت پروانه گمرکی زمانی برای انجام سایر تشریفات و خروج نداشتند.


 با اینکه دولت اعلام کرد که فعلا برنامه‌ای برای تمدید زمان ترخیص ندارد، گمرک با ارائه پیشنهادی خواستار آن شد که خودروهای دپو شده دارای پروانه بتوانند ترخیص شوند اما با وجود گذشت حدود دوماه از پیشنهادات گمرک هیچ تصمیمی در این باره اتخاذ نشده است.

این در حالی است که آخرین توضیحات ارونقی – معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران – درباره وضعیت ترخیص خودروهای دپو شده از این حکایت دارد که گمرک همچنان موافق تمدید زمان و ارائه راهکاری برای ترخیص خودروها است و مشکلی از سوی آن نیست، اما باید دستگاه‌های ذیربط در این رابطه موافقت کنند.

وی با بیان این‌که در حدود شش ماه زمان تعیین شده برای ترخیص خودروهای دپو شده حدود۷۵۰۰ خودرو خارج شد، گفت: نزدیک به ۱۱۰۰ خودرو با وجود داشتن پروانه الکترونیک باقی ماندند که این به مشکلاتی از سوی گمرک بر نمی‌گردد، چراکه پروانه ترخیص آنها را صادر کرده بودیم و علی‌رغم آن نتوانستند ترخیص شوند.

ارونقی ادامه داد: مکاتبات زیادی برای تعیین تکلیف خودروهای دپو شده بین دستگاه‌ها انجام شده که اگر مصوبه اصلاح یا تمدید شود بخش زیادی از خودروها خارج می‌شود، در غیر این صورت قوانین مربوط به کالاهای متروکه برای آنها اعمال خواهد شد.

وی با بیان اینکه عدم ترخیص خودرهای باقی مانده به معنی وجود مشکلی از سوی دولت و گمرک نیست، افزود: یک بحث مربوط به مصوبه دولت و نحوه‌ تمدید آن است ولی بحث دیگر به پرونده‌هایی که درگیر مسائل قضایی بودند بر می‌گردد که باید مراجع قضایی در رابطه با آنها دستوراتی صادر کند.

گفتنی است که خودروهای دپو شده در گمرک از حدود دو سال پیش به دلایل مختلف از جمله تخلف در ثبت سفارش یا تغییر شرایط ارزی در گمرکات و بنادر باقی‌مانده و اجازه ترخیص پیدا نکردند تا این‌که در دی‌ماه سال گذشته در دولت طی بخشنامه‌ای نحوه ترخیص این خودروها و شرایط و زمان آن را برای صاحبان تعیین کرد که تا اردیبهشت‌ماه سال جاری بود و در ادامه دو ماه دیگر تمدید شد، اما بعد از آن با وجود رایزنی‌هایی که برای ترخیص تعداد بیشتری از آنها انجام شد در مجموع نتیجه‌ای حاصل نشده است.

 

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 52994
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا