اعلام بی اطلاعی دادستان کل کشور از آمار دقیق کشته‌شدگان آبان ماه

جهان صنعت نیوز: دادستان کل کشور گفت: آمار و ارقامی که بنگاه‌های خبری خارج از کشور اعلام می کنند با واقعیت خیلی متفاوت است.


محمد جعفر منتظری در جمع خبرنگاران در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات کشور اظهار کرد:  قوه قضاییه در امر انتخابات وظیفه ای در حوزه استعلامات دارد و متناظر با آن در سراسر کشور ستادهای پاسخ به استعلامات تشکیل شده که کارها را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: همکاران ما در دادستانی کل کشور از روز نخست ثبت‌نام‌ها مشغول انجام وظیفه هستند که پس از گذشت پنج روز از ثبت نام‌ها پاسخ کلیه استعلامات صورت گرفته را به شورای نگهبان ، هیئت نظارت بر انتخابات و دستگاه های مربوطه ارسال کنند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «گفتند باید مرخصی زندانیان سیاسی به امضا دادستانی برسد»گفت: خیر.

کل کشور در جریان بازدید از وزارت کشور در پاسخ به سوالی در باره چرایی عدم اعلام تعداد بازداشت شدگان ناآرامی های اخیر  گفت: پیش از این هم درباره این موضوع صحبت کرده ام. بازداشتی های اخیر به دو الی سه دسته تقسیم می شوند یک دسته افرادی بودند که بلافاصله بعد از تحقیقات جزئی آزاد شدند.

وی ادامه داد: اما دسته دیگر افرادی بودند که با قرارهای بسیار ساده همانند قرار کفالت یا التزام از زندان آزاد شدند. تعداد زیادی از آن ها که قرائن و شواهد نشان می‌دهد که در صحنه اغتشاشات مرتکب جرائمی شدند، آن ها هنوز در بازداشت هستند.

 منتظری گفت: ما امیدواریم با تدابیر اتخاذ شده در دستگاه قضایی، این افراد نیز در اولین فرصت تعیین  تکلیف شده و افرادی که امکان آزادیشان با قرار فراهم است آزاد شده و آن هایی که باید به دادگاه معرفی شوند کیفرخواستشان آماده شود.

تصریح کرد: تلاش دادستانی تسریع در روند این اقدامات است و امیدواریم با همکاری صورت گرفته با نیروی انتظامی و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی افرادی که باید به دادگاه معرفی شوند، معرفی شوند.

در ارتباط با چرایی عدم اعلام تعداد دقیق بازداشت شدگان گفت: دلیل این مسئله آن است که تعداد بازداشتی ها متغیر است بنابراین اگر امروز عددی اعلام کنم ممکن است منطبق با واقعیت نباشد.

همچنین گفت: لذا ما به دو الی سه اصل مهم اشاره می کنیم. تلاش ما بر این است که کسانی که دارای تقصیر جزئی بودند آزاد شوند هرچند که بسیاری از آن‌ها آزاد شدند و افرادی که همچنان در بازداشت هستند کسانی هستند که تحقیقات درباره آن ها هنوز تمام نشده است.

گفت: ما به نیروهای انتظامی اطلاعاتی و امنیتی تاکید کردیم که تلاش های لازم برای پایان تحقیقات این افراد را انجام دهند، اینگونه مسائل مستلزم پایان تحقیقات چه در ارتباط با تبرئه شدن آن ها و چه در ارتباط با اعلام جریم علیه آن ها است.

در پاسخ به خبرنگاری که گفت تعداد گشته شدگان که متغییر نیست، چرا آمار آن اعلام نمی شود نیز گفت: خدا به همراهتان.

در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری که گفت مردم سوال دارند چرا تعداد کشته شدگان اعلام نمی شود پاسخ داد: مردم به شما نمایندگی دادند؟ من چون اطلاع دقیق ندارم نمی تونم اعلام کنم. شما اصرار می کنید، ولی من اطلاع دقیقی ندارم . فقط می گویم آمار و ارقامی که بنگاه‌های خبری خارج از کشور اعلام می کنند با واقعیت خیلی متفاوت است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 68238
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا