افزایش مبتلایان به ویروس مرموز در چین و شیوع آن به شهرهای دیگر

جهان صنعت نیوز: مقامات دولتی چین تایید کردند که طی ۲ روز ۱۳۹ نفر در این کشور مبتلا به یک ویروس ناشناخته و مرموز شده‌اند.


جدیدترین موارد ابتلا به این ویروس در شهرهای ووهان، پکن و شنژن گزارش شده است.

تا امروز ۲۰۰ مورد ابتلا به این ویروس ناشناخته ثبت شده که ۳ نفر از مبتلایان به علت بیماری تنفسی جان باخته‌اند.

سازمان جهانی بهداشت گفته است که تعداد ابتلا به این دلیل افزایش یافته که “میزان تحقیقات و آزمایش‌ها” نیز بیشتر شده است.

این ویروس مرموز برای اولین بار در ماه دسامبر سال گذشته در شهر ووهان دیده شد، اما پس از مدتی در نقاط دیگر هم شیوع پیدا کرد و حتی به خارج از چین نیز کشیده شده و در تایلند و ژاپن مواردی از وجود آن ثبت شده است.

متخصصان به بی بی سی گفته‌اند که تعداد مبتلایان، ممکن است بسیار بیشتر از آمار رسمی و اعلام شده دولتی باشد.

آخرین گزارش چه می‌گوید؟

مقامات در شهر ووهان چین می‌گویند که ۱۳۶ مورد جدید ابتلا به این ویروس در این شهر در دو روز آخر هفته گذشته ثبت شده و سومین نفر نیز بر اثر ابتلا فوت کرده است.

در عصر روز یکشنبه، مقامات گفتند که ۱۷۰ نفر در ووهان بعلت ابتلا به این ویروس همچنان در حال درمان در بیمارستان‌ها هستند که وضعیت ۹ نفر آنان وخیم است.

مقامات رسمی بهداشتی شهر پکن نیز گفته‌اند که دو نفر که به شهر ووهان سفر کرده بودند، در پکن بخاطر ابتدای به ذات‌الریه تحت درمان قرار گرفته‌اند که احتمال دارد به ویروس ناشناخته ارتباط داشته باشد.

در شهر شنژن نیز مقامات گفته‌اند که یک مرد ۶۶ ساله نشانه‌هایی از این ویروس را از خود نشان داده است، این فرد برای دیدار با اعضای خانوده‌اش به ووهان سفر کرده بود.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید “بالا رفتن میزان تحقیقات آزمایشگاهی و آزمایش‌ها(برای یافتن ویروس) بر روی افرادی که دارای بیماری‌های تنفسی هستند” موجب شده که تعداد مبتلایان در این مورد بالا برود.

این سازمان می‌گوید “منشاء این ویروس به احتمال بسیار بالا می‌تواند حیوانی باشد” و در عین حال “تعداد محدودی انتقال از طریق تماس مستقیم و نزدیک انسان‌ با انسان نیز موجب انتشار این ویروس بوده است”.

سازمان جهانی بهداشت گفته که مردم می‌توانند با انجام احتیاط‌های لازم از قبیل پرهیز از تماس مستقیم با حیوانات زنده، پختن کامل گوش و تخم‌مرغ و پرهیز کردن از تماس مستقیم و نزدیک با هرکسی که دچار سرماخوردگی و بیماری‌های شبیه به آن دارد، از ابتلا به این ویروس در امان باشند.

مقامات بهداشتی چین پیشتر گفته بودند که این ویروس “همچنان قابل کنترل” است اما در عین حال هشدار داده بودند احتیاج به دیده‌بانی و تحقیق بیشتر برای شناخت منبع ویروس، نوع انتقال و روش‌های جهش این ویروس دارند و این مسائل برایشان ناشناخته است.

مقامات بهداشتی در بازار فروش ماهی‌ها بدنبال یافتن ردپای این ویروس هستند، آنها معتقدند این ویروس از این محل نشات گرفته

این ویروس چیست؟

تعداد زیادی نمونه از بیماران مبتلا به این ویروس اخذ شده و در آزمایشگاههای چین و سازمان جهانی بهداشت بررسی شده و این ویروس را از خانواده کروناویروس شناخته‌اند.

کروناویروس یک نوع بیماری از خانواده ویروس‌هاست که تاکنون ۶ نمونه از آن کشف بود و با مورد اخیر به هفت می‌رسد و دچار بروز بیماری در مردم می‌شود.

کروناویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود.

در معمولی‌ترین حالت این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی که باعث سندرم حاد تنفسی شده یا همان سارس معروف می‌شود. سارس در سال ۲۰۰۲ در چین باعث کشته شدن ۷۷۴ نفر و ابتلای بیش از ۸ هزار نفر شد.

 

تحقیقات از این ویروس جدید نشان می‌دهد که کدهای ژنتیکی این ویروس نزدیکی زیادی به ویروس سارس دارد.

پیشنهاد ویژه
شناسه : 83970
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا